| Forfatter |
|
CLIX Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er på jagt efter en subwoofer med en højde på max. 29cm. Har kun kunnet finde Audio Pro Allroom, men det er kun en 6½" der sidder i den. Det burde være muligt at smide en 10 " ind på de 29cm.
Er det noget man kan finde eller skal jeg igang med stiksav og søm. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Sunfire...
Den passer vidst meget godt med dine mål, og den kan rykke 
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen begrænsninger for hvor bred/dyb den må være..? Hvad med at bygge en der passer til dine mål..? Du kunne lade wooferen skyde ned i gulvet - det ville give lidt mere spillerum omkring enhedens størrelse. (Forestil dig en "bedroller" med en 12" enhed i bunden..!  )
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Sunfire ser rimelig ond ud på papirene... Men desværre også lidt over budget, så det er lige noget der skal gennemtænkes.
Har dog også tænkt på DIY. Netop fordi det ville give nogle andre muligheder. Grunden til den lave højde er at den skal placeres under et møbel (WAF), men jeg har masser af plads i bredde og dybde.
Max mål er H=29cm, B=56cm, D=50cm, hvis jeg regner med en pladetykkelse på 22mm vil det give en indvendig volume på ~58L. Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek Link
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende projekt Nrik.
Desværre har jeg kun 13cm fra gulv til fjedrene på sofaen, så det er nok lidt i underkanten __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
CLIX skrev:
| Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om. |
|
|
Det kunne godt fungere. Problemet med at få dyb bas ud af en (forholdsvis) lille kasse er at der skal stor bevægelse fra enheden (eller enhederne) for at komme dybt ned ved et nogenlunde højt lydtryk. Er kabinettet lukket vil det gøre det svært for enhederne at komme ret lang, fordi der skabes undertryk i kabinettet når de er "ude". Til gengæld bliver der som du nævner overtryk når de er "inde", og samlet fungerer luften i kabinettet som en fjeder. Men der skal MEGET effekt til at få to 10" enheder til at flytte sig ret langt i et lukket kabinet med de mål du nævner. Se bare på specifikationerne for Sunfire subwooferen..! (Og den har endda kun een aktiv enhed)
Alternativet er at lave en sub med basrefleks - her er problemet så bare at det kræver et refleksrør af en vis længde at komme dybt nok ned, og spørgsmålet er om der er plads til det i det kabinet du ridser op. Hvis der er mulighed for at lade et refleksrør gå "udenfor" dine mål kan det muligvis lykkes på den måde (subben kommer til at ligne en kakkelovn med et rør ud i den ene side/ende...)
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CLIX skrev:
| Max mål er H=29cm, B=56cm, D=50cm, hvis jeg regner med en pladetykkelse på 22mm vil det give en indvendig volume på ~58L. |
|
|
Husk at trække det fra som enheden eller enhederne fylder inde i kabinettet..!
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at High Fidelity for nogle år siden havde en artikel med en "flad" DIY sub der blev placeret under et møbel. Kan desværre ikke huske i hvilket blad, men det er der måske andre der kan hjælpe med? __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
CLIX skrev:
| Har også overvejet om man kunne sætte en 10" i hver ende, da det (i min verden) ville skabe et overtryk når begge mebraner bevæger sig ind, som igen ville være med til at forstærke bassen. Men om det har noget på sig aner jeg ikke noget om. |
|
|
Det kunne godt fungere. Problemet med at få dyb bas ud af en (forholdsvis) lille kasse er at der skal stor bevægelse fra enheden (eller enhederne) for at komme dybt ned ved et nogenlunde højt lydtryk. Er kabinettet lukket vil det gøre det svært for enhederne at komme ret lang, fordi der skabes undertryk i kabinettet når de er "ude". Til gengæld bliver der som du nævner overtryk når de er "inde", og samlet fungerer luften i kabinettet som en fjeder. Men der skal MEGET effekt til at få to 10" enheder til at flytte sig ret langt i et lukket kabinet med de mål du nævner. Se bare på specifikationerne for Sunfire subwooferen..! (Og den har endda kun een aktiv enhed)
Alternativet er at lave en sub med basrefleks - her er problemet så bare at det kræver et refleksrør af en vis længde at komme dybt nok ned, og spørgsmålet er om der er plads til det i det kabinet du ridser op. Hvis der er mulighed for at lade et refleksrør gå "udenfor" dine mål kan det muligvis lykkes på den måde (subben kommer til at ligne en kakkelovn med et rør ud i den ene side/ende...) |
|
|
Hmmm... det burde være muligt med et langt rør. Den skal ligge under et møbel hvor der er 3 sektioner a´ 56cm (kan tage et billede, hvis det vil hjælpe), så det kunne også være en idé... Jeg har prøvet at rode lidt rundt med WinISD, men synes ikke jeg får noget brugbart ud... Er der andre programmer der er bedre, når det drejer sig om Subwoofere? __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |
CLIX Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
| Jeg mener at High Fidelity for nogle år siden havde en artikel med en "flad" DIY sub der blev placeret under et møbel. Kan desværre ikke huske i hvilket blad, men det er der måske andre der kan hjælpe med? |
|
|
Lyder spændende... det vil jeg da lige gå på jagt efter. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
| Til top |
|
| |