Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1, 6.1 og 7.1. Hvad er egentlig bedst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aagaard1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Til jul er hele mit surround system samlet. Jeg mangler nemlig kun en receiver og der får jeg en Marantz SR 5600. Alle højttalerne er allerede købt.

Jeg kom så til at tænke på hvilket setup der ville lyde bedst i film? De lydspor der ligger på dvd'erne idag er vil beregnet til 5.1. Eller hvad?

Hvad lyder efter jeres mening bedst?

Mvh. Anders.

Til top Vis Aagaard1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aagaard1000 Besøg Aagaard1000's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Der er mange meninger om dette.

Der er faktisk en del film der er mixet i 6.1 (DTS-ES), eller det der ligner (Dolby Digital EX). 7.1 spiller enten mono i de to surround-rear kanaler, eller bruger en form for algoritme til at lave en slags pseudo-stereo ud af et monosignal. Det er dog sjældent det bliver brugt til ret meget - selv i film som Ringenes Herre trilogien er der næppe mere end 4-5 lydeffekter per film hvor der helt kompromisløst bliver gjort brug af den ekstra kanal. Resten af tiden er det "baggrundsstemninger" der blot bliver bredt ud i flere kanaler.

Men spørgsmålet er hvor meget glæde man har af forskellen mellem et 5.1 og et 6.1/7.1 setup. Det er min mening at man skal have en endog MEGET stor hjemmebiograf før man reelt har så stor glæde af et 6.1/7.1 setup at det er besværet værd i forhold til 5.1. Højttalerne kommer i de fleste opsætniner til at sidde meget tæt, eller også sidder de ikke ensartet, fordi der skal tages hensyn til rummets facon, vinduer, døre osv osv. Og under disse forhold vil de færreste reelt være i stand til at høre om en lydeffekt kommer fra f.eks. "Left surround side" eller "Left surround rear".

Jeg mener med andre ord at to kriterier skal være opfyldt før man overvejer at sætte mere end 5 højttalere (og en subwoofer) op: Rummet skal have en vis størrelse - mere end 25 kvm efter min mening, og man skal have et rum som indretningsmæssigt giver kompromisløs frihed til at kunne anbringe højttalerne hvor de skal, og ikke være bundet af hensyn til "andres"  ønsker om at sætte højttalerne alene efter hvor de tager sig bedst ud (læs: mindst synlige).

Jeg kørte på et tidspunkt mit setup som 7.1, men gik over til 6.1 (med de to bageste højttalere i mono) fordi det i mine ører ikke gjorde nogen forskel - og det gav mig mulighed for at allokere en kanal i effektforstærkeren anderledes, men det er en anden historie...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

En god og korrekt opstillet 5,1 er bedre end en dårligt opstillet 7,1. Personligt har jeg en 7,1 som jeg er meget glad for.

Efter min mening kan man lave den bedste løsning med 7,1 men kun hvis man kan stille det ordentligt op, og få det indstillet rigtigt.

Det hvor jeg boede før kunne jeg ikke få 7,1 til at fungere ordentligt selvom jeg kunne placere det næsten efter "reglerne".

I min nye lejlighed kan jeg ikke kommer nær så tet på den perfekte opstilling ifølge "reglerne" men alligevel lyder 7,1 langt bedre en 5,1 så det afhænger MEGET af rummet,

Nicolai

HAK!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

flere højtaler vil jo (næsten) altid give bedre surr. effekt. MEN det er et krav at man har pladsen til det!!
Til top Vis HAK!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HAK!

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 December 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Mange surround forstærker, der kan gengive DTS ES og DD EX, mixer den ekstra kanal ind i de to bag højtaler i et 5.1 opsæting og i et 7.1
opsætning mixer bag højtaler ud i de sidst to højtaler, så at man får en så stor sprædning af lyde som mulig, men få at få glæde at det 7.1
opsætnig er et lang rum at fortrække.

Så der er en god ide at købe en Surround forstærker der kan behandle lyden fra DTS ES og DD EX, selv om man kun har et 5.1 højtaler
opsætning.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

har også haft 7.1 men gik tilbage til 5.1.Det største problem i mine ører er at de fleste film er mixet til 5.1.mine ss back sad ca 2,5 m fra lyttepos hvilket var for langt tilbage .det som jeg syntes var galt var at når et signal er beregnet til både ss højre og venstre bliver smidt om i de bageste kanaler.Så i stedet for at lyden kommer ovenover kommer den bagfra=dårlig intrigration
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes