Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Cyrus II, Jamo Classic 8 = skinger? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

I har hjulpet mig før, så nu prøver jeg igen.

Mit anlæg som det står nu:

Forstærler:     Ny (selvfølgelig gammel) Cyrus II, med PSX strømforsyning.
højtalere:       Jamo Classic 8
Musikken:      brugervenlighed, får mig til at høre min musik i Flac fra min ibook.
Kabler:          Tara Labs Prism Omni ST bi-wire.

Og en mindre Audiopro sub+ tager sig af den dybeste bas.

Jeg har tidligere, med stor tilfredshed haft en Harman Kardon Pm655 som forstærker, men den satte ud, og er nu blevet erstattet af en Cyrus II med PSX. Og sikke en fornøjelse! Langt renere og befriende luftig lyd! Herligt! Vel at mærke ved lavere lydstyrke! Ved moderat lydstyrke er lyden stadig helt i top, men skruer man den et ekstra hak, som man jo gør engang imellem, bliver diskanten skinger, og slet ikke at til høre på..
Hvad kan det skyldes? Jeg havde ikke problemet med HK'en, så tænker min cyrus II må være skyld i det. Har på den anden side læst mig til at en cyrus burde kunne spille selv rigtig store højtalere op, så ved snart ikke.. Eller er det mine jamoer den er gal med? Eller er der noget jeg kan gøre ved cyrussen, eller hvad søren?

Det skal siges at jeg ved overgangen til cyrus også har fået nyt værelse som nu er omkring 4x4 meter, med højt til loftet mod de tidligere 4 x5 med lavt til loftet.. Men det burde vel hovedsageligt have indflydelse på baslyden? eller er jeg galt på den?

Håber i kan hjælpe mig til også at få superlyd ud af min cyrus ved højere lydtryk.

Mvh Hilsen
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Hmmm .., en Cyrus II (med eller uden PSX) stiller temmelig store krav til såvel kilden som højttalere der benyttes, i det at jeg ikke kender hvilken betoning dine højttaler kabler har, så kan jeg ikke udelukke dem som en medvirkende årsag til det du oplever, hvis kablerne er født med en tendens til at fremhæve toppen vil det styrke Cyrus'ens evne til at afsløre en dårlig kilde.   
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Inden du begynder at overveje at skifte forstærkeren eller højttalerne ud, synes jeg, du skal prøve at slutte en god gammeldags CD-afspiller til.

Mvh Fisken

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jep!  derfor at jeg nævner "kilden" hele to gange og kun højttaleren en enkelt gang

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Se det var jo ligegodt satans... Da jeg så småt begyndte at lytte til "lyden" i min musik for nogle år siden, havde jeg et ældre JVC anlæg med nogle enorme jamo D365. Et gammelt anlæg jeg havde købt brugt for en slik. Og på det anlæg gjorde det virkelig stort set ingen forskel om jeg lyttede fra ibook eller cd afspilleren, og siden har alt i anlægget så ændret sig. nye højtalere, kabler og ikke mindst forstærker..

Jeg har nu sat min gamle Jvc cd afspiller til anlægget, og jeg skal love for det løfter! ikke ved lavt lydtryk, men ved højere, er der klart meget at hente!..
Men som det altid er med hifi, så bringer det mig selvfølgelig til et nyt "svageste led" i mit anlæg. Jeg er ikke en af man af de store midler, og har derfor hidtil satset meget på ældre udstyr, på nær kabler selvfølgelig... Og med stor tilfredshed! Tror afgjort ikke på at jeg kunne finde en nyere forstærker til samme pris som min cyrus, som ville kunne hamle op med den. Og den har tilsyneladende meget mere at byde på:-)
Herligt herligt alt sammen, men nu er jeg jo så nødt til at få mig en bedre cd afspiller, da der ikke kna være tvivl om at den ældre Jvcafspiller, trods en stor forbedring i forhold til ibook, må være det "svageste punkt" i mit anlæg.

Jeg er bare lidt luren ved at skulle købe ældre cdafspillere.. findes der nogen ældre modeller der spiller ordentligt, og ikke er til at slide op? finder vel næppe en tyve år gammel model, der stadig er tip top... :-)

Eller hvordan med eksterne lydkort? Flac burde jo i teorien være ligeså godt som cd, så det må vel være i digital til analog at forskellen ligger, og den burde vel kunne laves i et lydkort såvel som cd. Er der nogen der har forsøgt sig med hifi lydkort? Jeg mener.. selvom hifiklubben og KT radio under ingen omstændigheder vil kendes ved det, så er musikken indspillet og redigeret på en computer, så ordentlige lydkort må jo findes.. Men kan goodt være det bliver urealistisk dyrt i forhold til en cd afspiller..

Nogen bud?
(Og tusind tak for hjælpen!)

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord. Der er flere gode bud på holdbare (ældre) cd-spillere. Jeg har en Pioneer PD-S802 som jeg bruger til musik på arbejdet. Det er en af de Pioneer modeller, hvor man lægger cd'en omvendt på en pladetallerken. De er næsten ikke til at slide op, og spiller ganske udemærket. Jeg købte min brugt i 2000 for 1500, og der har ikke været nogen problemer. En anden maskine, som spiller rigtig godt, er en Rega Planet. Den første udgave (fra omkring 2000?), hvor top-loaderen sidder i venstre side, burde være til at få omkring 1500. Sådan en spiller i hvert fald bedre end end Denon DVD2900, der kostede 10.000 i 2004.

Håber du kan bruge det.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Køb en ældre Cyrus - det er nu godt kram - enten DBA brugt eller via TopSound som kan skaffe nye til rimelige priser.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Her og nu er der flere interssante cd afspillere'er i ksb

Men hvis du ikke vil spændere en formue og samtidigt er bekymret for laser resterende levetid..., så køb en nyere NAD CD for det er noget af det eneste der reelt kan matche dine behov til en billig penge.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Behold endelig din ibook og køb en ekstern DAC til firewire.

f. eks.

http://www.aage.dk/hjtest/prodimg.asp?prodno=21947

koster 1800 kr., men selv de billigste eksterne lydkort bør give en forbedring.

Der findes også trådløse muligheder såsom squeeze box'en http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1412&zoneid=3

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg købte en cyrus 6s for et halvt år siden hos "top sound" - den ser ikke ud af meget og den loader ligeså langsomt som et gammelt computer-cd-drev- men den har en rigtg god lyd - ingen grimme hyletoner fra den - men husk at få 6s og ikke 6 som ikke lyder ligesågodt.

Det er nu dejligt endnu en gang at få løfte dynen på en Ipod og se at der ikke er noget at hente i den teknologi

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Skal det være Cyrus, så starter det såmænd med en rimelig model nr 3, med eller uden Q-DAC.

En sådan kan ikke koste mange bas-ører!?

Selv er jeg til Arcam, og de er heller ikke så dyre igen.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du er til computer-musik burde du nok bruge en times tid på at sætte dig ind i hvad en squeezebox kan. Det lyder som lige noget for dig.

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1205/slimdev ices_squeezebox.htm

For what its worth...

Kristian

Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg købte en cyrus 6s for et halvt år siden hos "top sound" - den ser ikke ud af meget og den loader ligeså langsomt som et gammelt computer-cd-drev- men den har en rigtg god lyd - ingen grimme hyletoner fra den - men husk at få 6s og ikke 6 som ikke lyder ligesågodt.

Du er nu dejligt endnu en gang at få løfte dynen på en Ipod og se at der ikke er noget at hente i den teknologi

Ibook ikke ipod. Du kan få mindst ligesågod lyd fra en computer som fra en stationær CD, det tror jeg ikke længere der kan herske nogen tvivl om.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

r-l-b skrev:

Du er nu dejligt endnu en gang at få løfte dynen på en Ipod og se at der ikke er noget at hente i den teknologi

Ibook ikke ipod. Du kan få mindst ligesågod lyd fra en computer som fra en stationær CD, det tror jeg ikke længere der kan herske nogen tvivl om.

Sorry - læste det som Ipod  - men derudover har du ret men der er altså en del støj på nogle computere og stik og lydkort er jo ofte noget spinkelt stads.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Kjeldsen skrev:

r-l-b skrev:

Sorry - læste det som Ipod  - men derudover har du ret men der er altså en del støj på nogle computere og stik og lydkort er jo ofte noget spinkelt stads.

Netop derfor skal man anvende eksterne kort via firewire eller evt. PCMCIA.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

hmm... Jeg skal jo nu under alle omstændigheder have mig en bedre cd afspiller! De gamle cyrus er stabile nok endnu? For de nye ligger desværre i en for dyr prisklasse..

Kjeldsen (og andre med eksternt lydkort?) ved du hvor man finde info omkring "lyden" på de forskellige lydkort? anmeldelser eller sådan? jeg vil gerne have klar, ren og luftig lyd, men selvfølgelig stadig med punch:-) Synes det er svært at finde ud af hvilke kort det lyder hvordan.. Andet en hvor mange indgange og sådan, men det er jeg sådan set ligeglad med:-)

Tusind tak for ordene allesammen!

Mvh

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

High fidelity har anmeldt det lydkort jeg har linket til dog en intern udgave. Dette blev anmeldt virkeligt godt.

Prøv evt. at søge på External soundcard review eller lign.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes