| Forfatter |
|
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan forklare hvordan man kan biampe en given højt med forskellige amps effekter , f.eks 75 w til top og 200 w til bund , vil det ikke give en stor niveau forskel? Har set der er mange der har gjort det men forstår ikke tech i det.
Mvh Clouseau
__________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg biamper alle mine HT'ere, men med en stereo effektforstærker på HT'er, altså med samme effekt til top og bund... det lyder umiddelbart forkert for mig, at bruge forskellige amps til top og bund, medmindre man justerer dem individuelt, men så får man jo ikke det fulde ud af "den største", og så kunne man vel lige så godt bruge en mindre... medmindre manvil bruge en super-enorm-vild amp til toppen, derkoster kassen og man derfor bruger en mindre model og neddrosler en anden billigere model til bunden... hmm... beklager jeg ikke kan kaste mere lys over sagen  Edit: Jeg mener... man kunne måske bruge rør til toppen og en almindelig amp til bunden... i så fald vil der sandsynligvis være forskel på effekten til top og bund, men dels trækker toppen ikkeså meget effekt, og hvis man kan justere niveauet på den effekt man bruger til bunden, kan man nok få dem til at matche, og opnå et godt resultat, med den sprøde rørlyd og detaljer i toppen, og masser af saft og kraft i bunden... I think...
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Jeg biamper alle mine HT'ere, men med en stereo effektforstærker på HT'er, altså med samme effekt til top og bund... det lyder umiddelbart forkert for mig, at bruge forskellige amps til top og bund, medmindre man justerer dem individuelt, men så får man jo ikke det fulde ud af "den største", og så kunne man vel lige så godt bruge en mindre... medmindre manvil bruge en super-enorm-vild amp til toppen, derkoster kassen og man derfor bruger en mindre model og neddrosler en anden billigere model til bunden...
hmm... beklager jeg ikke kan kaste mere lys over sagen
Edit: Jeg mener... man kunne måske bruge rør til toppen og en almindelig amp til bunden... i så fald vil der sandsynligvis være forskel på effekten til top og bund, men dels trækker toppen ikkeså meget effekt, og hvis man kan justere niveauet på den effekt man bruger til bunden, kan man nok få dem til at matche, og opnå et godt resultat, med den sprøde rørlyd og detaljer i toppen, og masser af saft og kraft i bunden... I think...
|
|
|
Ja jeg har samme opfattelse som dig sådan burde det virke  . Den nederste del af dit indlæg er meget fristende , forstår bare ikke hvordan man får det til at virke i praksis. Men måske har du ret i din formodning. Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt lade sig gøre at bi-ampe med forskellige effektforstærkere eller effektforstærkere med forskellig effekt. Bassen "æder" mest effekt, så det er der man typiske vil bruge den kraftige effekt.
En af mine venner har 3 effektforstærkere, planen er på sigt at tri-ampe med aktivt delefilter. Lige nu bliver der bi-ampet. Effektforstærkerne er 2 stk Parasound HCA-3500 (2x350w ægte dual mono) og 1 stk Parasound Hca-2200II (2x250w).
Han har bi-ampet med de 2 HCA-3500 = 2x350w pr højttaler og lige nu bruger han 1 HCA-3500 til bassen og 1 HCA-2200II til diskant og mellemtone.
Effekten ved at gå fra én HCA-3500 til 2 var lidt bedre kontrol over bassen og lidt mere "punch" i mellemtonen. Der var ikke tale om store forbedringer, men der var forskel. Det skal så også siges, at han ikke var i en situation hvor der manglede effekt til at begynde med. Hvis man har en forstærker der måske er lige i underkanten til ens behov og bruger en ekstra vil forskellen nok være større.
Lidt læsestof:
http://www.audioholics.com/FAQs/000524_biamping_biwiring.php
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/57210.html __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
NickyD Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er forforstærkeren der styrer effekten, der er dog noget der skal være ens i effekterne for at de spiller lige højt, og det kan jeg ikke huske hvad heder  Men to effekter fra samme firma plejer ikke at være noget problem
|
| Til top |
|
| |
NickyD Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 345
|
| Sendt: 10 December 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den der Følsomheden!!!! skal være den samme på de effekter der bruges, så spiller de lige højt
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
Det kan godt lade sig gøre at bi-ampe med forskellige effektforstærkere eller effektforstærkere med forskellig effekt. Bassen "æder" mest effekt, så det er der man typiske vil bruge den kraftige effekt.
En af mine venner har 3 effektforstærkere, planen er på sigt at tri-ampe med aktivt delefilter. Lige nu bliver der bi-ampet. Effektforstærkerne er 2 stk Parasound HCA-3500 (2x350w ægte dual mono) og 1 stk Parasound Hca-2200II (2x250w).
Han har bi-ampet med de 2 HCA-3500 = 2x350w pr højttaler og lige nu bruger han 1 HCA-3500 til bassen og 1 HCA-2200II til diskant og mellemtone.
Effekten ved at gå fra én HCA-3500 til 2 var lidt bedre kontrol over bassen og lidt mere "punch" i mellemtonen. Der var ikke tale om store forbedringer, men der var forskel. Det skal så også siges, at han ikke var i en situation hvor der manglede effekt til at begynde med. Hvis man har en forstærker der måske er lige i underkanten til ens behov og bruger en ekstra vil forskellen nok være større.
Lidt læsestof:
http://www.audioholics.com/FAQs/000524_biamping_biwiring.php
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/57210.html |
|
|
Lidt læsestof !!!!!!!  Genialt , tak skal du have , nu ved jeg hvad jeg skal lave den næste uges tid  Mvh Clouseau __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
PeptoBizmo Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry for at hijacke tråden, men det er i trådens ånd
Hvis man har en forholdsvis svag forstærker(50-80 watt) med pre-out, kan man så ikke lade forstærkeren selv trække toppen, og en effektforstærker til bunden? Der er vel ikke noget elektronik der slår selve forstærkerens udgange fra når pre-out benyttes?
Men selv det kan lade sig gøre, kan det ikke så er jeg da klar til at blive rettet  __________________ Jamo er nu slet ikke så ringe
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
PeptoBizmo skrev:
|
Sorry for at hijacke tråden, men det er i trådens ånd
Hvis man har en forholdsvis svag forstærker(50-80 watt) med pre-out, kan man så ikke lade forstærkeren selv trække toppen, og en effektforstærker til bunden? Der er vel ikke noget elektronik der slår selve forstærkerens udgange fra når pre-out benyttes?
Men selv det kan lade sig gøre, kan det ikke så er jeg da klar til at blive rettet 
|
|
|
Det kommer helt og aldeles an på pågældende forstærker. Men -, jo, det kan sagtens være således, at pre-out bare er parallelkoblet med forstærkerens effektdels indgang , , men du kan godt lige gå hen og have brug for at kunne regulere niveauet på den ekstra effektforstærker, så lydtrykket fra top og bund kommer til at passe sammen. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clouseau skrev:
Er der nogen der kan forklare hvordan man kan biampe en given højt med forskellige amps effekter , f.eks 75 w til top og 200 w til bund , vil det ikke give en stor niveau forskel? Har set der er mange der har gjort det men forstår ikke tech i det.
Mvh Clouseau
|
|
|
Man skal helst bi-ampe med ens forstærkere, eller som minimum skal de have samme GAIN(spille ens i niveau). Dette er bl.a anbefalingen fra Martin Logan i brugervejledningen til mine SL3'er.
Jeg bruger selv en en AR Ear Enigma Plus og en AR Ear LE2. De er bygget på samme ICE-power modul og har samme GAIN.
Spiller helt forrygende skal jeg hilse at sige. I mit setup var det en KÆMPE gevinst.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man Bi-eller Tri ampe uden elektronisk delefilter - eller er det idnbygede passive filter i en ht af en sådan art at nogle komponenter bruge til både bas, mellemtone og diskant. ? Det kunne jo spare en for et dyrt elektronisk filter hvis man ligesom kunne pille filterfunktionerne fra hinanden, så den del der skal af til bassen kun bruges for sig etc. ??
sorry hvis ovenstående er et forfærdeligt spørgsmål - men med delefiltre bliver jeg altid i tvivl - åbner man en bille ht sidder der en eller anden lille dibidut limet fast inde i kabinettet som eneste komponent og åbner man fx. en god JBL studiomonitor fylder delefilter komponenterne halvdelen af kassen.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Kan man Bi-eller Tri ampe uden elektronisk delefilter - eller er det idnbygede passive filter i en ht af en sådan art at nogle komponenter bruge til både bas, mellemtone og diskant. ? Det kunne jo spare en for et dyrt elektronisk filter hvis man ligesom kunne pille filterfunktionerne fra hinanden, så den del der skal af til bassen kun bruges for sig etc. ??
sorry hvis ovenstående er et forfærdeligt spørgsmål - men med delefiltre bliver jeg altid i tvivl - åbner man en bille ht sidder der en eller anden lille dibidut limet fast inde i kabinettet som eneste komponent og åbner man fx. en god JBL studiomonitor fylder delefilter komponenterne halvdelen af kassen.
|
|
|
Det kommer an på om højtalerne - og som du er inde på, specielt delefilteret - er konstrueret til det. Mange nyere / dyrere højtalere kommer med to sæt terminaler. Dvs. to + terminaler og to - terminaler. Disse er så typisk fra fabrikken forbundet indbyrdes med en "lus", så når man sætter et alm. sæt kabler til, har plus kontakt med begge plus-poler og vice verca. Forbindelsen imellem terminalerne kan så fjernes, så man kan tilslutte to sæt kabler til hver højtaler, og enten bi-wire eller bi-ampe højtalerne. Med ældre / billigere højtalere er man typisk nøst til at fjerne det originale delefilter og bruge aktivt delefilter. Det kan man naturligvia altid gøre, men det er noget nemmere og simplere, hvis delefilteret er konstueret så man dette ikke er nødvendigt for at bi-ampe eller bi-wire... (bi-wire = to sæt kabler fra den samme forstærker ud til hver højtaler, eet sæt til bund og et sæt til top... det er der også nogen der sværger til, da man så kan vælge forskellige kabeltyper der er optimeret til hhv. top og bund... efter min mening er vi har på kanten af voodoo - men det er måske bare mig der er en farisær... ) MVH.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 December 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret med Bi-Wire - men ikke for at starte en diskussion herinde  Hvis man bruger et aktivt delefilter vil man så typisk dele det samme sted som det passive gjorde ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror heller ikke det at bi-wire gør det helt store, har det dog selv på mine fronter i mit surroundænlæg, men det var nu mest for at prøve det og så gav det da lidt i bunden, men mon ikke det i virkeligheden har mere at gøre med at strømmen har dobbelt så meget kobber at løbe igennem??
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| tror heller ikke det at bi-wire gør det helt store, har det dog selv på mine fronter i mit surroundænlæg, men det var nu mest for at prøve det og så gav det da lidt i bunden, men mon ikke det i virkeligheden har mere at gøre med at strømmen har dobbelt så meget kobber at løbe igennem?? |
|
|
Så prøv at læse her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44303&K W
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 12 December 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror stadig ikke bi-wire giver noget ud over mere kabel, bi-amping er en helt anden historie
|
| Til top |
|
| |