Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Vask dine cd’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2003 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Alle vinylfreaks snakker om rensning/vask af deres sorte skiver.

Hvad med cd'erne? De er såvidt vides fra fabrikken behandlet med en tynd film så de ikke klistrer sammen i løbet af produktionen. Er det så en god idé at vaske dem for at fjerne denne film og evt. andre ting på overfladen?

Jeg har selv gjort det en del gange med alm. sulfo og en blød opvaskebørste. Med meget forskelligt resultat synes jeg, generelt var der enten ingen forskel eller også blev lyden mere naturlig, noget der klæder lyden fra enhver cd.

Hvis nogen andre har erfaringer med dette tweak så skriv hvad du synes - gav det nogen forskel?

CD? Joh, man kan blive nødt til at lære at leve med det...

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde for 4-5 år siden en kammerat på besøg, han havde en  HF. cd med. Men vi hørte på min, da han udbrød at der var noget galt et eller andet sted med lyden. Vi satte hans på og der skete en tydelig ændring af lyden. Jeg vaskede da min nu lød de næsten ens. Hvorfor kun næsten Jah nogen mener at den samme optagelse kan være trykt forskelligt. Der kan i hvertfald godt være forskel på to ellers identiske cdèr.

Der er enda nogen som fryser cdèn ned, det skulle også hjælpe jeg har ikke prøvet.

mvh.Eriek 

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det kan muligvis skyldes statisk elektricitet - jeg har en dåse "et eller andet mirakelvand" til at sprøjte på TEKSTSIDEN af cd'erne - og det virker skam fint, selv på helt nye skiver

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Alle vinylfreaks snakker om rensning/vask af deres sorte skiver.

Hvad med cd'erne? De er såvidt vides fra fabrikken behandlet med en tynd film så de ikke klistrer sammen i løbet af produktionen. Er det så en god idé at vaske dem for at fjerne denne film og evt. andre ting på overfladen?

Jeg har selv gjort det en del gange med alm. sulfo og en blød opvaskebørste. Med meget forskelligt resultat synes jeg, generelt var der enten ingen forskel eller også blev lyden mere naturlig, noget der klæder lyden fra enhver cd.

Hvis nogen andre har erfaringer med dette tweak så skriv hvad du synes - gav det nogen forskel?

CD? Joh, man kan blive nødt til at lære at leve med det...

Køb en cd renser, de er ok, ellers gør det med et viskestykke påført isopropanol. Jeg kan godt høre det.

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hvor køber man det der isopropanol? Matas? byggemarked?

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Nautilus skrev:

Hvor køber man det der isopropanol? Matas? byggemarked?

Eller apoteket

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Jeg har gang i et eksperiment, som jeg desværre blev forstyrret i, da jeg var igang.
Jeg får sikkert lidt tid igen her i julen.
I korthed går det ud på, at jeg tilfældigvis har nogle dubletter i samlingen af CD skiver.
Den ene har jeg så smurt - ja hold nu fast - lakforsegler på.
Mærket er Liquid glass, men jeg tror de meste kan bruges.
Jeg var mest spændt på, om det var agressivt overfor polycarbonat overfladen, men det var det ikke.
Idéen med eksperimentet er, at en nyforseglet billak er noget af det mest blanke og glatte og samtidig antistatiske jeg lige kunne komme på "Phermostat kan måske også bruges".
Jeg har dog ikke fået lyttet seriøst til sagerne endnu.
Indholdet i lakforseglerne er "polymert stof" af en art, oftest silikone af en slags.
Men nu må vi jo se!
Er der andre der har gode/dårlige/uafprøvede idéer, så hører jeg gerne.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Køb en cd renser, de er ok, ellers gør det med et viskestykke påført isopropanol. Jeg kan godt høre det.

Jeg har lidt svært ved at se pointen i at jeg i dyre domme skal købe en cd renser når nu jeg selv synes det fungerer ok med alm. opvaskemiddel+blød børste.

Isopropylalkohol efterlader når det tørrer en belægning på emnet det påføres, man kan måske ikke se det hvis man tørrer efter med en klud, men det er der højst sandsynligt og gnubber man videre efter emnet er tørt for at fjerne belægningerne ridser man pladen. Det samme problem gælder i øvrigt mht. vand.

Så hvad er løsningen? Jeg ved det ikke, men når det kommer til stykket gider jeg nok heller ikke gøre mere ud af det. Det er cd-mediet lydmæssigt ikke værd efter min mening. Jeg vil dog holde fast i vaskningen eftersom jeg synes der er en effekt og at besværet ikke er uoverkommeligt.

Nedfrysning af cd'ere hørte jeg om i 80'erne, men har ikke fået prøvet det af så way to go her i julen måske...

Generelt tvivler jeg imidlertid på nedfrysningstweaket alene pga. iskrystallerne risikerer når de dannes at skære i overfladen på cd'erne. Ydermere skal cd'erne ved længere tids nedfrysning fryses ned til under -140 grader. Gør man ikke det sker der nemlig det at iskrystallerne med tiden vil ændre struktur og man risikerer at de skærer i overfladen på cd'en. Kommer man under -140 grader holder krystallerne op med at ændre struktur. Hvem har en tank med flydende nitrogen til rådighed jeg må låne til forsøget?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2003 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeppe Vinding skrev:

Jeg har lidt svært ved at se pointen i at jeg i dyre domme skal købe en cd renser når nu jeg selv synes det fungerer ok med alm. opvaskemiddel+blød børste.

Isopropylalkohol efterlader når det tørrer en belægning på emnet det påføres, man kan måske ikke se det hvis man tørrer efter med en klud, men det er der højst sandsynligt og gnubber man videre efter emnet er tørt for at fjerne belægningerne ridser man pladen. Det samme problem gælder i øvrigt mht. vand.

Jeg vil nu tro at dit opvaskevand også lægger en belægning af en art, mere end isopropanolen da denne fordamper stort set med det samme. Jeg har renset mine cdér i meget forskligt og lydmæssigt set giver det størst gevinst med vodka og næstbedst med Isopropanol. Man kan selvfølgelig godt være uheldig at få nogle overflade ridser, men disse er igen uden betydning for lyden. Jeg har resnet med disse midler siden 1985 uden probelmer. 

Med hensyn til en cd renser så følger der en speciel blød pudsetingest med og den medfølgene væske må du gætte tre gange hvad den består af.

Så hvad er løsningen? Jeg ved det ikke, men når det kommer til stykket gider jeg nok heller ikke gøre mere ud af det. Det er cd-mediet lydmæssigt ikke værd efter min mening. Jeg vil dog holde fast i vaskningen eftersom jeg synes der er en effekt og at besværet ikke er uoverkommeligt.

Nedfrysning af cd'ere hørte jeg om i 80'erne, men har ikke fået prøvet det af så way to go her i julen måske...

Generelt tvivler jeg imidlertid på nedfrysningstweaket alene pga. iskrystallerne risikerer når de dannes at skære i overfladen på cd'erne. Ydermere skal cd'erne ved længere tids nedfrysning fryses ned til under -140 grader. Gør man ikke det sker der nemlig det at iskrystallerne med tiden vil ændre struktur og man risikerer at de skærer i overfladen på cd'en. Kommer man under -140 grader holder krystallerne op med at ændre struktur. Hvem har en tank med flydende nitrogen til rådighed jeg må låne til forsøget?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 20 December 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hvad blev der af Discwasher´s Hydrobath CD-vaskemaskine???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2003 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

heheheheh

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu tro at dit opvaskevand også lægger en belægning af en art, mere end isopropanolen da denne fordamper stort set med det samme. Jeg har renset mine cdér i meget forskligt og lydmæssigt set giver det størst gevinst med vodka og næstbedst med Isopropanol. Man kan selvfølgelig godt være uheldig at få nogle overflade ridser, men disse er igen uden betydning for lyden. Jeg har resnet med disse midler siden 1985 uden probelmer. 

Med hensyn til en cd renser så følger der en speciel blød pudsetingest med og den medfølgene væske må du gætte tre gange hvad den består af.

Tjah, hvad efterlader de mindste/færrest belægninger - alm. postevand eller isopropylalkohol? Man kan sige at isopropylalkohol og ethanol nok er bedre til at opløse det overflødige snask der sidder på cd'en. Så ok - det bedste er nok ethanol eller isopropylalkohol. Medmindre man analyserer det helt tilbunds hvad den film nye cd'er er belagt består af og finder ud af hvordan man opløser den. Men hvor langt vil man gå? For mit vedkommende ikke så langt når det gælder cd-mediet!

Nå, men jeg vil smutte ud og vaske et par cd'er med de to alkoholtyper, så må jeg se om jeg kan høre forskel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes