Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Advarsel vedr. Dali Phono Preamp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej med jer,

Ovennævnte Riaa preamp er forsynet med en ekstern 220Vac til 2*15Vac strømforsyning. Jeg har nu haft 2 stk. hvor transformatoren nedsmelter og afbryder.

Grunden hertil er, at ved brokoblingen på printkortet i selve forstærkeren er sat 4 keramiske kondensatorer parallelt over dioderne...Disse har en mærkespænding på 50Volt!!! - peak to peak spænding på trafoen er over 55 volt ved 230V drift! Og her er der altså kortsluttet 2 kondensatorer grundet overspænding. Så til alle jer der ejer en sådan Dali - få skiftet de 4 kondensatorer ud med nogle 100V typer i en fart, - koster under en ti'er. Ved godt at der teoretisk kun kan ligge 0,4-0,8 over hver diode.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

DET har jeg sq ik hørt før, har haft min fra ny sådan cirka 20 år og den har ALDRIG været slukket!

Den virker stadig efter hensigten, måske ikke jordens bedste men den gør sq det den er købt til!!

Til top Vis pladejesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pladejesper

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

pladejesper skrev:

DET har jeg sq ik hørt før, har haft min fra ny sådan cirka 20 år og den har ALDRIG været slukket!

Den virker stadig efter hensigten, måske ikke jordens bedste men den gør sq det den er købt til!!

Synes selv det er en forygende Riaa Amp, advarede blot mod en defek som i værste fald kan give bål og brand - da selve forstærkeren ikke indeholder sikringer af nogen art! Eneste beskyttelse er termosikringen i den eksterne trafo, - og hænger den - er man på skideren. De første kom på markedet i 1989 og spiller stadig op til 3-4K preamp's - og med IC udskiftning til de nye National kredse skal der nok komme mere liv i .

tubeaudioman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hej Mik112,

Det er sådan at dioderne i en bro leder parvist på skift, så der er altså den negativt gående sekundærspænding over det ene par 50 gange pr. sekund.   Det er en god praksis at dimensionere kondensatorspændingen til 2 gange peakværdien.

Så du har ret i at spændingssikkerheden på kondensatorerne er for lille.  Der kan jo også være overspænding på nettet, og ikke at forglemme transienter fra primærsiden.  Så det er ikke uden grund at dine kondensatorer kan have kort levetid.

Det er også tænkeligt at tidligere produktion af Dali´en har haft større sikkerhed på disse kondensatorer.

mvh  Tubeaudioman

Til top Vis tubeaudioman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeaudioman Besøg tubeaudioman's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Nu er begge reppet med nye MKT kondensatorer, og jeg synes at lyden er forandret - den er mere silkeblød, men det kan vel ikke passe? Noget med nisser

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

tubeaudioman skrev:

Det er også tænkeligt at tidligere produktion af Dali´en har haft større sikkerhed på disse kondensatorer.

mvh  Tubeaudioman

Der har ikke været en tidligere eller senere produktion - mig bekendt. Mailede Dali 2 gange for snart 1 år siden for oplysninger om Riaaen, men har aldrig fået svar vedr. produktionsperiode. Mener den havde et meget kort liv - produktionsmæssigt ca.1989-91. Endvidere har Dali hverken konstrueret eller produceret den - det gjorde et firma ved navn: Audio Nord.

Jeg har serier nr. 1990-30 og 1990-163, og disse 2 er rene tilfældigheder, da jeg ikke har gået efter årgang da jeg søgte efter dem. Men lidt Historik søges - mener selv den blev til som supplement til Gravity - for dem der IKKE ville undvære deres LP'er.

Standard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

0,4 - 0,8 Volt?

Det er den spænding, der typisk ligger over en diode i LEDE-RETNINGEN.

I spærre-retningen, kan der ligge meget mere!!!

Bortset fra det, er vi rystende enige om at kondensatorerne ikke er særlig rundhåndet dimensioneret

Til top Vis Standard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Standard

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Standard]

0,4 - 0,8 Volt?

Det er den spænding, der typisk ligger over en diode i LEDE-RETNINGEN.

I spærre-retningen, kan der ligge meget mere!!!

Bortset fra det, er vi rystende enige om at kondensatorerne ikke er særlig rundhåndet dimensioneret

Jeg formulerede mig nok forkert - og alligevel: Mener jeg skrev at peak to peak på trafoen var over 55V på ensretterens AC side, og så går det jo ikke med 50VAC/63VDC kondensatorer  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes