Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt net-kabel ? er det gas ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2003 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej med jer, og god jul

Hvaaaaa det der med at udskifte netkablet.....er det ikke en gang gas ? er der nogen som har erfaringer med det ?

Jeg mener jo bare at kablet fra stikkontakten og ud til HFI-relæet, er jo ikke tykkere end det net kabel som allerede sidder i effektforstærkeren !?

lad mig høre nogle for og imod

Kedde Æ mann, nu oss i kjøffenhavn

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 December 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde

Selvom det umiddelbart lyder usandsynligt, at et netkabel har indflydelse på lyden , er det tilfældet..............ingen fis i den ballon........

Jeg kan ikke give dig en teknisk forklaring , men effekten blev tydeligt demonstreret på Nordost-standen ved KT-messen i Odense.

Nu er netkabel-udviklingen ikke noget nyt fænomen , men ingen tvivl om at der er kommet ekstra focus på denne opgradering.

Hvad med at aflægge Hifi-forum et besøg , og gør din egen erfaring......

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde

Jeg har selv tænkt det samme og stillede spørgsmålet for få dage siden.

Hvis du søger på 'netkabel' eller 'powercord' finder du frem til den debat.

Der er desuden også en noget ældre tråd, som indeholder mange svar.

Jeg har stadig tvivlen, noget kan jo høres, hvis man tror på det, måske kan der høres forskel, men det er så også bedre? Sådan er det jo tit. Er rødvinen bedre eller bare anderledes, vi lader os jo tit bedrage af vores sanser.

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg var også en tvivler..... indtil at jeg fik det demonstreret! Jeg lyttede til en Copland CD'er + amp som trak et sæt Eben X-centric, først med std kabel og så med et Nordost kabel... WOW en forskel

Ikke at jeg fatter en klap af det, men ikke desto mindre er det 100% sikkert at der ER forskel.

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Sådan er meget hifi, det er oplevelsen, helt enig, tænkt hvis det også er tro og følelser.

Det skulle man næsten tro, hvis man læser nogle kabel-debatter herinde!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Når 2 tvivlere bliver overbevist, ved en regulær sammenligning med standard-kablet, om netkabelbetydningen , er det med tro ganske pænt reduceret...

Der er ingen tvivl. Netkabler har indflydelse , og jeg havde samme oplevelse som HC.  Forbløffende positiv effekt , og ganske overraskende . At påstå at netkabler ingen effekt har , er helt galt............................

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Når 2 tvivlere bliver overbevist, ved en regulær sammenligning med standard-kablet, om netkabelbetydningen , er det med tro ganske pænt reduceret...

Der er ingen tvivl. Netkabler har indflydelse , og jeg havde samme oplevelse som HC.  Forbløffende positiv effekt , og ganske overraskende . At påstå at netkabler ingen effekt har , er helt galt............................

Jooo, de har effekt, det har ferritkerner og netstøjsfilter m.m også. Men hvem siger det er til det bedre?. Hver gang man ekspermentere med den slags ting, så syntes man umiddelbart man får en bedre lyd, men efter et stykke tid , så finder som regel ud af at det er på bekostning af noget andet.

Det sidste jeg selv har prøvet var nogle ferritkerner jeg satte på netkablet og det gav da en anden lyd, men ikke een jeg brød mig om, alt liv i musikken forsvandt simpelthen.

Sååå, hvis i køber de dersen hundedyre netkalber, så prøv for sjov at fjerne dem igen en uges tid efter og sæt det gamle på igen, måske i får et chock.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

hmmmm ok, jeg begynder så småt at bliver fristet til at prøve.

meeeen er det ikke pjat at betale en formue for det ? det burde man vel selv kunne "strikke" sammen til en fornuftig pris !?

Det det drejer sig om er vel "bare" at få så mange "kvadrat" som muligt ?

Hvis man så tog hele skridtet og lavede ledningen mellem stikkontakt og HFI tilsvarende tykkere, burde effekten så ikke blive meget større !?

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 December 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg skiftede for ca. fire måner siden mit fortløbende"plasticspaghetti"ud med 10 bakelitkontakter med keramik inside, på en hårdtræsliste og 3,5 meter Duelund-halvandetkvadrat sølv-silke-linoliekabel frem til stikkontakten.. 

Jeg har_slet ikke_lyst til at bytte tilbage:o)

Mvh. Jens/modifix, - der også med tiden vil skifte de sidste"kriminelle"netledninger.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 18 December 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej til jer !

Det virker at skifte strømkabler, jeg fik bedre bas ( fast bas mere dynamik ) og rener diskant alt fnidder forsvandt, jeg har selv lavet mine med enkel leder 

2,5ø til forstærker, 1,5ø til cd´en

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Brugte du bare NKT's massive kobber-installations-kabel ?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kedde !

JA jeg bruger NKT´s massive kobber-installations-kabel

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:

Jooo, de har effekt, det har ferritkerner og netstøjsfilter m.m også. Men hvem siger det er til det bedre?. Hver gang man ekspermentere med den slags ting, så syntes man umiddelbart man får en bedre lyd, men efter et stykke tid , så finder som regel ud af at det er på bekostning af noget andet.

Som sagt , så fandt jeg forbedringen absolut positiv . Havde 2 netkabler til rådighed : "Vishnu" + "Valhalla"  fra Nordost , og eksperimenterede i ca. 14 dage. Og i den forbindelse vendte jeg flere gange tilbage til standardkablerne , som en reference , og hver gang faldt det ud til Nordost`s fordel............

Jeg har nu Vishnu som netkabel , og når hjemmets økonomi-minister siger ok. står der Valhalla på menuen..........................

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

hmmmm ok, jeg begynder så småt at bliver fristet til at prøve.

meeeen er det ikke pjat at betale en formue for det ? det burde man vel selv kunne "strikke" sammen til en fornuftig pris !?

Det det drejer sig om er vel "bare" at få så mange "kvadrat" som muligt ?

Hvis man så tog hele skridtet og lavede ledningen mellem stikkontakt og HFI tilsvarende tykkere, burde effekten så ikke blive meget større !?

Jeg tror nærmere det er god afskærmning af kablet som har størst betydning.

Grunden til at trikket virker er vel at man ændrer på udstrålingen af støj fra kablet ?

Jeg har ikke selv afprøvet forskellige netkabler så det er ud fra et rent teoretisk grundlæg mit udsagn kommer  .

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kan en af jer forklare/beskrive grunden til netkablets indflydelse på anlægget og dermed lyden?

Mvh,

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2003 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

At mange kan høre forskel på netkabler er den klareste indikation af, at lyd ikke opfanges med ørerne men med det der ligger imellem.

Oplevelse er en god ting for meningen. Men det er ikke nok. Det bringer os ikke der hen, hvor vi kan konstruere små højtalere der spiller dybbas, eller der hen, hvor en billig forstærker lydder som en million.

Jeg har et par tykke medfølgende netkabler, som jeg i morgen vil skifte til nogle billige typer til 35 kr. fra SHG.dk. Så bliver lyden sikkert bedre i min computer.

Og Lennart. Hvis du ikke snart kommer ud af denne tråd sladrer jeg til din kone om, at du er blevet fanget i en relligiøs kult.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 December 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:

Som sagt , så fandt jeg forbedringen absolut positiv . Havde 2 netkabler til rådighed : "Vishnu" + "Valhalla"  fra Nordost , og eksperimenterede i ca. 14 dage. Og i den forbindelse vendte jeg flere gange tilbage til standardkablerne , som en reference , og hver gang faldt det ud til Nordost`s fordel............

Jeg har nu Vishnu som netkabel , og når hjemmets økonomi-minister siger ok. står der Valhalla på menuen..........................

Så skal du endelig køre med de netkabler hvis du kan lide den lyd de giver, det er jo dig der skal leve med dit anlæg

Jeg forstår godt din nysgerrighed med hensyn til valhalla når du nu er til nordost (det er jeg ikke). Men koster det ikke 22.000 kroner for 1.5 meter?

Det er jo tyveri ved højlys dag.

Måske du sku´ spille lotto i morgen, der er 11 mill i puljen.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 December 2003 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej til jer alle !

Jeg har Brugt NKT kabel fordi det er billigt, og mit spørgsmål er om de dyre er bedre fordi der står et fint navn på kablet, jeg har ikke råd til at ofre flere kroner en højest nødvendig, Jeg har brugt enkelt kåre for bruger man flere leder opstår der fnidder strøm springer fra tråd til tråd det gør det ikke når du bruger enkelt leder det er vad jeg kan få ud af det vis i forstår vad jeg mener.

Det er også en rar fornemmelse vis man selv har lavet det   

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 December 2003 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Du har nok ikke selv trukket plastic på..

Jeg har skam også selv samlet mit netkabel, det kræver vist ikke den helt store ledvogtereksamen.

Du har så stadig problemet med dielektrisk absorbtion, den er det hulens svært at opnå samme mængder af med naturmaterialer såsom silke,lammeuld og linolie...

Jeg har lige fundet ialt 4 x 4,2meter velholdt 6 koret enkeltleder-jordkabel isoleret i de fire"interessante"farver rød, blå, grå og sort(?), det kan du få_gratis_til at eksperimentere med. Jeg mener overfrakken må være en art PVC.. Problemet som jeg ser det, må være at finde et netstik der passer til

Mvh. Jens/Modifix, -der er ovenud tilfreds med sine Duelund-netkabler

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:

Så skal du endelig køre med de netkabler hvis du kan lide den lyd de giver, det er jo dig der skal leve med dit anlæg

Jeg forstår godt din nysgerrighed med hensyn til valhalla når du nu er til nordost (det er jeg ikke). Men koster det ikke 22.000 kroner for 1.5 meter?

Det er jo tyveri ved højlys dag.

Måske du sku´ spille lotto i morgen, der er 11 mill i puljen.

Ja specielt billigt kan man jo ikke påstå at Valhalla er .................

Så en omgang lotto må det blive til i anledningen af den forestående jul , og er der passende gevinst lover jeg hermed et sæt Valhalla til dig Slips..........

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes