Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Computerlydkort ---> forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nixon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Min computer er sat til min NAD 763v2 forstærker via et Creative X-Fi lydkort. Kablet er et coaxial kabel fra Avconnection.  (minijack --> phono)

Når jeg spiller musik på computeren er der mange gange "knas" i diskanten og mellemtonen på fronthøjtalerne (B&W 604 S2). Dog afhænger det af hvilket MP3 nummer jeg vælger på computeren.

Hvis jeg brænder de samme numre som MP3 på en skive og smider den ind i min NAD T524, så er lyden klar og der forekommer ikke noget "knas" i diskanten eller mellemtonen.

Hvad skyldes det? Lydkortet er ikke ligefrem det dårligste.
Til top Vis Nixon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nixon

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 December 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det har noget med det at gøre, men jeg havde et problem med overstyring når jeg spillede musik fra min pc, og det var ved at drive mig til vanvid - jeg skruede ned for alt jeg kunne komme i nærheden af, og intet hjalp. Kørte jeg en spectralanalyzer som "visualization" (Windows mediaplayer), kunne jeg se at den klippede ganske fælt.

Tilsidst fandt jeg ud af at jeg på et eller andet tidspunkt må have enablet EQ (eller også var den sat til som default...), og sat den til et eller andet preset der boostede bas og diskant, og så gemt det så jeg ikke lige kunne se det. Ligeså snart jeg disablede det igen var lyden fin og klar.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 December 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det er ikke lydkortet der er noget i vejen med, men derimod dit kabel!

Et kobberkabel overfører lyden med elektroner, hvor et optisk kabel gør det med lys... Det er her problemet ligger, da der er en spændingsforskel mellem din forstærker og din PC. Brummer anlægget ikke også når du sætter kablerne til?

Det kan i sidste ende en dag medføre at der måske går overgang i hele l**tet! - Hvilket jeg selv har oplevet, og det kostede mig en PC og en forstærker (som heldigvis begge var forsikrede!).

Jeg benytter mig derfor af et optisk kabel, da du dermed tilslutter din PC og forstærker med lys, og på den måde undgår den irriterende knasende lyd, brummen når du tilslutter ledninger og ikke mindst risikoen for at ødelægge noget...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

@Makrelsalat,

jeg tænkte også først på kablet, men når Nixon skriver at det kun er nogle MP3'er, ikke alle, der giver problemet, så tror jeg snarere problemet er softwarebaseret.

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 December 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

@Makrelsalat,

jeg tænkte også først på kablet, men når Nixon skriver at det kun er nogle MP3'er, ikke alle, der giver problemet, så tror jeg snarere problemet er softwarebaseret.

Han skriver ikke direkte om han også har andre former for lydformater at sammenligne med på sin computer, så går ud fra det er alle sammen!

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Nixon skrev:
Dog afhænger det af hvilket MP3 nummer jeg vælger på computeren.

Well, jeg læser ihvertfald ovenstående som om det ikke er al musik ud af computeren der giver knas... 

Nixon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 December 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar. Makrelsalat. Hvis jeg piller stikket ud af lydkortet og sætter det det i igen, så kan man selvfølgelig høre et forbindelses lyd. Sådan er det altid.

Men visse MP3'er knaser i diskanten og i mellemtonen. Dog mest 244 (VBR) bithastighed.
Hvis jeg afspiller AVI filer med AC3, så er lyden klar og lækker. Ikke noget knas her. Tror næsten at det er volumen, som er skruet for højt op i Windows.
Til top Vis Nixon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nixon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes