Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Ikon Vs Jamo D570 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Jeg leder efter det perfekte sæt højtalere til omkring 20.000 med sub, og det er efter rigtig mange overvejelser kommet til at stå mellem Dali Ikon sættet og Jamo D570 med lidt forskelligt til center og bag. Der er omkring 3.000 til forskel mellem sættene, Dali'erne er dyrest. (Ikon 6 er det iøvrigt jeg tænker på)

Det er meningen det skal spille sammen med en Pioneer VSX-1016, men hvis det er tilrådeligt kunne jeg godt gå op på en Denon AVR 2307... (Pioneeren hedder 7*150W med BiAmp-mulighed, Denon 7*100W, så derfor den umiddelbare beslutning om Pioneer, virker jo som den med mest power...)

Men for lige at komme tilbage til det oprindelige: Hvilke højtalere er bedst? Dali Ikon 6 eller Jamo D570...?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke svare på, men der findes mange brugte Jamo'er af den model - du kan spare rigtigt mange penge ved at vælge et brugt sæt.

Hjemme hos mig står der 2 D590'ere, en center 200 og sourround 200 - jeg havde en SW600'er, men den har jeg skaffet mig af med igen.

Det kostede mig for 2 år siden (brugt) under 6.000 kr. for det hele (mit sæt er sort).

Jeg købte i samme ombæring et sæt D570 i kirsebær til min far, og jeg tror jeg gav 3.000 kr. for et sæt nyt fra en der arbejde hos Jamo.

Så, brugte højttalere kan være ret meget billige...

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 December 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Steffeng skrev:

Jeg leder efter det perfekte sæt højtalere til omkring 20.000 med sub, og det er efter rigtig mange overvejelser kommet til at stå mellem Dali Ikon sættet og Jamo D570 med lidt forskelligt til center og bag. Der er omkring 3.000 til forskel mellem sættene, Dali'erne er dyrest. (Ikon 6 er det iøvrigt jeg tænker på)

Det er meningen det skal spille sammen med en Pioneer VSX-1016, men hvis det er tilrådeligt kunne jeg godt gå op på en Denon AVR 2307... (Pioneeren hedder 7*150W med BiAmp-mulighed, Denon 7*100W, så derfor den umiddelbare beslutning om Pioneer, virker jo som den med mest power...)

Men for lige at komme tilbage til det oprindelige: Hvilke højtalere er bedst? Dali Ikon 6 eller Jamo D570...?

Nu er watt bestemt ikke alt, og der bliver ofte pyntet på tallene, noget andet er hvor strømstærke de er... DET er det du skal kigge efter når du vil vide noget om power...

Og lyden er jo heller ikke den samme, Sammenlignet med Pioneer vil Denon'en (afhængig af højttalervalg) være lidt mere lys i lyden... Om man kan lide det, eller overhovedet høre det, må være op til en selv at bedømme...

Jeg gik fra Denon til NAD, og de ligger længere fra hinanden lydmæssigt end Denon og Pioneer er, så det var et spørgsmål om tilvænning, kabelvalg og højttalervalg... Men jeg er helt sikker på det var det rigtige valg, hvor andre så kan mene det modsatte, sådan er vi jo så forskellige...

Men jeg vil anbefale dig at tage ind i HiFi Klubben og høre Ikon 6 på den AVR2307, og så bagefter lytte til den Pioneer et andet sted... Måske hos dig selv... Sommetider kan man lave låneaftaler...

EDIT: Glemte helt at skrive noget ang. højttalerne... Der er jeg klart mest til Dali'erne...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt du kommer til at mangle strøm kan jeg ikke sige, MEN:
Jeg er den (lykkelige!) ejer af et sæt Jamo D-590, og erfaringen siger at den godt vil have noget strøm. Tror også at den vil have lidt mere end min Technics SU-A808 den leverer (2x100 watt Din 4 ohm).
Jamo's D-570 ville jeg personligt gå efter. Det er en hamrende flot højttaler (som konen også vil blive gode venner med).

DALI Ikon 6:
Specifikationer
Basrefleks-konstruktion

• Hybrid-diskant (28 mm soft-dome/bånd)
  • 2 x 6,5” bas/mellemtone
  • Frekvensgang (-3 dB): 37-30.000 Hz
  • Følsomhed: 91,5 dB
  • Impedans: 6 ohm
  • Delefrekvenser: 800/3200/14.000 Hz
  • Terminaler til Bi-Wiring
  • Alu-supports med spikes og vibrationsdæmpende fødder medfølger
  • Mål: 100 x 18,8 x 33,2 cm (HxBxD)
  • Vægt: 18,6 kg
  • Farver: Lys eg, lys valnød, sort ask

JAMO D-590

Specifications:
system 3 Way Bassreflex
Woofer (inch/mm) 8 / 203
Midrange (inch/mm) 2 x 5/127
Tweeter (inch/mm) 1 / 25 Dome
Sensitivity (dB - 2,8V / 1m) 90
Impedance (Ohm) 4
Weight (kg/lb) 25,8/56,88
Dimensions (HxWxD/mm/in) 1060x261x390/41,73x10,28x15,35
Frequency Range 35 - 20.000
powerLongTerm 200
powerShortTerm 280
power100VLine -
terminalType Gold plated bi-wiring screw terminals
totalVolume 107,9

Jeg er godt klar over, at du spørger efter D-570 og ikke D-590, men D-590 skulle efter sigende have et opgraderet delefilter, enheder mm. og den skulle lydmæssigt være bedre. Prisforskellen?
http://www.audiosound.dk/group.asp?group=42&sub=38 << dér er den 600 kr dyrere (for D-590)

Ved ikke om alt dette var til nogen hjælp, men D-590 er efter min mening en lækker højttaler som pynter på enhver stue, og den leverer et godt punch og kan kan spille de fleste stuer op.
Det skal så også siges at jeg ikke har hørt Dali Ikon 6...

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 09 December 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Dali Ikon 6 er en af de bedre højttalere jeg har lyttet til, meget behagelig lyd, der hælder mod det varme. Til prisen vil jeg mene det er noget af det bedre!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 December 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Det som ascari sagde, stort set.

Jeg ville vælge ikon 6.

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Dali Ikon 6 er en af de bedre højttalere jeg har lyttet til, meget behagelig lyd, der hælder mod det varme. Til prisen vil jeg mene det er noget af det bedre!

Hm.. mod det varme? Synes du virkelig? Det er helt fint at du synes det, jeg studsede bare over det da jeg synes jeg har hørt så meget om at de er meget lyse. Den nye Mentor serie er netop lavet (blandt andet) med udgangspunkt i at kombinere detaljegraden fra IKON med varmen fra Helicon.

IKON har vundet mange point i anmeldelser (og når jeg selv har lyttet) på at de er utroligt åbne og detaljerede, men samtidig så fremtrædende og lyse i lyden at det stiller store krav til det øvrige udstyr i kæden. Netop derfor vil jeg være meget vagtsom med at vælge en Denon til dem, da jeg selv ved lyttetest har konkluderet at det bliver for lyst/slankt at lytte til.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 10 December 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Kommer jo an på hvad man hører dem med, jeg hørte dem med noget Thule grej, og det var en god kombi synes jeg, det var vi faktisk alle tilstedeværende enige om. Mener at mediekilden var en Ipod.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hehe, det var sjovt Ascari, det var lige præcis også Thule jeg kom frem til var det bedste ved en lyttesesion i HFK. Nad kunne ikke rigtig styre det, men Thule havde varmen fra NAD og detaljerne fra Denon.

Så i dag kører jeg med Helicon 300 og Thule IA 100, og det er virkelig et godt match.

Så til Steffeng: anbefalingen må være at DALI'erne giver meget hifi for pengene, tricket er blot at matche det op med noget passende. Og hvis dine to alternativer er Pioneer og Denon, og det passer at førtnævnte er "varmest", må det være anbefalingen

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, lad dem endelig blive ved med at komme...

Jeg har kigget lidt på Thule surround-forstærkere, og selvom det koster 10.000 ekstra hvis jeg skulle have en Sphere AV100, så vil jeg da virkelig overveje det, hvis jeg reelt får noget for de penge, udover det lækre stilrene design. - Det er trods alt ikke meningen at det skal skiftes ud de første 10-15 år, de skulle også helst holde længere.

Men umiddelbart ville jeg så sige at Thule forstærkeren ser ud til allerede at være forældet...
-ellers var jeg meget fristet af at købe sådan en forstærker nu, og så på et senere tidspunkt købe en Thule Bluray afspiller, når det engang bliver aktuelt (ja, eller HD-DVD, jeg er egentlig ligeglad)

Ville det være en rigtig antagelse at tro at når de nye formater er kommet igennem (Dolby True HD og DTS-HD) vil der ikke ske noget som helst på den front de næste mange mange år...? Altså jeg har ikke vildt meget forstand på det, men hvis de nye formater er bit-for-bit identiske med originalindspilningerne, så må vi da have nået toppunktet i lydkvalitet...?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er Thule produkter lavet så de kan opgraderes.Så hvad forstærker angår vil jeg købe det som spiller bedst.Har selv haft kigget på av 100 men valgte dog primare spa 21.Angående merprisen for du en del for de sidste kroner.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Vil den så både kunne opgraderes med dekodere og HDMI-tilslutning, eller ville man være nødt til at bruge de analoge udgange? - og vil det reelt gøre nogen forskel?

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 December 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

der skal du nok kontakte hifi klubben .
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hvad med Marantz?

Jeg har ikke hørt dem selv, men det siges at de skulle lave nogle vellydende sorround recievere med en forholdsvis varm klang.

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på Marantz, men skal alligevel krydse de 10.000 for at få bare nær effekt nok... - havde nemlig lige præcis også hørt at de havde en varm klang...

Men måske er det da en mulighed...? - Nogen der ved hvilke modeller man skulle op i hvis det var...?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes