Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Underlige højtalere (Snakken) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et set Cerwin Vega højtalere. og er meget glade for dem. Men der er sq noget underligt ved dem.

Jeg ved godt det lyder meget mærkeligt.
Men lige siden jeg fik dem i år 2000 har jeg nogen gange konstrateret at der kommer snakken og nogen gange også musik ud af dem.

Det hele starter med at jeg for nogle år siden, bliver vækket af min mor om natten. Som spørg om jeg har glemt at slukke mit anlæg og jeg svarer nej, for jeg slukker det altid. Men hun siger at det spiller musik. Nå men jeg tænker ikke mere over det. Kunne ikke høre det der. Nok fordi jeg måske var meget træt og sådan.

Men et par uger efter ligger jeg i min seng og ser tv. Jeg slukker tv'et for at ligge mig til at sove. Da jeg pludselig høre noget svagt musik/snakken ikke på dansk men lyder sådan meget russisk eller sådan noget. Ihvertfald underligt. Jeg rejser mig op for at tjekke det og husker så på det min mor sagde nogle uger forinden. Jeg vader hele huset igennem og finder ud af det kommer fra mine højtalere. Jeg tjekkede om min forstærker og resten af anlæget var tændt.

Men det var det ikke. Jeg har ingen tuner i mit anlæg. men jeg prøvede at tænde kun min forstærker og se om man kunne høre mere. og skruede helt op på forstærkeren uden noget indgang. Men signalet blev hverken kraftigere eller svagere ligemeget hvad jeg gjorde med volume knappen.

Jeg slukkede anlæget prøvede at hive kablerne ud af mine højtalere og det hjalp heller ikke lyden var der stadig. Jeg lagde mig til at sove og har nu i nogle år ikke spekuleret på det, har godt hørt det har været der men ikke mere idet.

Men igår (nytårsaften) kom vi til at snakke spøgelser og sådan nogle ting. og så sagde jeg det der til dem. Med den kommentar at jeg selvfølgelig ikke troede det var spøgelse men blot var måske en amatør radiomand eller et eller andet. Og de troede jo selvfølgelig ikke på mig da jeg sagde at kabler osv var taget af højtalerne.

Er det mig der er singsyg eller hvad fanden kan det være?

Mvh
Thomas

Til top Vis fiskerendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fiskerendk

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Wow.
På bålet med dem asap!!!

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Åh nej, du har helt tydeligt fået Stalins dæmon på nakken!

Men er du nu HELT sikker på at lydene kommer fra højttalerne?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

for hvis det i virkeligheden kommer fra forstærkeren, er det ikke Stalins, men Lenins dæmon der s´kal uddrives

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

The Omen is near you!

Der er nok mere mellem himmel og jord end jeg mener man kan forklare. Der findes også fænomener som "Mikrofoni".....altså lyde som faktisk kan lyde som et lille band som spiller. Det kan da også være de kan fange et eller andet signal, men det lyder ikke ret sandsynligt. 

Jeg ville nok kontakte en hjemmeside for "det åndelig liv". Men ideen med bålet er måske ikke så tosset i det hele taget. Om det skulle sikre nattelig gæster er ikke sikkert, det kan jo være huset eller lejligheden - hvis man tror på det åndlige.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Ja, afbrænding af Cerwin Vega kan der jo aldrig komme noget skidt ud af! Men om Stalins dæmon forsvinder, skal jeg lade være usagt. Måske er det også bare højttalerne der beklager sig efter at have blevet tæsket igennem hele dagen...
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Delefilterets spoler opfanger mest sandsynligt blot en lang/mellembølge frekvens, i østeuropa er der stadig en del kraftige LW/MW sendere, et levn fra den "røde" periode   

prøv at kortslutte indgangen på højttaleren og se om det skulle gøre dine spooky CV'er tavse

Ps. hvad er det for en CV model du har ?

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Det er bare nogen radiosignaler ,på lang eller mellembølge, Radio Moskva, som dit anlæg opfanger en gang imellem, under gunstige betingelser(vejret), det er højest sandsynligt, at det er dine kabler, der virker som antenne, især højtalerkabler der ikke er godt skærmet,kan godt give liv i et slukket anlæg.
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

The dude > Ok regnede også med det var sådan noget i den stil. Kunne godt være man skulle prøve det med en kortslutning på terminalen næste gang jeg høre det. Det er HP215.

BJASCH > Også når jeg nu har taget kablet ud? Og det passer sikkert meget godt det med vejret for det er ikke konstant det sker engang i mellem.

Til alle jer andre. det er uden pis terkel. tro det eller lade være..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

RIAA-en på min gamle NAD 3030 fra 1978 kunne også tage radio Moskva, indtil der kom en ekstra kondensator på. Jeg tror skam på din (fede) historie!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

fiskerendk skrev:

Hej,

Jeg har et set Cerwin Vega højtalere. og er meget glade for dem. Men der er sq noget underligt ved dem.

Jeg ved godt det lyder meget mærkeligt.
Men lige siden jeg fik dem i år 2000 har jeg nogen gange konstrateret at der kommer snakken og nogen gange også musik ud af dem.

Det hele starter med at jeg for nogle år siden, bliver vækket af min mor om natten. Som spørg om jeg har glemt at slukke mit anlæg og jeg svarer nej, for jeg slukker det altid. Men hun siger at det spiller musik. Nå men jeg tænker ikke mere over det. Kunne ikke høre det der. Nok fordi jeg måske var meget træt og sådan.

Men et par uger efter ligger jeg i min seng og ser tv. Jeg slukker tv'et for at ligge mig til at sove. Da jeg pludselig høre noget svagt musik/snakken ikke på dansk men lyder sådan meget russisk eller sådan noget. Ihvertfald underligt. Jeg rejser mig op for at tjekke det og husker så på det min mor sagde nogle uger forinden. Jeg vader hele huset igennem og finder ud af det kommer fra mine højtalere. Jeg tjekkede om min forstærker og resten af anlæget var tændt.

Men det var det ikke. Jeg har ingen tuner i mit anlæg. men jeg prøvede at tænde kun min forstærker og se om man kunne høre mere. og skruede helt op på forstærkeren uden noget indgang. Men signalet blev hverken kraftigere eller svagere ligemeget hvad jeg gjorde med volume knappen.

Jeg slukkede anlæget prøvede at hive kablerne ud af mine højtalere og det hjalp heller ikke lyden var der stadig. Jeg lagde mig til at sove og har nu i nogle år ikke spekuleret på det, har godt hørt det har været der men ikke mere idet.

Men igår (nytårsaften) kom vi til at snakke spøgelser og sådan nogle ting. og så sagde jeg det der til dem. Med den kommentar at jeg selvfølgelig ikke troede det var spøgelse men blot var måske en amatør radiomand eller et eller andet. Og de troede jo selvfølgelig ikke på mig da jeg sagde at kabler osv var taget af højtalerne.

Er det mig der er singsyg eller hvad fanden kan det være?

Mvh
Thomas

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det er højst sansynligt  fordi din forstærker virker som radiomodtager.

Det er et fænomen man også kan se ved visse guitarforstærkere, at de begynder at spille ting fra radioen og ting og sager.
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Lique > Det er jo bar ik helt muligt når jeg har prøvet at pille kablerne af højtalerne?

doller14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Har prøvet det samme med en meget gammel højtaler en el ledning som kabel...

Til top Vis doller14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doller14 Besøg doller14's Websted

BJASCH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hos mig forsvandt, det da jeg skiftede ht. kabler ( Black Magic),de opførte sig åbenbart som i spole ,men det var også dengang,de stadig sendte kommunistik propoganda, men da du har pillet kablerne af, tror jeg mest på The Dude forklaring.
Til top Vis BJASCH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJASCH

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være en radiosender, men når forstærkeren er slukket kan den ikke fungere som modtager. Så er der kun højtaleren som the dude skriver. De stationer som han nævner kræver dog forstærkning for at påvirke en højtaler da feltstyrken på disse er mellem 10-100mikro volt. Ikke nok til en CV selvom disse er følsomme.

Den nærmeste kraftige sender er derimod en mulighed og det er Kalundborg MB og LB henholdsvis 1061 Khz og 245Khz (600kW). Det burde være muligt at høre hviket sprog der tales? Jeg kan her i Østjylland få op til 50millivolt på afstemt loop antenne (ramme-antenne) og hos dig kan det let blive 10 gange mere altså 0.5V og så begyner det at ligne noget som kan påvirke en højtaler.

Nå unskyld. Jeg ser nu du mener der tales østlansk. Kunne du tage fejl?

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Det er højst sansynligt  fordi din forstærker virker som radiomodtager.

Det er et fænomen man også kan se ved visse guitarforstærkere, at de begynder at spille ting fra radioen og ting og sager.

Dette ville dog kræve at de tændte.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Den kedelige forklaring med radiobølger lyder mest sandsynelig, men hvad med også at afprøve den overnaturlige vinkel? Du kunne evt. lade et videokamera stå tændt natten over næste gang du hører noget fra dem?
Det kunne da være skægt hvis dine højttalere var hjemsøgte
I stedet for at brænde dem burde du sælge dem på Ebay hvis du vil af med dem. Jeg så engang en Stitch-bamse (fra Disney filmen) gå for et par hundrede dollars under påskud af at den var hjemsøgt.
Helt tosset

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

fiskerendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Kan det have indflydelse at jeg bor ca. 700-800 meter fra Gladsaxe senderen?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

jada! Afstandskvadratloven gælder!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Side af 2 Næste >>