Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 23:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Få bedre kondensatore i dit delefilter! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

OK!!! Det er da et nuttet filter - og helt efter gammel B&O opskrift.
Det vil sige et "klassisk" 2 vejs diskant / bas filter + en "fillerdriver" som mellemtone.
Din angivelse af fjernelse af visse forbindelser for biwiring vil ikke give det forventede/ønskede/normale (vælg selv) resultat.
I en 3-vejs højttaler vil biwiring/biamping normalt medføre separat drift af bassen og fælles drift af mellemtone+diskant.
Det i diagrammet angivne, vil medføre separat drift af mellemtone og fælles drift af bas+diskant.
Ikke ligefrem en aflastning af bassen i forhold til diskanten, som ellers kan være en af fordelene ved biwiring.



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:


Det i diagrammet angivne, vil medføre separat drift af mellemtone og fælles drift af bas+diskant.
Ikke ligefrem en aflastning af bassen i forhold til diskanten, som ellers kan være en af fordelene ved biwiring.

Du har fuldstændig  ret!

I teksten kommer jeg heldigvis ind på denne problematik, og hvor jeg måske lidt ubehjælpsomt forsøgte at beskrive, hvordan man omlægger diskantkredsløbet, så det kører sammen med mellemtonen istedet.

Jeg burde derfor have indtegnet det, da det jo faktisk er meget vigtigt for Penta ejere, og jeg vil snarest ændre tekst og diagram,- det er også meget lettere at forklare fidusen med henvisning til et diagram, frem for at forsøge at beskrive det med ord.

Tak for de skarpe øjne

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Men iøvrigt : SUPER RESPEKT til Beofan for den ekstremt grundige og letfattede beskrivelse af operationen. Det kan simpelthen ikke gøres bedre.

Rigtig mange tak for de fine ord. 

Jeg vil hen af vejen forsøge at gøre beskrivelsen endnu mere udførlig, f.eks er det korrekte valg mellem pris og kvalitet er svær balancegang, og det har jeg tænkt mig at kommentere.

 Desuden vil flere billeder af selv delefilteret med de nye kondensatorer også blive en del af artiklen, til glæde og inspiration for de fleste, således at delefiltret fremover får ligeså megen opmærksomhed som de øvrige udstyr.

Min målsætning er at få rettet fokus på de gamle kondensatorer, fremfor at bruge tid og flere penge på endnu et nyt eksotisk kabel, der eferfølgende viser sig at have en tvivlsom effekt!

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Fint at beskrive og forbedre/lave om men hvordan oplever du nu din B&O højtaler, det er jo vigtigt at holde resultatet for øje.

Der er jo også dem som skifter højtaler af og til de er jo ikke intresserede i at prøve at forbedre deres højtaler selv om man kunne agumentere for at de nu igen købte en højtaler med alm. standardkomponenter i delefiltret.Sandheden er nok uanset om man kan lide det eller ej man sparer hvor der spares kan i mange tilfælde.  

Højtaler kabel det er tricky har prøvet flere men eks. VDH SCS2 gav dynamik og opløsning i mit tilfælde.Men prisen er så et andet problem afhængig af hvem man er.  



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Glimrende betragtninger som retter fokus mod det væsentligste, nemlig at mange desværre lader sig spise af med standard løsninger, selvom det ikke er særligt svært at ændre en standardløsning, mange gange til det bedre. 

Personligt vil opfordre til selv at prøve sig frem, da man yderst sjældent kommer galt afsted og opfordringen er altså at prøve sig frem, og af den vej danne sig et indtryk af hvilke muligheder der giver det bedste resultat.

Hen af vejen vil jeg fortælle om mine egne erfaringer, men i første omgang drejer det sig om selv at få andre til at gå i gang  med disse enkelte modifikationer.

Som du nævner er kabler tricky, men det viser sig også at forbedringen i mange tilfælde er til at føle på, og når det er tilfældet blot ved at skifte en ledning, ja så er det klart at aktive komponenter indeholder ligeså mange muligheder for at ændre lyd karakteristikken, forhåbentlig til det bedre.

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Ja igen så er det også lidt underligt at man/nogle prøver et fint kabel til højtaleren og så inde i kabinettet sidder der nogle i mange tilfælde ringere af slagsen.

Var lige en tur i København og besøgte bla. Audio Note forretningen og han gav mig det råd at skifte kabler internt i min højtaler for det strammede op som han sagde.Det havde jeg allerede gjort men rart at få bekræftet at man gør det rigtige.

Virker som en fyr der ved noget om tingene og han har også en del fine stumper til bla. delefilter og ikke mindst viden på området. 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

For lige at få styr på det med Penta's delefilter:
Iflg. BeoFan's billeder, ser det originale delefilter sådan ud:

Hvis man vælger almindelig biwiring (eller biamping), køres bassen for sig og diskant/mellemtone sammen, således:

Synes man, at man vil køre alting hver for sig - her triwiring (eller triamping) skal delefilteret opdeles således:

Læg mærke til, at både diskant og mellemtone har omvendt polaritet af bassen på enheden !

 



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1708
Sendt: 04 April 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Spændende emne, og da jeg står overfor en udskiftning af enheder i mine BEOVOX CX 100 som jeg har anvendt i soveværelset, kunne det jo være interessant at kigge på dette også...

Er der nogen der kender til delefilteret i disse, ellers vil jeg poste et foto i den nærmeste tid



__________________
Med Venlig Hilsen
Til top Vis Knoxville's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knoxville
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 04 April 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Rigtig dårlig ide!!!

Jeg har selv været en af dem som tænkte at hvis man ikke ved noget særligt andet end hvordan man lodder kan det da kun være bedre med komponenter som er bedre og af samme værdi som de originale.

Stor, nej STOR fejl.

Et delefilter er en lang balancegang hvor komponenternes værdi afstemmes indbyrdes så de tager højde for de fejl der selvfølgelig er i billige komponenter. Derfor kan man ikke hvide hvad det er man har gang i før det er for sent.

I mit tilfælde handlede jeg for 3700 kr kondensatorer, Black Gate, samt et par hundrede for nogle modstande. Resultatet var en fuldstændig afsindig klangbalance, men bevares på et meget højere opløsnings/detaljerings niveau.

For nyligt købte jeg et par Audio Magic tovejs monitor højtalere. Der havde en også forsøgt sig med gode komponenter, samme resultat en fuldstændig skinger klangkarakter. Heldigvis kunne originale delefiltre købes og da de kom i fungerede det igen.

Det er en dårlig ide at skifte komponenter medmindre man ved hvad man laver, har penge nok og har tid til at eksperimentere.

mvh M

Alle komponeneter har fejl/afvigelser i forhold til den ideelle komponent der ikke eksisterer. Det du har brugt penge på er ikke "bedre komponenter" men "andre komponenter" og du har lært lektien på den hårde måde men hvis det kan være en trøst så er der mange der aldrig lærer det.

Skifter man komponenter til andre typer så er det om igen med måleudstyret og i mange tilfælde vil man opdage at man ikke kan bruge andre typer uden det hele skrider.

Dyre kondensatorer er ikke nødvendigvis gode, de høver ikke engang at være dyre at producere. Hvis nu du har valgt at købe nogle plastkondensatorer af MKT eller MKP typen hvad fortrækker du, de billige fra Monacor, den ægte vare fra Fischer & Tausche eller et af de rigtig frække navne ? Det er nemlig ikke usandsynligt at det i alle 3 tilfælde er den samme kondensator men til meget forskellig pris 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 04 April 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg mener, at filterteknik er et håndværk, som skal læres og respekteres.
De fleste tror, at filterkomponenterne er valgt på baggrund af pris og kun det.
Det behøver absolut ikke at være sandheden.
Man kunne jo begynde med at bruge hovedet. Hvorfor i alverden skulle en højttalerfabrikant ikke bruge eksotiske komponenter, når det alligevel blot ville fordyre projektte med ganske få procent?
Hvis man virkeligt er af den opfattelse, at dem der laver højttalere hverken kan læse eller skrive, så fred med det.

Man kalder den slags mennesker for "landsbyt**ser"

De finder hemmelig viden om filterkonstruktion i Peter Holms bøger og The Loudspeaker cookbook osv. nede på biblioteket, hvor højttalerkonstruktørerne er forbudt adgang.

Måske der findes enkelte, der burde tage en tur derned, men en del er altså kommet videre end det.

Jeg må sige, at jeg undres lidt over, at selvbyggere i selvsving kan resonere sig op på et niveau, hvor de tror ingen professionelle kan være med.
Man bør lige tænke over, at de laver det hele dagen de der filterhajer.

Desuden virker det vældig meget som om, at fuskertankerne begrænser sig til filteret, hvor enheden så er givet. Profferne har enheden med som en variabel også, idet de - enten selv kan få den ændret, eller kan få andre til det - tænk lige lidt over det.

Den eneste fusker jeg har hørt om, som også sætter spørgsmålstegn ved enhederne er faktisk salige Duelund, med hvem jeg havde en del sjove disputser. Respekt for ham, han havde lidt horisont.
Han skar simpelthen l**tet helt i stykker og rettede på det så godt det lod sig gøre.

På billederne her i tråden ser man også CFAC spoler. Jeg ved ikke om nogen har tænkt på det, men kobber i sin bedste form er langkrystalinsk. Enkelt krystaller op mod 50 meters længde.
Hvad tror fuskeren lige der sker med dem, når de bliver mast af en vejtromle?
Rigtigt - de er klippet i millioner af stykker, der ikke engang peger i den rigtige retning mere.
Fladvalsning er det sdste man skal gøre.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 04 April 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

BeoFan skrev:

Tak for dit input

Det undrer mig dog, at dit indlæg lægger op  til at diskutere for og imod, da det ligesom er besluttet at delefiltret skal forbedres. Altså at tråden drejer sig om information om emnet og ikke en debat om emnet

For og imod at ændre ved et i forvejen velfungerende delefilter, er da en god diskusition værdig,  men den diskustion synes jeg fortjener sin helt egen tråd !

Nu kender jeg ikke det konkrete eksempel, men en ting som måske er skyld i din negative oplevelse, kan  være at du har været alt for hurtig til at vurdere effekten, som du trods alt oplever og anerkender giver "et meget højere opløsnings/detaljerings niveau".

 Specielt kondensatoren, der er "en levende komponent, og som arbejder aktivt, skal af helt naturlige årsager spilles til, og det er ikke ualmindeligt, ifølge den kendte kondesator producent "jensen", at det  tager 60 -100 timer før kondensatoren er "faldet til ro", hvorefter den så yder sit optimale, altså  ligesom"åbner op"

Mange gode højtalere er desværre ved at være rigtig gamle, og det er derfor bydende nødvendigt for mange at skifte kondensatorerne i delefiltret. 

Det er primært til denne gruppe, dette enklee DIY projekt henvender sig, og heldigvis er det erfaringen, at udskiftning af kondenstorer er en kæmpe forbedring! Det viser det store markede med disse relativt kostbare hi-fi komponenter vel også med al tydelighed.

Fortæl os istedet, -det bedste du har lært, hvad du gjorde undervejs og hvad du synes var  nemmeste og sværest , hvordan  og hvor du fandt oplysninger osv. 

Den med "kondensatorerne og de naturlige årsager" må du meget meget gerne dokumentere, gerne med henvisning til artikler, verificerbare forsøg, målinger m.v.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 05 April 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

 

Disse modstande kan man forbedre ved at banke keramiken af med en hammer. Derefter smøres der lindolie på. Det ligner meget dem der sidder i min højttaler, dog ikke i signalvejen. Der bruges der grafitmodstande.

Et fint initativ med denne tråd.

Mvh. Sven



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 08 April 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hvad tror du når den endelige dom afgøres i sidste ende Kubik tror du så ikke at indtjeningen på produktet har den højeste priotet, kan man ikke se at en mulig prisforøgelse skal måske ganges med faktor 4-5 i produktionsfasen.

Hvorfor tror du eks. at overstående modstand bruges så meget...sikkert fordi den kan tåle varme/effekt ikke fordi den lyder godt.Men alternativet er besværligt og dyrer.

Markedsføringen vil næsten altid slå på de fantastiske fremskridt der er sket.Der er heldivis nogen der er "tossede"/idialistiske nok til at prøve på at lave noget som er bedre end det man plejer.

I den praktiske verden kan det gå begge veje tror jeg, man kan være heldig at det bliver bedre og også omvendt at det måske fremprovokerer uheldige ting i højtaleren som nok ikke mange forstår årsagen til.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 08 April 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

 

Disse modstande kan man forbedre ved at banke keramiken af med en hammer. Derefter smøres der lindolie på. Det ligner meget dem der sidder i min højttaler, dog ikke i signalvejen. Der bruges der grafitmodstande.

Et fint initativ med denne tråd.

Mvh. Sven

Hvad sker der så med varmeevnen eller når der sendes en kraftig effekt igennem, nu kender jeg ikke lindeolie, men vil det ikke afgive røg/lugt ved kraftig opvarmning.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 5656
Sendt: 08 April 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Hvad tror du når den endelige dom afgøres i sidste ende Kubik tror du så ikke at indtjeningen på produktet har den højeste priotet, kan man ikke se at en mulig prisforøgelse skal måske ganges med faktor 4-5 i produktionsfasen.

Hvorfor tror du eks. at overstående modstand bruges så meget...sikkert fordi den kan tåle varme/effekt ikke fordi den lyder godt.Men alternativet er besværligt og dyrer.

Markedsføringen vil næsten altid slå på de fantastiske fremskridt der er sket.Der er heldivis nogen der er "tossede"/idialistiske nok til at prøve på at lave noget som er bedre end det man plejer.

I den praktiske verden kan det gå begge veje tror jeg, man kan være heldig at det bliver bedre og også omvendt at det måske fremprovokerer uheldige ting i højtaleren som nok ikke mange forstår årsagen til.



Jeg tror ikke en dyt på, at der er mere lydkvalitet i eksotiske komponenter.
Lyden er anderledes, men bedre - tvivlsomt.
Og i det øjeblik der virlkeligt blev købt store mængder ind, så ville de heller ikke være eksotiske mere.
Som jeg ser det, så er skal spoler være uden jernkerner og absolut ikke af folie. De har en krystalstruktur der er totalt ødelagt i forhold til selv de billigste solid core spoler.
Bennic og Solen sidder på kondensatormarkedet, simpelthen fordi, at de kan levere præcise værdier i passende antal.
Modtsnadene behøver man jo blot prøve selv. De dersens Danotherm fiduser er simpelthen uegenet til audio.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 08 April 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke Danotherm det var nu ikke dem jeg tænkte på Vishay/Dale og Caddock er bedre bud og endelig Duelund modstande.Subjektivt oplever jeg lyden som mere ren.Svagheden er dog at man glemmer hurtigt hvordan det var før. 

__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 08 April 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Sven Palvig skrev:

 

Disse modstande kan man forbedre ved at banke keramiken af med en hammer. Derefter smøres der lindolie på. Det ligner meget dem der sidder i min højttaler, dog ikke i signalvejen. Der bruges der grafitmodstande.

Et fint initativ med denne tråd.

Mvh. Sven

Hvad sker der så med varmeevnen eller når der sendes en kraftig effekt igennem, nu kender jeg ikke lindeolie, men vil det ikke afgive røg/lugt ved kraftig opvarmning.

Det blev altid gjort på Duelund værksted, når der blev brugt den slags keramiske modstande. Lindolie afgiver noget lugt, men i de mængder som en modstand kan rumme, er det ligemeget. Men et fuldt delefiltre med alle kondensatore uden plastik, men omviklet med silke og et godt lag lindolie afgiver lidt lugt. Men det bliver mindre med tiden.

Mvh. Sven



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 08 April 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Sven du husker forkert der er aldrig smurt linolie på modstande og fjernelse af keramik på modstande gør faktiskt at de bedre kommer af med varmen da den ikke først skal igennem keramik. Duelund benyttede iøvrigt sin egen version af Fillerdrivefilteret.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 09 April 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

hej cool tråd
 
man kan også bruge glaserede modstande, (det virker for mig) vilket Duelund også fant ud af i føgle min far.

RS 72 wat styre. Jo når man arbejder med RØR i den tunge ende he he


__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes