Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: . (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

1: Køb letdrevne højttalere, helst med en følsomhed over 92-93 dB. Hva' med en Hørning??

2: Udvælg dig en skønsom blanding af forstærkere og LYT!

3: Køb den, som lyder bedst.

Preferencer er der nok af - mindst lige så mange som du spørger. For nogle er "singleended" gud, for andre er en kvalitets-triode amp sagen. Rørtypen skal du kun tage vejledende, da lyden tilmed er afhængig af fabrikat inden for samme rørtype.

Jeg vil sige, at når du er ovre i rør-afdelingen, så må du endelig ikke hænge dig i "specs". LYT for Guds skyld!!! Get on it.!

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Dunno...men du kan i ingen given konstruktion ikke bare tage et tilfældigt rør. Derfor vil outputtet højst være +/- nogle få watt.

Der er nogle som bytter KT88 ud med 6550 i stedet, da de minder om hinanden elektrisk men ikke lydmæssigt.

Tag ex over til Artsound i Viborg og lyt på sagerne...

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at man ved at skifte til KT88 fra 6550 kan få lidt mere effekt. Men det giver ingen mening at købe en forstærker med for lidt effekt, og så tro at et skift af rør ænder markant på dette.

De fleste SET (Single-Ended Triode) forstærkere yder ganske lidt og kræver følsomme speakers, mens du med en Push Pull forstærker kan opnå et større output - som tillader du kan drive ineffektive speakers (husk dog at de fleste rørforstærkere ikke er alt for glade for at kigge ind i spearkers, der går meget under 4ohm. 

Det skal i parantes bemærkes at der findes SET forstærkere der yder en pæn del W ... men de koster en verdenskrig eller mere!

Spiller selv med 70W rørforstærker på et sæt speakers der har en følsomhed på godt 85db ... og det går ret fint. Forstærkeren er målt til at give knapt 80w i både 8 og 4ohms belastning ... men den begynder at få udfordringer hvis man kommer ned i 2ohms belastninger. Mine speakers går ikke under 4ohm

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Det er helt klart at rør lyder forskelligt ... og man kan eksperimentere meget med at skifte fra et rør-fabrikat til et andet. Manmå på den anden side også sige, at hvis man køber en dyrere rør-forstærker, så har producenten nok valgt de rør, som han/hun selv vurderer fungerer bedst til konstruktionen.

Det ser dog ud til at der er meget at hente ved at skifte til bedre rør på mange af de billigere rør-forstærkere, der typisk kommer fra Kina.

Nu skal man dog også lige huske at det kan koste en del at skifte f.eks. 8 stk. KT88 rør ... blot for at finde ud af at det andet fabrikat ikke lyder bedre! 

De mest populære effektør er vel 6550, KT88, 300B ... 

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

1: Køb letdrevne højttalere, helst med en følsomhed over 92-93 dB. Hva' med en Hørning??

2: Udvælg dig en skønsom blanding af forstærkere og LYT!

3: Køb den, som lyder bedst.

Preferencer er der nok af - mindst lige så mange som du spørger. For nogle er "singleended" gud, for andre er en kvalitets-triode amp sagen. Rørtypen skal du kun tage vejledende, da lyden tilmed er afhængig af fabrikat inden for samme rørtype.

Jeg vil sige, at når du er ovre i rør-afdelingen, så må du endelig ikke hænge dig i "specs". LYT for Guds skyld!!! Get on it.!

Jeg blev nødt til at gentage mig selv....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hø-hø; jeg har en kinesisk 13 watt´er med 6AS7G. Den spiller fint og rigeligt højt med Mission 752 Freedom (87-90dB). Klart at den så ikke har nosseknusende greb om dybbassen, men mine højttalere spiller også kun ned til rundt 70 hz.

Der er selvfølgelig en vis lydmæssig forskel på effektrør, men vellyden graves op ved at skifte småsignalrørene ud, med luxus-nutidige eller numse-nams NOS-rør!

Men lyt!  (og gerne længe)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Udgangs traffo'en skulle også have en hel del at sige - siges der!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jow, det er sandt. Men hvorfor gøre det svært, når man bare kan vælge sig nogle velanskrevne integrerede amps, låne dem hjem og vælge den, som lyder bedst???

Det er bare om at komme i gang!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Copman; hørt-hørt. Langt flere rør-brugere i det nye år, tak!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Der er ingen tvivl om at jeg bliver rør-slæder-fører i år, men jeg ved endnu ikke hvad jeg skal vælge. Jeg tør ikke købe højttalere eller forstærker før jeg har parret dem korrekt.

Følgende forstærkere overvejes:

EAR 890 (KT 90 rør - fik lejlighed til at lytte på denne i London på et sæt gamut L3 - WOW!)

McIntosh m275 - Endnu ikke lyttet - men omtales meget pænt på nettet verden over.

AR VT100 og VSI55 - Begge er ukendt for mig

Graff GM-100 - Ukendt for mig

Rouge Audio - Ukendt for mig

EAR eller Rouge Audio af det du nævner i mine øre, men ellers vil jeg råde tig til seriøst at kigge lidt på Cayin eller Opera de er fra Kina men det er virkelig highend grej, hvor jeg mener man oftes får mere for sine penge end produkter fra vesten.

Dermed ikke sagt noget ondt om vestens produkter eller om noget er for dyrt eller ej, men bare et venligt råd om at vores venner fra østen også kan være med.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

copman skrev:

Dunno...men du kan i ingen given konstruktion ikke bare tage et tilfældigt rør. Derfor vil outputtet højst være +/- nogle få watt.

Der er nogle som bytter KT88 ud med 6550 i stedet, da de minder om hinanden elektrisk men ikke lydmæssigt.

Tag ex over til Artsound i Viborg og lyt på sagerne...

Jeg må tilslutte mig det råd, Hans fra Artsound er en af dem der ved noget om rør, han har rodet med rør i mange, mange år.

Men uanset hvad skal du tage ud og lytte, lige præcis rør er meget, meget forskellig i lyden, og der er mange gode forhandlere og mærker der ude.

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

I starten af 90´erne havde jeg en kopi af Futtermanns OTL 3. En udgangstransformerløs rørforstærker med en noget speciel (og dyr) sammensætning af rør. Den lød nu godt.

Men du bør ikke købe rørforstærker uden at lytte til Audio Research. De har bygget rørforstærkere siden 70´erne og har aldrig lavet et dårligt produkt. Nogle af deres forstærkere har "kun" været gode, andre decideret fremragende.

Jeg har hørt VT 100 mkII og har aktuelt en VT 200 mkII. De bruger KT88 (eller 6550) og er, som mere end antydes her, fremragende.

Rogue Audio laver bl.a. en M150 monoblok med de samme rør som Audio Research og en kæmpe: Zeus på 2x225 W. Jeg har hørt dem begge. De er glimrende og vist nok i et lidt andet prisleje end Audio Research.

Eneste overvejelse ved rørforstærkere er at du skal tænke på at skifte rør af og til. Det kan være en udskrivning, hvis din forstærker ikke anvender gængse rør.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

AYON, Copland, Lua (tysk) mv. Her mener jeg man heller ikke går galt i byen, nåja, så er der AudioAero....

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Eneste overvejelse ved rørforstærkere er at du skal tænke på at skifte rør af og til. Det kan være en udskrivning, hvis din forstærker ikke anvender gængse rør.

Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i.

1. Alt efter hvilken lyd man går efter er effekten jo afgørende, 300B oftest ingen watt, KT 88 eller 6550 oftes nogle/mange flere watt, derfor er højttaler valget MEGET vigtigt alt efter hvilket rør man kan lide lyden fra.

2. Man skal også overveje om der skal justerres bias hele tiden, eller produktet har auto bias.

3. Mikkel her har du ret, når der skal skiftes rør hvor mange er der ? hvor meget koster det at skifte alle ? og hvor mange timer brænder de ca. før de skal skiftes.

Mvh

JmJ

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum