Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller LCD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 December 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet om Plasma vs. LCD er nok blevet stillet en del gange, men håber i bærer over med mig.

Jeg er på jagt efter et nyt fjernsyn i 10.000 kr.-klassen (+/- det løse)

Jeg har set at Panasonic TH-42PV60 bliver rost til skyerne herinde og prisen virker meget fair efter hvad jeg kan se.

Men da jeg hovedsageligt bruger mit TV til at se film på fra computeren og DVD'en vil jeg høre om den stadig er et godt valg eller vil man få et bedre billede på en LCD-skærm når det kommer fra en computer?

Hvordan er Amoi og Samsung LCD-skærme sammenlignet med PV60'eren? Syntes nemlig at designet er lækkert på de to mærker - dermed ikke sagt at Panasonic'en er grim, tværtimod. Men kan man få noget i samme billedkvalitet til de samme penge?

Det var umiddelbart det jeg ville vide i første omgang.

- Neser

Til top Vis Neser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neser

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Neser skrev:
Men kan man få noget i samme billedkvalitet til de samme penge?

Nej. I det hele taget finder du ikke et LCD TV der kan give sammen billedkvalitet som en PV60'er, men hvis du smider 20k efter et 37" Philips kan du da nok komme tæt på. Men så er det altså både mindre og ringere...

Et signal ser ikke bedre ud på LCD når det kommer fra en computer. Såfremt du skal se film fra computer og DVD-afspilleren er det stadigvæk plasma der giver det bedste resultat. Hvis du skulle surfe på Internettet var det dog en anden sag...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

der er MEGET delte meninger omkring dette emne. personligt synes jeg også plasma er bedst, men plasma er bedst til nogen ting og lcd til andre. det er et kompromis man laver
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2004
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

skal skærmen udelukkende anvendes til PC-brug - f.eks. som stor monitor vil LCD være det naturlige valg pga. den højere opløsning og den ikke-eksisterende risiko for burnin.

Til tv/dvd er jeg enig - plasma er bare bedre. Har selv købt PV60 - fremfor f.eks sony v2000 og samsungs m71-model. Der er ingen tvivl - PV60 er bedre!

Når det er sagt... Et sådant tv kræver et digitalt signal - såsom DVB-T, DVB-C eller DVB-S - da man tydeligt ser alle fejl og mangler fra det alm. analoge signal!

Optimisten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Skal du have LCD, skal du kaste ufattelig mange penge efter et TV, som bare nærmer sig kvaliteten på PV60 under film.

Skal du bruge den decideret som ekstern computerskærm, er der ingen tvivl om at lcd er bedre, da der med Plasma er en risiko for burnin. Motionerer man sin PV60 de første par hundrede timer, burde der dog ikke være overhængende fare for burnin, hvad jeg har læst. Jeg spiller dagligt PGR3 på xbox'en, hvor speedometeret jo er samme sted 95% af tiden og jeg har ikke noget burnin overhovedet.

Smed LOTR 2 på i går, da kvaliteten på TV2 via kabel-tv simpelthen var for ringe - og hold kæft billedet var skarpt! Glæder mig til de er til at få i HD og jeg har fået mit surround sound.

Til top Vis Optimisten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Optimisten

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 18 December 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Der er delte meninger om LCD vs. plasma. Personligt mener jeg, at de bedste LCD matcher billedkvaliteten på de bedste plasma - men det afhænger af personlige preferencer, da de har hver deres styrker og svagheder.

Problemet her er blot, at du ikke kommer i nærheden af de bedste LCD i 40" for 10.000kr. - så enten skal du ned i størrelse (32" - og så skal du endda betale lidt mere) eller du skal forøge beløbet til mindst 15.000kr., hvor du kan få en Samsung LE-40M71B.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Tønden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, der er en PV60 og en PV60E. Hvad er forskellen? Er det Real MACH systemet? Og hvis ja, har det betydning?
Til top Vis Tønden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tønden

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 23 December 2006 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel fra 60 til 60E. 'E' står for Europa. Hvis der står H bagefter, som der burde, så betyder det at H-foden følger med.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

luis figo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2006 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Angående det spørgsmål mener jeg, efter at have været i FONA (østergade) igår , at billedet bliver betydelig bedre når tvet viser HD-materiale. I FONA var der næsten ingen LCD tv som rigtig skuffede mig af dem der kørte med HD-materiale. Endnu bedre bliver det når tvet står i stuen og du ikke sidder 70-90 cm fra det ligesom jeg gjorde i FONA.

Plasma er lige en tand bedre end LCD. Pioneer var også repræsenteret med deres 50" og WOW WOW WOW. Selv ved korte afstande på en meter eller mindre var billedet godt, hvilke får mig til at spørge, har jeg virkelig brug for full HD opløsning? Efter igår vil jeg sige nej hvis skærmen ikke er større end 50".

Jeg har også tidligere spurgt til PV60 men jeg ender nok med en LCD næste år. Jeg synes flere af de LCD-tv der stod i FONA så rigtig gode ud med HD-materiale, det er ikke sidste gang jeg bruger lidt tid derindne. Jeg vil dog købe andre steder idet de er alt for dyre.

Konklusionen må være med HD signal kan du ikke gå helt galt i byen med hverken billige LCD eller plasmaskærme, og HD ser ud til at være det de tv er lavet til ikke sd-materiale. Nu venter jeg til PS3 er ude og så køber jeg nok en 42" LCD skærm, om det er med full opløsning betyder ikke så meget for mig efter hvad jeg så igår, så til den tid kan jeg måske få et tv i den størrelse til 10.000 kr. måske herhjemme og under den pris i Tyskland.

WOW den FONA tur, jeg håber snart jeg kan sidde hjemme og se noget HD, ja bare FONA får sat nogle HD DVD eller BluRay afspiller til så kan jeg starte med at se lidt mere derindne .

Det ser lovende ud for os forbrugere, store flotte tv med gode billeder til overkommelige priser, YES SIR.

Til top Vis luis figo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af luis figo

mol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Sendt: 23 December 2006 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Læste lige i Penge og Privatøkonomi at et fladskærms-TV som minimum skal opfylde flg:
1) HD-kvalitet, d.v.s. mindst 1080 pixels i bredden
2) Indbygget digital tuner
3) Skal understøtte progressiv scan
4) HDMI-indgang(e)

PV60 har 1024 pixels i bredden, der står intet om digital tuner på Easyshoppings hjemmeside, og progressiv scan er ikke nævnt, men punkt 4 er dog opfyldt.

Min Sony HX710 DVD spiller understøtter progressiv scan hvis den tilsluttes TV'et via component video out stikkene. Men er dette muligt på PV60'eren? Iflg. Easyshoppinghar denne flg. stik:
AV1 config AV+RGB in, TV out
AV2 config AV + s-video in, AV out. Q-Link
AV3 config AV + RGB + s-video in, AV out. Q-Link.
AV4 config AV + s-video in

Vil godt lige være helt sikker inden køb :)

Mogens
Til top Vis mol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mol

Angle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 December 2006 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Når I nu sammeligner Plasma og LCD, så bliver det altid opløsning og antenne signal i sammenligner.. Kigger nu lige på farverne derude i det danske land.. Der er jo 10 gange mere knald på plasma's farver end LCD. Og Sort, findes det på LCD? Det begynder at hjælpe lidt med nogle af de nye modeler, men når de plasma?

Se en LCD og en plasma med helt samme kilde på, og instillet tv. Det er måde at bedømme det på...

Til top Vis Angle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angle

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 23 December 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

mol skrev:
Læste lige i Penge og Privatøkonomi at et fladskærms-TV som minimum skal opfylde flg:
1) HD-kvalitet, d.v.s. mindst 1080 pixels i bredden
2) Indbygget digital tuner
3) Skal understøtte progressiv scan
4) HDMI-indgang(e)

Hvis du ellers har citeret korrekt, så er dét den absolut mest tåbelige shortlist jeg nogensinde har set! 1) er direkte forkert. 2) afhænger af hvem man er. 3) og 4) Vis mig et nyt fladskærms-tv i 32" og opefter der ikke opfylder dét?

Er det virkeligt så svært at finde frem til en ordentlig og letforståelig guide til køb af fladskærms-tv, siden folk er så flakkende? Jeg har talt med folk der har læst og læst, skiftet mening mellem plasma og LCD flere gange, og når de så kommer ind for at købe, får jeg dem til at skifte mening igen inden for 2 minutter. ER det virkelig så svært at bedømme billedkvalitet med sine egne øjne, at man forfalder til at købe for MANGE tusinde kroner, ud fra de oftest direkte tåbelige råd som pressen giver? Og først og fremmest: Hvad kan JEG gøre for at ændre på det?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 23 December 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du har bare en smule interesse for pænt design, rene linier og generelt ikke vil have noget stående fremme der ligner noget der skulle være blevet på tegnebordet er PV60 bestemt heller ikke for dig. Hvis du er ligeglad med det, så kan du sagtens inddrage den i det udvalg du kigger på - Det er trods alt en billig skærm, men måske skal du overveje at smide lidt ekstra og kigge på en af Pioneer's modeller, hos f.eks. www.laptops.dk - Hvis du har mulighed for at tilslutte en Selector/Stofa Dekoder og fodre med digitalt signal, så skal du helt sikkert overveje Sony's LCD topmodeller. LCD er ikke godt til at håndtere analog antennesignal, men med SD og HD i digtal kvalitet har de et langt bedre billede end PV60 f.eks. har.

Bottomline.. Gå ud og kig og bliv enig med dig selv om hvad du synes der ser bedst ud mht. billedkvalitet. Der er ingen der kan fortælle dig hvad der 'bedst'.. heller ikke mig eller 'plasmaguerillaen' der huserer her på forum.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Angle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Og progressiv scan? Hvad er det for et råd? Der er vidst ikke mange fladskærms paneler der ikke er progressive. Er par plasma paneler er der vidst, hvir i mod alle LCD er progressive. Det manden i artikel mener er nok om det kan modtage 1080i eller 1080P via HDMI :D Pressen nu om dage ;)

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Angle skrev:

Når I nu sammeligner Plasma og LCD, så bliver det altid opløsning og antenne signal i sammenligner.. Kigger nu lige på farverne derude i det danske land.. Der er jo 10 gange mere knald på plasma's farver end LCD. Og Sort, findes det på LCD? Det begynder at hjælpe lidt med nogle af de nye modeler, men når de plasma?

Se en LCD og en plasma med helt samme kilde på, og instillet tv. Det er måde at bedømme det på...

Det er da den lammeste konklusion jeg længe har læst.
Du nævner jo ikke en gang om det er Pioneer's top-model plasma og en Medion LCD du har sammenlignet. LCD har efter min personlige mening et bedre og mere korrekt farveniveau end plasma har. Plasma ER bedre til sort, men det er altså ikke fordi at LCD viser lysegrå nattehimler og er helt imkompetente til at vise sortniveauer.

Fordi at der er 'knald' på farverne, betyder det altså ikke at det er bedre.. .

Angle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Er ikke en konklusion på nogle måder.. Men plasma har en tendens til at kunne vise en større farve spectrum. Siger bare der er mere i et billede end opløsning ;)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

VonLarsen skrev:

Det er da den lammeste konklusion jeg længe har læst.
Du nævner jo ikke en gang om det er Pioneer's top-model plasma og en Medion LCD du har sammenlignet. LCD har efter min personlige mening et bedre og mere korrekt farveniveau end plasma har. 

Det er så en nøjagtigt lige så forkert konklusion... Den eneste rigtige konklusion omkring farvegengivelsen er at den er mere afhængig af om producenten har styr på hvad de laver, end om panelet er plasma eller LCD. Man kan _ikke_ konkludere at det ene eller det andet er generelt bedre til farver, det afhænger af implementationen.

I det hele taget er diskussionen om hvorvidt plasma eller LCD er bedst helt og aldeles forfejlet - det drejer sig slet ikke om at vælge mellem plasma og LCD, men om at købe det bedste tv. Der findes gode og (især) dårlige tv med begge teknologier.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

VonLarsen skrev:
Det er da den lammeste konklusion jeg længe har læst. Du nævner jo ikke en gang om det er Pioneer's top-model plasma og en Medion LCD du har sammenlignet. LCD har efter min personlige mening et bedre og mere korrekt farveniveau end plasma har. 

Det er så en nøjagtigt lige så forkert konklusion... Den eneste rigtige konklusion omkring farvegengivelsen er at den er mere afhængig af om producenten har styr på hvad de laver, end om panelet er plasma eller LCD. Man kan _ikke_ konkludere at det ene eller det andet er generelt bedre til farver, det afhænger af implementationen.

I det hele taget er diskussionen om hvorvidt plasma eller LCD er bedst helt og aldeles forfejlet - det drejer sig slet ikke om at vælge mellem plasma og LCD, men om at købe det bedste tv. Der findes gode og (især) dårlige tv med begge teknologier.

Hvis du nu lige gennemlæser det jeg har skrevet, én gang til kan du også se at der står EFTER MIN PERSONLIGE MENING - Eftersom mine øjne sidder i mit hoved kunne det jo være at jeg netop har købt LCD fordi at det for mig er det bedste TV.

mol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Sendt: 23 December 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Uha - det startede jo næsten en religionskrig :)

Til Otto: Ja, skribenten - Søren Møller Jensen - skriver I Penge & Privatøkonomi 01 - januar 2007: "Skærmen skal vise HD-kvalitet (mindst 1080 pixels på den brede led). Ellers er kvaliteten ikke bedre end på et billedrørsfjernsyn."

For en nybegynder er det virkelig en jungle at finde ud af hvad man skal binde an med. Givetvist er udstillingmodellerne i butikkerne tweakede så de står med en kontrast og indstilling som ikke er optimal til dagligt brug, så det kan vel være lidt svært at se det store billede når man står i forretningen.

Konen vil gerne have noget diskret, og da vi har en selektor, og måske på et tidspunkt gerne vil bruge displayet til PC-surfning, så ville det jo ikke skade med en større opløsning end Panasonic'en har.

Så er Sony LCD'en det p.t. bedste køb?

Vedr. indbygget digital tuner, så er det min oplevelse fra vores bekendtskabskreds at mange "mennesker" (skal lige passe på ikke at starte en anden slags religionskrig!) har ret svært ved at finde ud af at betjene et fjernsyn hvor man skal buge en separat fjernbetjening til at skifte kanaler med. Personligt er jeg vældig glad for Oncables indbyggede EPG, men det er også det eneste der efter min mening taler for at bruge deres separate boks. Ret irriterende faktisk med alle de tåbelige terminaler og det betjeningsmæssige bøvl de trods alt giver. Eller findes der idag indbygget EPG i de nye digitale signaler, således at det alligevel var pengene værd at købe et TV med indbygget digital tuner?

Mogens

Til top Vis mol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mol

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

VonLarsen skrev:

Hvis du nu lige gennemlæser det jeg har skrevet, én gang til kan du også se at der står EFTER MIN PERSONLIGE MENING - Eftersom mine øjne sidder i mit hoved kunne det jo være at jeg netop har købt LCD fordi at det for mig er det bedste TV.

Bare fordi man har en mening, kan det godt være forkert. Har du set alle LCD-tv og alle plasma-tv, siden du kan konkludere at eftersom dét tv der passer dig bedst er et LCD, så har LCD generelt bedre farver end plasma. Slet ikke når du skriver "korrekt farveniveau", som udelukkende er et spørgsmål om justering.

Du starter med at kalde en andens mening "den lammeste konklusion du længe har læst" - så er det altså lidt tyndt at gemme sig bagved din egen subjektivitet, så snart nogen anfægter _din_ mening. Du farer op i en spids, uden at jeg overhovedet har anfægtet dit valg af tv. Dét jeg siger er bare at man ikke kan komme med en generel udtalelse om "farveniveau" af plasma vs. LCD, uanset hvilken af delene man så synes er bedst.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes