Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mislyd ved kraftfuld bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2003 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

En af enhederne i mine B&W DM604S3 siger klik ved høj bas. Somom den går mod noget inde bagved. Det er kun en af de to basenheder, der siger denne lyd når man kører f.eks. en bas test, trance eller der er en ente der hopper.

Nogen der har haft samme problem eller ved hvad det kan skyldes? Højttalerne er ikke mere en halvanden måned gamle.

Med venlige julehilsner
tChAd

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2003 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Du spiller sandsynligvis så højt at enhedens svingspole rammer
polstykket bagpå - og det er ikke sundt

Løsningen?: Skru ned!

/U.

PS: Hvis du har justeret på baskontrollen, så start med at skrue ned
for den.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2003 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er DM604s3 en 2,5 vejs konstruktion. Det vil sige, at det kun er den nederste bas der spiller det dybe bas, og basenheden ovenover spiller så mellemtonen. Derfor kan det godt være at det er din højtaler eller forstærker der simpelthen ikke kan spille højere selvom det kun er den ene enhed i hver højtaler der "skaber" sig. Hvis dette er tilfældet skal du såmend bare skrue ned indtil du får nogle ordentlige højtalere

Hvis det ikke er dette, eller hvis den kun gør det i den ene side, må det være enheder der ikke sidder ordentlig fast, eller simpelthen er gået fra hinanden inde bagved. Det lyder ikke umiddelbart som en svingspole der har sat sig eller pap der er gået.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 18 December 2003 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Det er omvendt, de spiller begge den dybe bas og den ene mellemtonen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 18 December 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at det kommer fra enheden?
Jeg havde en mislyd i den ene F3 Focus for mange år siden. Det viste sig at være delefilteret der raslede

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Du spiller sandsynligvis så højt at enhedens svingspole rammer
polstykket bagpå - og det er ikke sundt

Løsningen?: Skru ned!

/U.

PS: Hvis du har justeret på baskontrollen, så start med at skrue ned
for den.

Det er kun den ene højtalere der siger lyden, desuden burde de altså kunne klare en Infected Mushroom sang ved 50 watt.. Baskontrollen bruger jeg ikke da jeg bruger Source Direct.

rune-nielsen skrev:

Så vidt jeg ved er DM604s3 en 2,5 vejs konstruktion. Det vil sige, at det kun er den nederste bas der spiller det dybe bas, og basenheden ovenover spiller så mellemtonen.
Nej, det er 3 vejs.

Hvis dette er tilfældet skal du såmend bare skrue ned indtil du får nogle ordentlige højtalere
Jeg har ordentlige højtalere..., desuden er det kun den ene enhed i én af højtalerne der siger lide. Desuden fodre jeg den kun med 50 watt ud af de 200 den kan klare.

Hvis det ikke er dette, eller hvis den kun gør det i den ene side, må det være enheder der ikke sidder ordentlig fast, eller simpelthen er gået fra hinanden inde bagved.
Tror mere det er noget i den stil..

vilmann skrev:
Er du sikker på at det kommer fra enheden?
Jeg havde en mislyd i den ene F3 Focus for mange år siden. Det viste sig at være delefilteret der raslede

/vilmann

Det kan egenligt godt være det er delefilteret, men jeg synes det kommer fra en specielt enhed.

Tak for jeres besvarelser, jeg vende tilbage når jeg får problemet fixet (på garantien)

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hej tChAd

Hvis problemet er opstået som du skriver, så skal du ikke regne med at garantien dækker. Du er sikkert i gang med at brænde dine højtalere af. Og så har du misforstået alt det med watt! Ligesom så mange andre, der tror at bare fordi Deres forstærker er mindre en højtaleren, så kan man bare skrue helt op uden bekymring. Sådan er det ikke. Faktisk er det lettset at brænde en højtaler af, hvis forstærkeren er for lille. Ja det lyder mærkeligt ikke (og passer ikke ind i de fleste Brian'ers lomme-filosofi). Men sådan er det.

Det der sker, hvis man skrur højt op for en forstærker er, at den begynder at klippe signalet. Derved får det en firkantlignende-form, og typisk vil man så brænde diskanten af, da denne firkan indeholder masser højfrekvent signal, med stor amplitude. Der kan også ske det, at forstærkeren totalt mister kontrollen over basenhederne. Det betyder i første omgang, at bassen bliver mudret og slap. Det kan dog gå så galt, at bassen ikke bliver stoppet i tide, hvorved svingspolen banker mod magnetes bund. Det giver nogle ordentlige smæld, og vil ret hurtigt slå svingspolen skæv. Og så lyder højtaleren meget dårlig ved alle lydtryk.

Og selvom dine B&W'ere er opgivet til 200Watt, så er 50 altså rigeligt til at brænde dem af. Selv en gammel NAD3020i, på 20Watt, kan uden problemer gøre det. Det er bare et spørgsmål om, at man ikke tænker sig om, og skruer mere og mere op, selvom det begynder at lyde dårligt.

Så løsningen er, at du enten skal skrue ned. Ellers burde du nok overveje en lidt kraftigere forstærker. Ikke nødvendigvis så mange ekstra Watt, men en mere strømstærk model....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 20 December 2003 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hurtig har ret.Når signalet klipper,sendes jævnspænding

ind delefilteret.Det vil så ikke virke efter hensigten.

Har jeg ret ?

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hej tChAd
Tak for dit svar Hurtig

Hvis problemet er opstået som du skriver, så skal du ikke regne med at garantien dækker. Du er sikkert i gang med at brænde dine højtalere af. Og så har du misforstået alt det med watt!
Med hensyn til de 50 watt, vil jeg gerne omformulere. "Jeg har HØJEST skruet halvt op for min forstærker. " Da den lever cirka 2 x 100 watt ved 8 ohm, skrev jeg 50 watt. Det kan man selvfølgelig ikke regne med.

Det der sker, hvis man skrur højt op for en forstærker er, at den begynder at klippe signalet. Derved får det en firkantlignende-form, og typisk vil man så brænde diskanten af, da denne firkan indeholder masser højfrekvent signal, med stor amplitude. Der kan også ske det, at forstærkeren totalt mister kontrollen over basenhederne. Det betyder i første omgang, at bassen bliver mudret og slap. Det kan dog gå så galt, at bassen ikke bliver stoppet i tide, hvorved svingspolen banker mod magnetes bund. Det giver nogle ordentlige smæld, og vil ret hurtigt slå svingspolen skæv. Og så lyder højtaleren meget dårlig ved alle lydtryk.
Okay, for det første er jeg 100 % på at jeg ikke har fået højttalerne til at klippe nogensinde. Det kan da heller ikke passe at jeg ikke kan skrue halvt op for forstærkeren... For det andet er der på ingen måde noget ivejen med diskanten, men én af basenhederne. Burde begge enheder ikke gå i stykke hvis jeg spillede for højt til forstærkeren? For det tredje lyder højttaleren godt! Men siger nogen klikke lyde, når den for meget bas, altså med et stor lydtryk.

Og selvom dine B&W'ere er opgivet til 200Watt, så er 50 altså rigeligt til at brænde dem af. Selv en gammel NAD3020i, på 20Watt, kan uden problemer gøre det. Det er bare et spørgsmål om, at man ikke tænker sig om, og skruer mere og mere op, selvom det begynder at lyde dårligt.

Så løsningen er, at du enten skal skrue ned. Ellers burde du nok overveje en lidt kraftigere forstærker. Ikke nødvendigvis så mange ekstra Watt, men en mere strømstærk model....
Jeg vil nu sige at min Marantz er rigelig strømstærk og wattspækket til mit behov

Igen tak for svaret og dine info'er om klipning. Men tro mig.. Jeg passer godt på mine ting.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Du har overset en vigtig ting: Din forstærker giver måske 100W/
8ohm når der er skruet helt op men det gælder kun ved et
bestemt indgangsniveau (=en bestemt indgangsspænding)!
Du
kan derfor sagtens drive en forstærker til klippegrænsen selvom
volumenkontrollen kun står på [indsæt et vilkårligt tal her!]. Hvis
ikke du har et oscilloskop eller et THD-meter over klemmerne så kan
du slet ikke bedømme om forstærkeren klipper i spidserne.

Jeg kan ikke med min bedste overbevisning komme til anden
konlusion at du spiller højere end udstyret kan klare med det valgte
kildemateriale (bastest? ) Løsningerne på dette problem er
fint beskrevet ovenfor.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

CarrotMan: Okay, men så forklar mig lige hvorfor det kun er den ene højttaler der brokker sig, også selvom man spiller samme sang med kablerne byttet om så den er venstre kanal i stedet for højre. Jeg har før spillet ligeså højt på billige (mere end ti gange så billige) Fona højtalere der kan klare meget mindre. De klipper slet ikke ved halv volume og det gør B&W'erne heller ikke.

Så teorien med jeg spiller højre en udstyret tror jeg ikke på. Hvis det dog alligevel skulle være tilfældet, er de under al kritik, hvis de ikke kan klare en ente ved 1/4 volume, på en forholdsvis god og strømstærk forstærker.

Jeg tror dog mere på at enten delefilteret er lidt løst eller at enheden er lidt skæv.

/tChAd

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

tChAd skrev:
CarrotMan: Okay, men så forklar mig lige hvorfor
det kun er den ene højttaler der brokker sig, også selvom man
spiller samme sang med kablerne byttet om så den er venstre kanal
i stedet for højre. Jeg har før spillet ligeså højt på billige (mere end ti
gange så billige) Fona højtalere der kan klare meget mindre. De
klipper slet ikke ved halv volume og det gør B&W'erne heller ikke.Så
teorien med jeg spiller højre en udstyret tror jeg ikke på. [/
QUOTE] Du har efterhånden fået en del forklaringer på hvorfor dette
er fuldstændig irrelevant, men det virker ikke som om det synker
ind...

[QUOTE=tChAd] ...Jeg tror dog mere på at enten delefilteret er lidt
løst eller at enheden er lidt skæv./tChAd
Glimrende! Luk
den højttaler der lyder mærkeligt op og kontroller at filteret er
spændt ordentligt fast (filteret sidder muligvis fast på terminalerne
bag på, så start med at skrue terminalplinten af inden du piller
enhederne ud). Test igen. Er der ingen forbedring, så bær højttaleren
ned i den lokale hifiklub og bed dem teste den for dig eller skifte den
enhed der lyder mærkeligt. Jeg tror bare at de vil fortælle dig det
samme som vi har gjort her. Hvis du "glemmer" at fortælle dem at
det kun sker når du spiller højt, så tester de højttaleren og fortæller
dig at den intet fejler. Hvis du siger at problemet kun opstår når du
spiller højt, så siger de at du presser højttaleren ud over hvad den
kan klare og beder dig skrue ned. Men prøv endelig ad og fortæl os
hvad der sker!

/U.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 December 2003 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

tChAd skrev:
CarrotMan: Okay, men så forklar mig lige hvorfor det kun er den ene højttaler der brokker sig, også selvom man spiller samme sang med kablerne byttet om så den er venstre kanal i stedet for højre. Jeg har før spillet ligeså højt på billige (mere end ti gange så billige) Fona højtalere der kan klare meget mindre. De klipper slet ikke ved halv volume og det gør B&W'erne heller ikke.

Så teorien med jeg spiller højre en udstyret tror jeg ikke på. Hvis det dog alligevel skulle være tilfældet, er de under al kritik, hvis de ikke kan klare en ente ved 1/4 volume, på en forholdsvis god og strømstærk forstærker.

Jeg tror dog mere på at enten delefilteret er lidt løst eller at enheden er lidt skæv.

/tChAd

Det kan jo være at du har spillet højere ved en anden lejlighed hvor du ikke har tænkt over det - en enhed er ikke bare skæv, så den har enten været overbelastet eller har haft en fejl hele tiden som du bare ikke har tænkt over! En af mine kammerater havde et sæt Paradigm-højttalere der opførte sig som dine B&W, og det viste sig at der var en fejl på den ene enhed!

Men ellers er det jo også vigtigt at tilføje at bare fordi man overbelaster højttalerne er det jo ikke ensbetydende med at alle enheder ryger på samme tid, sådan er det ikke! OG selvom din forstærker er på 100 watt betyder det ikke at de er målt ved at den er skruet helt op. Den skal måske kun stå på halv før den yder max, og derover tilføjer den støj fordi den presses ud over evne - den støj er ikke altid hørbar hvis den ikke har været skruet tilstrækkeligt langt op til at du opfatter det, men den er rigelig til at skade højttaleren. Det kan også have været nogle få enkelte dybe hug der lige nøjagtigt har været slemme nok til at den kortvarigt har været overbelastet. Uanset hvad, så har enheden en skade - enten fra din hånd eller produktionsmæssigt. Heldigvis er der god garanti på dem, så det er jo bare at få den pillet ud og sendt afsted så du kan få en ny der virker!

Og når alt andet er sagt, så er Infected Mushroom også rimeligt bass-tungt så det afslører ihvertfald hurtigt hvis der er bass-problemer!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2003 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Heldigvis er der god garanti på dem, så det er jo
bare at få den pillet ud og sendt afsted så du kan få en ny der
virker!

Garantien dækker ikke overbelastning...(men mon ikke han får en
ny enhed alligevel? )

/U.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 December 2003 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Da enheden stadig kan spille er det lidt sværere at påvise overbelastning, men i de fleste tilfælde dækkes det alligevel. Kun hvis det syner af regulær voldtægt er sagen en anden, så jo, jeg tror han får en ny!

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2003 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

My point exactly! Første gang går det som regel (med mindre
spoletråden er kulsort el.lign). Anden og tredje gang er det som
regel sværere...

/U.

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2003 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Du har efterhånden fået en del forklaringer på hvorfor dette
er fuldstændig irrelevant, men det virker ikke som om det synker
ind...

Grunden til det ikke synker ind, er at jeg nægter at tro på det skyldes mishandling fra min side..  Desuden synes jeg heller ikke det er irrelevant Jeg har heller ikke sagt at det er noget der er opstået, det kan sagtens have været der fra starten... Jeg tror dog også at de fleste der har svaret på denne tråd, vil sige: "Det skal de sgu kunne klare" hvis de kom herhjem og hørte på dem...

Denne her tråd har mere vendt sig til at dreje sig om, hvordan jeg voldtager mine højttalere end hvad der kunne være galt fra fabrikken

Men jeg vil selvfølgelig tage dem ned til HiFi-Klubben og høre hvad de siger, skal ikke nyde noget af selv at rode med dem!

Vender tilbage med nyt...

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

En anden teori :

Hvis du har småfolk i huset, eller har haft nogen på besøg, så har sådan en basenhed en mani med at tiltrække en lille fedtet barnehånd. Den ser jo drønspændende ud, også skal man lige prikke lidt til den....

Måske er der prikket lidt for hårdt ??

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 December 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

WhoCutTheCheese skrev:

En anden teori :

Hvis du har småfolk i huset, eller har haft nogen på besøg, så har sådan en basenhed en mani med at tiltrække en lille fedtet barnehånd. Den ser jo drønspændende ud, også skal man lige prikke lidt til den....

Måske er der prikket lidt for hårdt ??

Hehe, nej jeg har ikke rigtigt småfolk i huset. Min kat er dog meget interreseret i dem. Men jeg tror ikke den kan nå op til den øverste basenhed

Glædelig jul

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 25 December 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Til tChAc

Du skriver, at du nægter at tro problemet skyldes mishandling ra din side... Tjaa... men skrev du ikke,at problemet opstod hver gang du spillede nogle bestemte typer musik meget højt??? I så fald vil jeg kalde det total mishandling, at du bliver ved at prøve, efter du har konstateret problemet!

Og du har totalt misforstået alt det med effekt og watt. Din forstærker er ikke lavet således, at man kan skrue helt op for den, heller ikke om du så finder et sæt 2000 Watt prof. højtalere og spænder på.

Volumenkontrollen er lavet således, at den kan udstyre forstærkeren helt, selvom den tilsluttede CD-afspiller e.lign. har MEGET svagt signal. Det betyder, at almindelige CD-afspillere med output omkring 2 Vrms kan bringe forstærkeren til klipning måske allerede ved 1/4 af volumenkontrollens maks. Og det betyder altså, at forstærkeren  i så fald ikke kan spille højere end den gør ved 1/4 skruet op. Så snart du skruer højere op, vil du tvinge den ud i klipning. Det svarer lidt til, at man kunne lave en bil, hvor man kun skulle trykke speederen 1/4 ned for at give fuld gas, således at folk med korte en også kunne give den fuld gas. Så ville det jo heller ikke nytte noget at træde den helt i bund...

Men det er en udbredt misforståelse fra diverse (undskyld sproget) Brian-Bas fanatikere, at man bare kan skrue helt op, og hvis det ikke lyder godt, så er det fordi højtaleren ikke kan klare det... og så må man ned FONA eller Bilka, efter et par "super fede" ELTAX højtalere med 15¨bas til 1000,- stk. I håb om, at man bare har lavet alletiders kup.

Skal også lige tilføje, at de B&W højtalere du har købt, IKKE er beregnet til at spille højt. Det har du vist misforstået. B&W er et af de mærker, der går ind for god lyd (ikke at forveksle med Brian-typens gode lyd... masser af BAASSS). Så hvis det er det du er ude efter skulle du nok have valgt et par Cerwin Vega'er.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes