|
Jeg har selv gjort det en del gange med alm. sulfo og en blød opvaskebørste. Med meget forskelligt resultat synes jeg, generelt var der enten ingen forskel eller også blev lyden mere naturlig, noget der klæder lyden fra enhver cd.
Køb en cd renser, de er ok, ellers gør det med et viskestykke påført isopropanol. Jeg kan godt høre det.
Jeg har lidt svært ved at se pointen i at jeg i dyre domme skal købe en cd renser når nu jeg selv synes det fungerer ok med alm. opvaskemiddel+blød børste.
Isopropylalkohol efterlader når det tørrer en belægning på emnet det påføres, man kan måske ikke se det hvis man tørrer efter med en klud, men det er der højst sandsynligt og gnubber man videre efter emnet er tørt for at fjerne belægningerne ridser man pladen. Det samme problem gælder i øvrigt mht. vand.
Jeg vil nu tro at dit opvaskevand også lægger en belægning af en art, mere end isopropanolen da denne fordamper stort set med det samme. Jeg har renset mine cdér i meget forskligt og lydmæssigt set giver det størst gevinst med vodka og næstbedst med Isopropanol. Man kan selvfølgelig godt være uheldig at få nogle overflade ridser, men disse er igen uden betydning for lyden. Jeg har resnet med disse midler siden 1985 uden probelmer.
Med hensyn til en cd renser så følger der en speciel blød pudsetingest med og den medfølgene væske må du gætte tre gange hvad den består af.
Så hvad er løsningen? Jeg ved det ikke, men når det kommer til stykket gider jeg nok heller ikke gøre mere ud af det. Det er cd-mediet lydmæssigt ikke værd efter min mening. Jeg vil dog holde fast i vaskningen eftersom jeg synes der er en effekt og at besværet ikke er uoverkommeligt.
Nedfrysning af cd'ere hørte jeg om i 80'erne, men har ikke fået prøvet det af så way to go her i julen måske...
Generelt tvivler jeg imidlertid på nedfrysningstweaket alene pga. iskrystallerne risikerer når de dannes at skære i overfladen på cd'erne. Ydermere skal cd'erne ved længere tids nedfrysning fryses ned til under -140 grader. Gør man ikke det sker der nemlig det at iskrystallerne med tiden vil ændre struktur og man risikerer at de skærer i overfladen på cd'en. Kommer man under -140 grader holder krystallerne op med at ændre struktur. Hvem har en tank med flydende nitrogen til rådighed jeg må låne til forsøget?  |