Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken SVS sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hep!

Jeg står i den situation, at jeg er kommet til lidt penge, og vil derfor nu anskaffe mig en SVS subwoofer, som jeg har ønsket mig i laaang tid.

Spørgsmålet er så bare hvilken? Har omkring 15-20.000 til rådighed, og mit set-up er som følger:

Fronter: Dali Ikon 7

Center: Dali Ikon vokal 2

Rear: 2 x Monitor Audio Radius 180

Surroundreciever: Yamaha rx-v740 (som måske også skal skiftes ud)

TV: Pioneer PDP-506PE

Vores stue er ca 40 m2...

Hvad giver mest smæk for skillingen, og den bedste kick-ass filmoplevelse? Spørgsmålet er subjektivt, det ved jeg, men kom gerne med svar alligevel!

Anders

Til top Vis Anders111's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders111

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

velodyne DD18 , også er den meget let bruge....

måske hvis du er heldig kan du finde en brugt.

:)

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 December 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg hørte SVS SBS-01 systemet igår med en PB 10-NSD sub. Der var VIRKELIG smæk over basen. Jeg bestiller selv systemet i Januar dog med en PB 12-NSD sub. ManicMainer skrev hvis i en anden tråd, at det er den SVS sub, som giver mest bas i forhold til prisen.

Men med 15-20 k kan du jo bare købe den største

Mvh

Bo

Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 29 December 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en pb10.Min stue er også caa 40kvm.Jeg er måske ikke så basliderlig som andre herinde ,men jeg synes den giver RIGTIGT meget bas og har aldrig skruet mere en 50% op på sub.Når jeg virkelig giver subben gas ryster hele hytten ... Har sgu svært ved at se behovet for noget voldsommere. Dog kan det være at akustikken hos mig bare ikke egner sig til mere bas.

Mit råd til dig .Vurder også disse faktorer.

Er det et problem med subbens fysiske størrelse ? måske en sb12 er bedre..

Har du behov for delefilter i den ? så går en pb-10 eller 12 ikke.

Så vil jeg starte med en "lille" pb-10.

Fortryder du sælges den sikkert rimelig let,så kan du købe en større eller en ekstra . Brænder pengene i lommen på dig køb en bedre forstærker/reciever ..

Kom også lige i tanke om at er 45 dage returret,hvis valget er HELT galt..

Bare min holdning,men der er sikkert MANGE forskellig holdninger til dette emne.

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2006 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Indenfor den budgetrammen findes der i mine øjne 3 løsninger:

2 x PB12-Plus

1 x PB12-Plus/2

2 x PB12-NSD

Om det kun er film der står på programmet, og du ønsker de fordelene som 2 subs giver så ville jeg gå for NSD. Tilsammen giver de ca samme lydtryk som en Plus/2, men du har fordelen med at nemmere kunne opnå en jevnere frekvensgang vha 2 subs.

Er der også musik på programmet, eller om du ønsker ca 40-50% mere lydtryk, og muligheden for at tune helt ned til 12hz, så er det Plus der er valget.

Ønsker du muligheden for at opnå 100% mere lydtryk end 2 x NSD så er løsningen en Plus/2 i dag, og en til en anden gang.

Men som her nevnes, alt efter hvilke ønsker du har kan en simpel PB10 være tilstrekkeligt for 40m2, dog så er bas vanedannende, og mest sansynligt vil du efter noget tid komme til at ønske mere ; )

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for jeres svar!

Jeg tror, at valget er blevet indnævret til PB12-Plus eller PB12-Plus/2. Jeg har kun plads til en af slagsen desværre

Den skal hovedsageligt bruges til film, men også en rock cd engang imellem.

PB12-Plus/2 ser mest imponerende ud på papiret, men PB12-Plus går helt ned til 12Hz. Er det en forskel der vil kunne høres/føles, eller er det reelt underordnet set i forhold til, at kilden(dvd'erne) måske ikke går så dybt?

Vh Anders

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Reelt har jeg faktisk plads til 2 stk, men så må de max måle 58cm i højden og 55cm i bredden. Derved kommer jeg jo lidt væk fra de største/"bedste" modeller fra SVS...?

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Som nævnt, kunne valget faktisk godt falde på 2 x PB12-NSD... Den går dog kun ned til 18Hz.

Er det noget som vil kunne fornemmes? Jeg gider ikke en slap "bulder-bas" - det skal være fast og "skarpt", og gå så langt ned i Hz, at det kan mærkes i kroppen...

Og hvad er det nu lige, at 2 x subwoofere giver af fordele?

Vh Anders

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Anders111 skrev:

Som nævnt, kunne valget faktisk godt falde på 2 x PB12-NSD... Den går dog kun ned til 18Hz.

Er det noget som vil kunne fornemmes? Jeg gider ikke en slap "bulder-bas" - det skal være fast og "skarpt", og gå så langt ned i Hz, at det kan mærkes i kroppen...

Og hvad er det nu lige, at 2 x subwoofere giver af fordele?

Vh Anders

Kun ned til 18 Hz!! Hvis man har perfekt hørrelse kan man måske høre ned til 20 Hz, resten kan man kun mærke
Man skal være seriøs bas-junkie hvis ikke man synes en PB-12NSD spiller dybt nok.

To subs giver mulighed for at få en mere jævn frekvensgang over et større område samt højere lydtryk.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Kun ned til 18 Hz!! Hvis man har perfekt hørrelse kan man måske høre ned til 20 Hz, resten kan man kun mærke
Arre, normalt siger man det er 17Hz det menneskelige øre kan høre ned til, når øret er på dets bedste. Jeg i fysik sidste år prøvede vi hvor lavt/højt vi kunne hører. Og det lykkeds mig at at komme ned på 17-18Hz, men det var i mørkt rum, lukkede øjn, hænderne som tragt til ørene.

TT :
Du behøves ikke være bange for at to PB12 er for lidt. SVS er virkelig vild! Jeg er techno-freak og har haft store CV-højtalere til at give mine 9-10m² bas, så blev de byttet ud med Concept 6, og SVS SB12 (SVS's mindste, fysisk) og det er simpelhent vildt! Til musik er subben kun skruget lidt mindre end halvt op. Og film 2/3 op. Det skal prøves før man forstår hvor meget man får for sine penge.

Anders111
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

MichaelWB: "KUN" 18Hz må det da være, når PB12-Plus kan gå ned i 12Hz... Alt er relativt... Jeg er klar over, at det så ikke kan høres, men det kan garanteret mærkes som du skriver Tak for info om 2 subs!

Proxi: Fedt Jeg glæder mig til jeg får bestilt. Det ender nok med en PB12-Plus eller en PB12-Plus/2.

Vh Anders

lars99
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Anders111 skrev:

Hej igen

Tak for jeres svar!

Jeg tror, at valget er blevet indnævret til PB12-Plus eller PB12-Plus/2. Jeg har kun plads til en af slagsen desværre

Den skal hovedsageligt bruges til film, men også en rock cd engang imellem.

PB12-Plus/2 ser mest imponerende ud på papiret, men PB12-Plus går helt ned til 12Hz. Er det en forskel der vil kunne høres/føles, eller er det reelt underordnet set i forhold til, at kilden(dvd'erne) måske ikke går så dybt?

Vh Anders

Det er ligegyldigt med musik. Meget lidt musik kommer meget under 30-40 Hz. På film betyder det noget, det er jo den subsoniske buldren og rysten.

Jeg har en Plus/2 i en stue på ca. 45 m2 og den kan spille meget højere end jeg bryder mig om. Den spiller udmærket til musik, når man får volumen stillet rigtigt - man har let en tendens til at skrue for højt op fordi man vil høre subwooferen.

Jeg forstår heller ikke helt dem der skruer OP for bassen når de ser film. Jeg synes næsten det er omvendt, at der er for meget bas på filmene når den er tunet til musikken. Men det er måske en smagssag. Der er i hvert fald ingen tvivl om at SVS kan ryste huset.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes