Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Køb af Projektor. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Banne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle.

Kan lige så godt side det som det er.. Jeg kender intet til dette..

Jeg vil ud og have købt mig en Projektor, men syntes der er sindsygt mange, og alt for mange priser. Jeg er lidt på jagt efter en som ikke er for dyr, men det skal heller ikke være en skraller model... vis godt lige give det sidste vis det er det værd...

Jeg har været ved at studere dem lidt og mit første spørgsmål går lidt på hva mange lumens skal Projektoren være på. ?

Hva tybe kabel skal jeg bruge for at få det bedste billede VGA, DVI, SCART, HDMI, S-VHS ?

Der er også alt for menge opløsninger som div Projektor kan gå op til er der noget man skal være opmærksom på der ?

Ville være rigtig lækkert vis i ville smide et par links, vis i skulle falde over et godt bud på hva man skal invistere i...

Til top Vis Banne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Banne

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. starte med at søge lidt her på forummet. Ellers ville det øge dine chancer for kvalificerede svar hvis du fortæller lidt om hvad dit budget ligger på? skal den bruges i et helt mørkt lokale? Er du frisk på at købe brugt?
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa, og velkommen til 

1. Hvor mange lumens skal projektoren være på ?

Kort svar: Jo flere jo bedre...

Men - uanset hvor mange lumens en projektor er på, leverer den aldrig så lysstærkt et billede som en almindelig skærm (LCD eller CRT), hvilket er grunden til at der snakkes meget om mørklægning i forbindelse med projektorer.

Som tommelfingerregel vil jeg sige, at under 800 lumens bør man kunne mørklægge det rum man bruger projektoren i fuldstændigt, for at få et fornuftigt billede. Fra 1000 lumens og opefter, kan man få et brugbart billede, selvom rummet er en smule oplyst. Og jo flere lumens, jo mere lys kan man tillade.

Så hvis det er til en dedikeret bio der mørklægges totalt når projektoren bruges, kan du sagtens bruge en projektor med en 6-800 lumens. Hvis du derimod også vil bruge den tiol f.eks. at se (fod- eller hun-)bold eller andre sportarrangementer med vennerne, i situationer hvor man skal kunne finde sit ølglas osv., bør du vælge en projektor med minimum 1000 lumens. Gerne flere.

2. Hvilket signal/stik skal du bruge ?

HDMI eller DVI er lige gode og højeste standard - DVI overfører kun billed, men du vil typisk alligevel aldrig sende lyden til projektoren, så DVI er principielt lige så fint som HDMI. Dog skal du bruge en adapter eller et converter-stik, fra din reciever eller DVD's HDMI udgang, hvilket potentielt tilfører en støjkilde - omend den i de fleste tilfælde er mere teoretisk end synlig i praksis.

VGA er standard-signal-typen fra en PC. Så hvis du vil bruge en PC som HTPC (Home Theater PC), skal din projektor kunne ta' VGA (medmindre du har et grafikkort der kan sende DVI ud).

SÅ mangler du component, der ligger imellem HDMI, på linie med VGA og over S-VHS i kvalitet. Mange DVD-maskiner kan sende component ud, men ikke HDMI.

S-VHS (og composit) skal du helst undgå, hvis din signal kilde kan sende signalet i en af ovenstående standarder.

3. Hvilken opløsing skal projektoren kunne vise ?

Hvis det er til at se film / TV bør du købe en projektor der kan vise minimum fuld PAL-opløsning, gerne HD TV opløsning. Dette til forskel fra dataprojektorer der viser standard PC-opløsninger. Typisk viser en data-projektor 800x600 - hold dig fra dem. Gå efter en projektor der minimum kan vise 1080x720 progresive video, såkaldt 720p, gerne mere.

Projectorcentral har mange gode anmeldelser og info om projektorer...

Hvis jeg skulle anbefale en projektor, vil jeg naturligvis anbefale den jeg selv har Panasonic AX100 - den er bare rigtig go' !

Hvilken prisklasse bevæger du dig i ?

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt på vej... men i sidste ende er det en smagssag, og dig der skal leve med den, så prøv at kigge på nogle forskellige modeller før du køber, hvis det er muligt.

MVH:
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Banne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg siger da mange tak for den finde detaljeret.

Jeg gå med en lille plan om at lave en lille biograf, så der vil være helt mørt hvor den komme til at køre. Projektoren, vil kun blive kpblet til min dvd afspiller og mit anlæg. http://img.idealo.de/folder/Product/273/4/273432/produktbild _gross.gif

Ang: signal/stik. Sådan som jeg kan læse mig til så skal jeg bruge DIV, da HDMI stikket kun give lyd og ikke et bedere billede frem for DVI kablet.

Ang: pris. Så ligger vi nok ca, 5-8000 kr. Kan godt se det er i den billige ende, men igen. Det er også lidt derfor jeg skrive så jeg kan få den bedste Projektor, til det beløb som jeg nu har råd til. Men det skal ikke være sådan at vis en anden Projektor, til F.eks. 8500 er det bedere så skal det ikke komme and på det.

Ang. Lærred. Da jeg vil lave en lille bio, så er det ikke nødvendig at lærredet skal kunne trækkes op, og ned. Kan man få nogle som man bare hælger på vægen. ?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

I den prisklasse er det oplagt at overveje Optoma HD70. Der kræver dog at du kan leve med at den ikke har den placeringsfleksibilitet som en LCD-model med lens-shift, og at du ikke har problemer med regnbuefænomenet.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv købt en Optoma H70 den kan fås i Computer City til små 8000kr her i december.Man kan dog ikke se den i brug i forretningen hvor jeg købte.I Datatid tror jeg nok var en test af flere projektore og Optoma'en var vinder her.Nogle er til LCD og andre er måske til DLP prøv måske selv at læse lidt om dette.
Brugtmarkedet kunne måske også være en mulighed især de nyere modeller som måske sælges pga. opgradering flytning o.lign.
Jeg er også nybegynder så den store erfaring haves ikke.

Ja du kan få fast lærred og også speciel maling til formålet.Endelig er spørgsmålet om grålærred kontra hvidt også aktuelt.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en Sanyo Z4 for lige over 8000kr for en måneds tid siden i tyskland, og den er LCD og dermed meget nemmere at tilpasse sit setup rent placeringsmæssigt da den har lens-shift.. Så det er bestemt også en mulighed som jeg klart kan anbefale.. Og angående fordele og ulemper ved DLP/LCD kan du næsten kun få afklaret om de er problemer for dig ved at se maskinerne i aktion.. Problemet er bare at butikkerne ikke har så mange prøverum, og derfor naturligvis vælger at fremvise de projektorer der er mest imponerende i deres billede (læs: dyreste og med størst avance)..

Men du kan vel altid sørge for at få FULD returret på den du køber (hvis du køber den i danmark) så kan du jo levere den tilbage hvis du bliver generet af regnbuer/hønsenet/støj/sortniveau og lignende..

Angående lærred er jeg startet med at bruge et mørklægningsgardin fra IKEA til jeg får lavet stuen klar til "rigtigt" lærred.. Det er en løsning der koster små 200kr, og giver et udemærket billede.. Skal samtidig siges at jeg kun har en gammel dvd-afspiller med Composit som eneste billedudgang og bruger et ret tyndt kabel, men er alligevel fint tilfreds med billedet.. Så bliver nok (forhåbentligt) blæst tilbage når jeg får mig en afspiller med hdmi (evt PS3) og rigtigt lærred..

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning til Filur: "den er LCD og dermed meget nemmere at tilpasse sit setup rent placeringsmæssigt da den har lens-shift.."

Det har altså ikke noget at gøre med LCD eller ikke LCD om projektoren har lens shift, altså fysisk flytning af linsen vandret og lodret eller kun en af dem. Det er der også masser af DLP-typer og andre, som kan det.

Og til erla og andre, som mener at mere lys er lig med bedre kvalitet eller bare er ønskværdigt i sig selv: dette passer slet ikke i hjemmebiosammenhænge. En stor professionel projektor med 2000 eller 3000 lumen er håbløs i en hjemmebiograf. Så store lysstyrker brænder de lyse felter i billedet helt ud, så de er uden detaljer, sort bliver ubrugeligt lysegråt, og alle genstande i stuen, som ikke er sorte og matte vil give refleksioner af lys tilbage på lærredet, så sort bliver endnu dårligere. Kontrasten bliver naturligvis også elendig af samme årsag. Men det er rigtigt at de meget lyssvage modeller er uegnede hvis din stue ikke er helt mørkelagt, så en mellemting er ønskelig.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Det har altså ikke noget at gøre med LCD eller ikke LCD om projektoren har lens shift, altså fysisk flytning af linsen vandret og lodret eller kun en af dem. Det er der også masser af DLP-typer og andre, som kan det.

Hej Klogesen. Du har ret i at det ikke direkte er knyttet til billedteknologien, men det er da sandt nok at de mest populære modeller af LCD-typen har lens-shift, hvor de konkurrencedygtige DLP'er ikke har det - ihvertfald i prisklassen op til ca. 20.000,-

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kikkede lige idag på hifipriser, Sony HS60 er da godt nok blevet billig, 10500,- Kr. her i DK. sidste vinter kostede den ca. 16000.

Er der nogen som har set en sammenligning af Sony HS60 og Sanyo Z5 ? jeg står og vakler lidt imellem de to.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

I Datatid som tidligere nævnt fik Sony'en kritik de var skuffede over den.Men du skal selv se mon ikke eks. Tapeconnection kunne vise dig forskellen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2006 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
I Datatid som tidligere nævnt fik Sony'en kritik de var skuffede over den.Men du skal selv se mon ikke eks. Tapeconnection kunne vise dig forskellen.

Alle projectore skuffer på den ene aller anden måde, det kommer an på hvilken fejl man kan leve med.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Banne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Nogle som kender til denne model ? Jeg så den har været bedst i alt om data bladet en gang.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174030

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Banne skrev:

Nogle som kender til denne model ? Jeg så den har været bedst i alt om data bladet en gang.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174030

Yepper.. Den er i samme bane som Panasonic AE-900 og Sanyo Z4 rent specifikationsmæssigt, men skulle efter sigende have en lidt dårligere behandling af analoge signaler, men intet jeg vil stå inde for.. Og så ligner den jo et rumskib  men det er jo smag og behag..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes