| Forfatter |
|
Green Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa folks...
Et lille spørgsmål.
Nogle gange har man jo en stor forstærke som laver de watt man skal bruge.. Også har men en stereo/Surround forstærker som man kan bruge til det man nu skal høre, og skifte mellem de forskellige kanaler
Er jeg rigtig på den?
jeg har nemlig en stor yamaha EMX-5000-12 som er en power-mixer og den har 2x500Watt men jeg ville gerne have en Surround forstærker, også for at spare nogle penge kunne man så ikke bare bruge de watt som er på min powermixer også købe en Surround forstærker uden så mange watt til billige penge, og køre dem sammen på en eller anden måde? :S
Håber i kan hjælpe..! Vil næsten ikke ud og gi en formue på en stor Surround forstærker med alle mulige watt jeg har... __________________ ---===Hi-Fi Fanatic===---
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63947&PN=1
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Du skal have en surround-receiver med pre-out på frontkanalerne. Dvs. der udover højtalerudgangene også er udgange til en ekstra effektforstærker. Du får formt. mest glæde ved at koble den yamaha på frontkanalerne, idet de er de som regel er de mest effektkrævende.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay..
det lyder meget rimligt, men er det normalt at der er pre-out på frontkanalerne på en surround-receiver?
Og skal højtalerene så sættes i surround-receiver og ikke min power mixer som de gør nu? __________________ ---===Hi-Fi Fanatic===---
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke så mange surroundreceivere med pre-out i den billige ende, de billigste er nok Nad eller Denon ,bag og centerhøjtaler skal trækkes af surroundreceiveren og fronterne skal trækkes Powermixeren, derved opnår du at surroundreceiveren får mere kraftoverskud, da den kun skal trække 3 kanaler.
|
| Til top |
|
| |
Green Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med pre-out, menes en udgang, hvortil man kan tilslutte et effekttrin , så hvis der feks. er 6 pre- out ,kan der tilsluttes 3 stereoeffekttrin eller 6 monotrin, istedet for de udgangstrin der er indbygget i en surroundreceiver, dvs. at surroundreceiveren ,i dette tilfælde kun bruges som, surroundforforstærker .
Da du har 1 stereoeffekttrin (din powermikser),tilslutter du den til surroundreceiveren ,de 2 pre-out, hvor der står Front(main) Left & Right ,med et sæt phonokabler (RCA stik), så tilslutter du dine fronthøjtalere til ht. udgangen på din powermikser ,husk at skrue helt ned, før du afprøver dine fronter skulle jo gerne kunne tåle nogle watt med de 500 watt du har til rådighed.
Resten af højtalerne sætter du til surroundreceiverens normale højtalerudgange, centerhøjtaler til centerudgangen osv., herved belaster du surroundreceiveren mindre, men om din Yamaha lyder bedre ,end en f.eks Nad 744 ,ved jeg ikke, det er jo ikke altid wattene, der afgør lydkvaliteten, bare de passer til højtalerne.
Jeg har haft en Nad 741 , hvor jeg brugte en stereo forstærker til fronthøjtalerne, jeg stillede volumenkontrollen på stereoforstærkeren på kl. ca. 1, derefter satte jeg en testtone på, kun på fronthøjtalerne, brugte Nad`ens volumekontrol til jeg ramte 75 db (brugte en lydtryksmåler) i lyttepositionen, derefter gik jeg ind i Nad`ens menu( uden at røre volumenkontrollen ) og justerede center, baghøjtalere og subwoofer ind så det passede med 75 db, herefter styrede Nad´en lydstyrken når jeg spillede surround. Når jeg spillede stereo slukkede jeg bare for Nad´en og når jeg igen ville spille surround, satte jeg stereoforstærkerens volumekontrol til kl. 1 og tændte for Nad`en.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil nok være en god idé at se om din nuværende forstærker har main in før du køber noget.
du kan jo også gøre det at du bi-amper fronterne, ved at bruge et y-kabel fra pre out på receiveren til main in på både effekt- og stereoforstærker. hvor godt det vil lyde når de ikke er samme mærke vil jeg ikke udtale mig om
|
| Til top |
|
| |
Green Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev jeg da lidt klogere på 
Men ja. Det er syndt hvis det kommer til at gå ud over lyden, det håber jeg ikke, for har sku ikke lige mønten til at købe en NAD effekt forstærker, de er lidt dyre hvis de skal have en masse guf :P
Men de siger jo i HiFi klubben at de dali Concept 10 Højtalere jeg har købt høre godt sammen med NAD forstærker...
Sidste spørgsmål, hvis de skal i Pre-out Front Main "left & Right" på receiveren hvor skal de så sidde i min power-mixer...? kan desværre ikke skaffe noget billede nu men her er informationer:
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------
Power Amplifier Modes (switchable from front panel)
- Master L + Master R
Aux1 + mono Master Aux1 + Aux2 Mono bridge
- 500W+500W/4ohms
325W+325W/8ohms 1000W/8ohms bridge
Input Connectors
- CH1-8: XLR and TRS Phone
CH9/10, 11/12: 2 x Phones and 2 x RCA pins
------------------------------------------------------------ ----------------------------------
__________________ ---===Hi-Fi Fanatic===---
|
| Til top |
|
| |
Green Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov der stod mere 
------------------------------------------------------------ -----------------------------------------------------
The two internal amplifiers can be set to drive either a mono or stereo Front Of House mix, a mono mix plus one Aux (monitor) mix, or two monitor mixes. In the last case the master output can be sent to an external power amplifier to drive larger systems, such as our 2kW Logic System
------------------------------------------------------------ ----------------------------------------------------- __________________ ---===Hi-Fi Fanatic===---
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge input connecters ,og hvis du bruger et sæt signalkabler med rca stik, som passer til Nad ,skal du bruge, de indgange der hedder rca, dvs. kanal 11 og 12.
Jeg tror, at en 744 sagtens kan trække det hele alene, med et godt resultat, med mindre du ønsker at spille meget højt og har et rum på over 25 m2, fordi det handler også om sammenhængen i lyden, f. eks. det optimale i et 5.1 set-up er 5 ens højtalere+ sub og jeg ved ikke rigtig, hvordan din Power mixer vil lyde i stereo og surroundsammenhæng, men der er kun en vej, det at prøve sig frem til, hvad der lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
Green Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de gode råd :D
Jeg tror også det er bedst hvis jeg køre surround receiveren for sig selv, men ellers så ved jeg da hvordan man gør nu takker :) __________________ ---===Hi-Fi Fanatic===---
|
| Til top |
|
| |