Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står foran at ville udskiftet mit lyd-anlæg - jeg har i dag et Phillips lx-9000r, som jeg ikke synes rigtigt der er kraft i - specielt savner jeg noget mere bas (så en aktiv sub er et must).

Mine krav er, at det skal være et godt allround anlæg, dvs. skal bruges både til musik og film.

Jeg vil nok bruge 15-20k til højtalere og receiver - helst i den lave ende af range  

Jeg har selv haft rigtigt godt kig til Denon AVR-2807, men ved ikke meget om hvilke højtaler jeg skal gå efter.

Skal også lige spørge om jeres mening med hensyn til musik-afspilning. Den denon jeg har kig på, kan jeg se man kan købe en IPOD-dock til. Hvordan ser i sådan en løsning, sammenholdt med en Squeezebox, som jeg ellers har forelsket mig i og havde regnet med at købe?

Skal måske lige sige, hvad resten af mit udstyr er:

TV: Panasonic TH-42PV60
HDD-optager: Panasonic EH-65
Selector: Sagem 60

Så bottom line, hvilket lyd-anlæg ville i anbefale? Og hvordan sammenholder i IPOD-dock vs. squeezebox?

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Har du  overvejet at købe brugt måske??

der vil du kunne få meget forstærker for rimelige penge - så er der flere til højtalere...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Nej det har som sådan ikke. Er der specielt meget at hente på det?

Og ellers høre jeg gerne om andre forslag og også gerne mit spørgsmål vedr. IPOD-dock vs. Squeezebox.

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Har selv hørt lidt på den Denon reciever, og det er helt sikkert en dejlig reciever, som har mange af sine forcer på "features-fronten".
Nu skriver du ikke hvilke højttalere du overvejer, men pas på med højttalere, der spiller til den lyse side. Det hører du muligvis, hvis du en dag skal ned og lytte til den i HFK.

Et forslag til en anden reciever kunne bestemt være den nye Yamaha RXV-1700. Den foregående  model (RXV-1600) var/er afsindig populær og folk lader til at være meget tilfredse med den.
Der fåes også en iPod dock til denne, jeg kender dog ikke lige prisen.

Mvh Jannik

Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Det var ikke mange forslag, der dumpede ind?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Kig dig omkring på KSB måske - der kommer til tider noget godt på listen..

med hensyn til højtalere har du tænkt på noget bestemt..??
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

På et andet forum blev forslået BW Mini theater system. Jeg har ikke som sådan tænkt på noget selv, da jeg har meget lidt forstand på højttalere.

Jeg mangler måske lige at sige, at centerhøjtaler helst skal være en forholdsvis lille en, da jeg vil have den stående foran mit TV på et TV-bord. Dvs. nok helst ikke meget højere end 10 cm. og helst ikke mere end 20 cm dyb.  

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Nå nu var jeg så selv i Hifiklubben og fik hørt både det omtalte BW Mini theater og Dali concept 6 - og der må man sige, at der kan de små BW højtaler altså ikke være med. Så det ender nok med, at jeg køber Denon 2807 og så Concept 6 (eller måske 8) med de tilsvarende baghøjttaler og sub.
Nu har jeg så lige et par follow up spørgsmål. Når jeg får den nye receiver har jeg fundet ud af, at der ikke rigtig er plads til den i mit TV møbel, hvorfor jeg vil stille den ved siden af TV'et. Så er det jeg vil høre, må man godt stille sin harddiskoptager ovenpå receiver eller brænder den så sammen?

Og endnu et spørgsmål. Hvad hvis man købte den større concept 10 og undlod den aktive sub - ville det være lige så godt som at købe den lille concept 6 med en aktiv sub?

Aagaard1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Køb det samme som mig:

Receiver: Marantz SR 5600 (Har været på tilbud hod DansTV.dk til 3000. Ved ikke om den stadig er)

Front: Dali Concept 6

Bag: Dali Concept 2

Center: Dali Concept Center

Sub: Cerwin Vega VE-28SX

Det spiller imo fantastisk.

Til top Vis Aagaard1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aagaard1000 Besøg Aagaard1000's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

lpnielsen skrev:

Nå nu var jeg så selv i Hifiklubben og fik hørt både det omtalte BW Mini theater og Dali concept 6 - og der må man sige, at der kan de små BW højtaler altså ikke være med. Så det ender nok med, at jeg køber Denon 2807 og så Concept 6 (eller måske 8) med de tilsvarende baghøjttaler og sub.
Nu har jeg så lige et par follow up spørgsmål. Når jeg får den nye receiver har jeg fundet ud af, at der ikke rigtig er plads til den i mit TV møbel, hvorfor jeg vil stille den ved siden af TV'et. Så er det jeg vil høre, må man godt stille sin harddiskoptager ovenpå receiver eller brænder den så sammen?

Og endnu et spørgsmål. Hvad hvis man købte den større concept 10 og undlod den aktive sub - ville det være lige så godt som at købe den lille concept 6 med en aktiv sub?

Den brænder nok ikke bare sådan sammen, den slukker selv når den bliver for varm, men det bedste er klart at lade den få noget luft

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

For at svare på dine spørgsmål et af gangen:

Den brænder ikke sammen, men jeg ville stille dem hver for sig hvis det er en mulighed.

Jeg ville ikke bruge penge på at købe Concept 8/10 istedet for 6'eren, 6'eren er bestemt bedst value for money. Desuden er 8'eren og 10'eren forholdvist store (ved ikke om det er en vigtig faktor).

Desuden ville jeg heller ikke købe Denon 2807 hvis du "kun" skal koble Concept 6'ere til. Så kan det bedre betale sig at købe flg. receivere (her fra Hifiklubben):

CAMBRIDGE 540R v.2 surround receiver til 3500,-

DENON AVR-1907 surround receiver til 3800,-

NAD T744 surround receiver til 4000,-

Dvs. mit forslag er at du skal købe Concept 6 x 2, Concept center, Concept 1 x 2 og Concept Sub. Prisen for dem ligger på i alt 10300,-

Læg oven i det prisen for en receiver på 3500,- og du ligger på i alt 14000,-.

Hvis du vil have noget der lyder mærkbart bedre ville jeg købe et B&W DM600 S3 sæt; det ville være:

Front: DM603 S3 - 7000,-

Center: LCR600 S3 - 4000,-

Bag: DM601 S3 - 3000,-

Sub: ASW650 - 5700,-

I alt: 19700 eksl. amp, så ca. 22-24k alt efter hvilken forstærker du vælger.

Hvis størrelsen er en vigtig faktor kan du bare sige til, så skal jeg sammensætte et mere fornuftigt system.
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Front: DM603 S3 - 7000,-

Center: LCR600 S3 - 4000,-

Bag: DM601 S3 - 3000,-

Sub: ASW650 - 5700,-

I alt: 19700 eksl. amp, så ca. 22-24k alt efter hvilken forstærker du vælger.

Hvis størrelsen er en vigtig faktor kan du bare sige til, så skal jeg sammensætte et mere fornuftigt system.
Synes at Denon/B&W kobi'en kan blive lidt for lyst i det med deres lyse diskant. Dog kan man vel vænne sig til det.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene - jeg må hellere prøve at høre engang på B&W sættet.

Men hensyn til Denon 2807, så er jeg faktisk lidt i tvivl om hvor meget hvert "videodelen" er. Jeg kan godt se det smarte i f.eks. af føre HDMI kabel til denon fra min Harddiskoptager (Panasonic EH65) og hvis jeg f.eks. på et tidspunkt køber enten en HD-DVD eller blue-ray (måske PS3) ligeledes til Denon, og så bare et kabel til TV'et. Men er faktisk i tvivl om det ikke bedre at føre det direkte til TV'et - og jer har trods alt 2 HDMI indgange på mit TV.

Udover videodelen, er selve det vigtigste, altså lyddelen, så ikke noget bedre i 2807 end f.eks. 1907? 

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Med mindre du sætter meget strømkrævende højtalere (måles i Ohm) på forstærkeren vil  jeg vove mig til at sige at du ikke vil kunne høre forskel på 2807 og 1907.

De penge der bliver sparet kunne (eksempelvis) smart bruges på en bedre centerhøjtaler eller sub end den du havde tænkt dig.

lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Så er der lige et par spørgsmål mere.

@ Lique: Hvordan vil du vurdere Dali Ikon serien i forhold til dit forslået B&W opstilling? Prisen er vist nogenlunde det samme. Det er måske lidt dumt, men den center fra B&W som forslået kan lige nøjagtigt ikke stå hvor jeg har tænkt mig det (har kun 17,5 cm højde og den er 20 cm).

Apropos centerhøjtalere - jeg har tænkt mig at stille den i en hylde på mit TV-bord, hvorfor den kun står 20 cm over gulvet. Er det et problem, at den kommer til at stå så lavt? Ellers skal jeg nemlig ud i noget med at få slået tv'et op på væggen og have den stående under TV'et, og det vil jeg gerne undgå.

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

@ Nielsen:

Mht. Ikon i forhold til B&W DM serien er jeg en smule forudindtaget (Da jeg har B&W sættet ). Kvalitets mæssigt er de af samme kaliber, lyden er en smule anderledes; hvilken man skal vælge kommer an på personlig preference. Men ét er helt sikkert, du vil blive super glad for begge sæt...

Og ja mht. centeren er den også en ordenligt sag, en smule stor i det tør man vel nok sige - man kan gå ned i modellen LCR60 men det vil jeg nu ikke anbefale, 600'eren er betydeligt federe.

Men IKON'en er en rigtig fed højtaler også, det er udelukkende en smagssag om man skal vælge den eller 603'eren.

Mht. Centeren mener jeg ikke det er noget problem. Det kommer selvfølgelig an på hvor langt du sidder fra den (Hvis du sidder 1½ mener fra den og den står på gulvet bliver vinklen ret stor mellem øre og højtaler; jeg tænker ca. 30 grader op of the top of my head (men det er sent, jeg tænker ikke så godt ). Men det går jeg "naturligvis" ud fra ikke er sagen. Sålænge du sidder lad os sige ca. 3 meter fra den er det ikke noget problem når musikken spiller. Hvis man leder efter problemer finder man dem tit; med det mener jeg at det indenfor Hifi-verdenen er nemt at bilde sig ting ind da det hele drejer sig om noget så subjektivt som hvad vores sanser opfatter - og hjernen har det, som vi vist alle sammen ved, med at spille vores sanser et pus engang imellem.

Konklusion: 20 cm over jorden er masser af højde; hvis du oplever at det skulle være et problem kan du vinkle højtaleren lidt opad med noget afdæmpende materiale (Tænk ala VM-feet fra Hifiklubben). Men igen, du burde absolut ikke føle det som værende noget problem.

Bare bliv ved med at spørge løs hvis du ku tænke dig at vide mere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes