Emne: Begynder anlæg. Foreslag... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum....
Skal ud og have lidt anlæg. Mit budget siger omkring 8000kr, for en forstæker og cd afspiller. Jeg har i forvejen en sæt Dali Blue 5005LE højtalere. Jeg er meget varm på følgenede :
Nad C352 forstærker Nad C542 cd afspiller
Det bliver i alt 7500kr, og så skal jeg have et fornuftigt phono kabel til mellem cd-afspiller og forstærker, samt mellem for og effekt delen i forstærkeren (der sidder bøjler standard) men har ladet mig fortælle, at det godt kunne betale sig at få et kabel i mellem i stedet for. Vil jeg så ikke få et rimeligt anlæg ? Er der nogen der mener jeg kunne bruge omkring 8k på noget andet, og få noget bedre ?
Jeg elsker at sidde en hel aften og lytte til musik, med dæmpet belysning og ro i sinde :-), og ved udemærket hvor meget bedre det kan lyde end mit budget tillader, men man skal starte et sted, og mit sony anlæg er jeg ikke tilfreds med mere. Af musik høre jeg meget : Diana Krall (jazz) Sange fra 1. sal, Dire Straits, Ben Harper, Chuck Loeb og andet musik i den genre, som er indspillet ordentligt. Somsagt, er de penge godt givet ud ?
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Som jeg ser det, så har folk det meget tit med at forvente at vi giver dem svaret på hvad de skal købe, så de kan bestille det fem minutter efter på internettet, men i realiteten ville det være en dum idé. 
Jeg synes du skal lytte til de forskellige ting, og danne dig en mening om hvad du synes er godt! NAD er jo typisk noget kraftigere end det meste andet i prisklassen, men også lidt lukket i toppen og mørk i lyden. Hvis vi skal kigge ud over hifi klubben ville jeg kigge på en Atoll IN50 der kan fåes i TapeConnection og en Atoll CD100, som lige nu kan fåes til halv pris 4.5 k! kan du strække budgettet lidt, er det et monster godt køb! Men igen, det er et forslag og når du måske engang har lyttet til det, er de CD100'er der er sat til den pris, måske udsolgt.
Så hvad med brugt? Der kan du få rigtig meget mere god lyd for dine penge end hvis det skulle være nyt. Dog med den bagdel at man ikke altid kan få lyttet til det. Men man er tit meget sikker på at få mere for pengene end med nyt, selvom man ikke har lyttet til det først.
En Sony 777ES CD-afspiller er virkelig en kult CD-afspiller, som siges spille bedre end mange nye CD-afspillere til 10-15 k i dag! Og du kan finde den for kun 2-2.5 brugt! Men er du mere til nyt, så lad os vide det, så finder vi ud af det.
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har leget meget med bilstereo, og hader selv når spørgsmål lyder på "om det er godt til pengene" eller ligende. Men når man er ny, vil man jo meget gerne hører på dem der ved noget mere og har mere erfaring.
Men inden for stue hifi er jeg lidt grøn, så kender ikke til så mange butikker og mærker. Fik heller ikke skrevet, at jeg tager min bunke cdèr under armen i morgen, og besøger hifi-klubben, for at få mig en lytter. Hvis der er nogen der kender til bilstereo, leder jeg efter en lyd der kan matche bilen, hvor jeg kører med audison forstærkere, hertz højtalere, og alpine headunit. Lyden er dejlig varm og fyldig, havde en clarion afspiller før, den var mere "korrekt" hvor min alpine er mere "musikalsk", sådan kan jeg bedst lide det.
Og ja, køber helst nyt...
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Jeg har leget meget med bilstereo, og hader selv når spørgsmål lyder på "om det er godt til pengene" eller ligende.
Men inden for stue hifi er jeg lidt grøn, så kender ikke til så mange butikker og mærker. Fik heller ikke skrevet, at jeg tager min bunke cdèr under armen i morgen, og besøger hifi-klubben, for at få mig en lytter. Hvis der er nogen der kender til bilstereo, leder jeg efter en lyd der kan matche bilen, hvor jeg kører med audison forstærkere, hertz højtalere, og alpine headunit. Lyden er dejlig varm og fyldig, havde en clarion afspiller før, den var mere "korrekt" hvor min alpine er mere "musikalsk", sådan kan jeg bedst lide det.
|
|
|
Okay, men når du nu køber nyt, så skal du endelig ikke snyde dig selv for rabatten! Selvom hifiklubben siger de ikke giver rabat, skal du bare holde på at det er 10% minimum eller intet køb! 
Men når du går forbi hifi klubben, skal du også huske at komme forbi kt-radio og vassago hifi som jeg mener også begge to ligger i Odense.
www.vassagohifi.com
www.ktradio.dk
Men når du nu siger at du hælder lidt til en varm lyd hvor musikken kommer i forgrunden, kan NAD måske være et godt køb for dig. Lyden er i hvert fald varm. Thule IA60 er også lidt mørk og varm i lyden, men ikke særlig kraftig. Det samme gør sig gældende med Marantz, men som jeg til gengæld synes lyder flad og udynamisk.
Jeg ville nok gå efter den Thule da jeg synes den er mere åben og detaljeret end NAD'en. Men det er op til dig. 
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
SilverLine skrev:
Jeg har leget meget med bilstereo, og hader selv når spørgsmål lyder på "om det er godt til pengene" eller ligende.
|
|
|
Okay, men når du nu køber nyt, så skal du endelig ikke snyde dig selv for rabatten! Selvom hifiklubben siger de ikke giver rabat, skal du bare holde på at det er 10% minimum eller intet køb! 
Men når du går forbi hifi klubben, skal du også huske at komme forbi kt-radio og vassago hifi som jeg mener også begge to ligger i Odense.
www.vassagohifi.com
www.ktradio.dk
Men når du nu siger at du hælder lidt til en varm lyd hvor musikken kommer i forgrunden, kan NAD måske være et godt køb for dig. Lyden er i hvert fald varm. Thule IA60 er også lidt mørk og varm i lyden, men ikke særlig kraftig. Det samme gør sig gældende med Marantz, men som jeg til gengæld synes lyder flad og udynamisk.
Jeg ville nok gå efter den Thule da jeg synes den er mere åben og detaljeret end NAD'en. Men det er op til dig. 
|
|
|
Ja det er lidt dårligt de aldrig sådan har tilbud. Men det vil jeg da holde på ;-) Ja Thule og Marantz har jeg også overvejet at kigge/lytte lidt på. Men vil se frem til en lytter i morgen, og ja ktradio ved jeg i hvertfald også ligger i odense, det var også planen jeg skulle forbi dem i morgen. De har nogen fine lytterum.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Mastervol skrev:
SilverLine skrev:
|
|
|
www.vassagohifi.com
www.ktradio.dk
|
|
|
Ja det er lidt dårligt de aldrig sådan har tilbud. Men det vil jeg da holde på ;-) Men vil se frem til en lytter i morgen, og ja ktradio ved jeg i hvertfald også ligger i odense, det var også planen jeg skulle forbi dem i morgen. De har nogen fine lytterum.
|
|
|
Ja, hifiklubben har deres famøse "fra os til dig" prispolitik hvor de siger at fordi de skærer mellemmanden væk, får du hifi til den billigste pris. Men du skal ikke lade dem overbevise dig om at deres priser alle sammen er konstante tilbudspriser... 
Ja, jeg er sikker på det nok skal vise sig at blive en hyggelig dag! 
|
Til top |
|
|
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Hej forum....
Skal ud og have lidt anlæg. Mit budget siger omkring 8000kr, for en forstæker og cd afspiller. Jeg har i forvejen en sæt Dali Blue 5005LE højtalere. Jeg er meget varm på følgenede :
Nad C352 forstærker Nad C542 cd afspiller
Det bliver i alt 7500kr, og så skal jeg have et fornuftigt phono kabel til mellem cd-afspiller og forstærker, samt mellem for og effekt delen i forstærkeren (der sidder bøjler standard) men har ladet mig fortælle, at det godt kunne betale sig at få et kabel i mellem i stedet for. Vil jeg så ikke få et rimeligt anlæg ? Er der nogen der mener jeg kunne bruge omkring 8k på noget andet, og få noget bedre ?
Jeg elsker at sidde en hel aften og lytte til musik, med dæmpet belysning og ro i sinde :-), og ved udemærket hvor meget bedre det kan lyde end mit budget tillader, men man skal starte et sted, og mit sony anlæg er jeg ikke tilfreds med mere. Af musik høre jeg meget : Diana Krall (jazz) Sange fra 1. sal, Dire Straits, Ben Harper, Chuck Loeb og andet musik i den genre, som er indspillet ordentligt. Somsagt, er de penge godt givet ud ?
|
|
|
Forudsat at du har en PC i forvejen, er det eneste rigtige at købe en Squeezebox 3, og så bruge resten af pengene på en effektforstærker, f.e.k.s:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=32788
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=32022
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=32831
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=33047
Det setup vil sparke så meget r*v at du tror det er løgn....glem NAD tingene...
MVH
Bonné
|
Til top |
|
|
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes NAD settet ditt er et godt valg. C 352 er jo EISA vinner og ikke uten grunn, jeg har hørt den...  Om du lodder et par stumper ledning
som
kopling mellom for og effektdel i printet, i stedet for å ha bøyler, så er det den beste løsningen, og også den billigste om du kan gjøre det selv.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
Jeg synes NAD settet ditt er et godt valg. C 352 er jo EISA vinner og ikke uten grunn, jeg har hørt den... Om du lodder et par stumper ledning som kopling mellom for og effektdel i printet, i stedet for å ha bøyler, så er det den beste løsningen, og også den billigste om du kan gjøre det selv.
 |
|
|
Ja, den NAD er EISA vinder, men en EISA award kan jo også blive uddelt for ny teknologi og innovative løsninger, som ikke har nogen direkte sammenhæng med lyden, eller i det mindste ikke er et parameter som man kan måle efter. Jeg har også set billige Samsung alt-i-et anlæg som har vundet den pris! 
Men jo, den er da ikke dårlig, men skal bare passe på at man ikke får det til at fremstå som om en EISA award gør at den lyder endnu bedre end den gør, for den skal jo vurderes på lyden ikke hvad den her "opnået". 
Desuden vil jeg da gerne lige sige at jeg har hørt mange tilfælde af NAD CD-afspillere der simpelthen går i stykker for et godt ord. Det er kendt at de ikke bliver bygget særligt godt. Men jeg mener ikke at have hørt om ret mange af deres stereoforstærkere der lider under samme vanskeligheder. Så måske en NAD og Thule eller Harman/Kardon ville passe? 
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men det blev til en Nad C352 forstærker og en Nad C542 cd afspiller. Og ja købte også et bedre kabel i stedet for de klemmer bag på forstærkeren. De to ting tilfredsstiller mig fuldt ud pt. så er en glad mand. Håber dog ikke min cd-afspiller går i stykker..
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Nå men det blev til en Nad C352 forstærker og en Nad C542 cd afspiller. Og ja købte også et bedre kabel i stedet for de klemmer bag på forstærkeren. De to ting tilfredsstiller mig fuldt ud pt. så er en glad mand. Håber dog ikke min cd-afspiller går i stykker.. |
|
|
Okay, jeg håber du også i fremtiden bliver bliver glad for det, og det er da absolut ikke sikkert at din CD-afspiller skal gå i stykker. Men fik du kun lyttet i hifiklubben eller var du også forbi fx kt-radio og lytte til noget andet? 
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var forbi kt-radio også. Og det var NAD jeg faldt for, kan godt lide den lidt mørke bløde lyd, og det har NAD, samtidig med at det matchede min pengepung. Men har et spørgsmål jeg glemte at spørge om. Min afspiller kan afspille HDCDèr. Nogen der kan forklare mere om det ? For hvad hifi-klubben selv skriver på deres side, giver det bedre dynamik. Er det nogen specielle cdèr man skal købe ? Eller er de fleste cdèr indspillet sådan? Og lyder det bedre med hdcd ?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wikipedia - HDCD.
HDCD.se (med database).
Jeg har en lille håndfuld HDCD'ere i min samling (min Rotel CD-afspiller har HDCD afkoder). Jeg bilder mig ind at lyden på disse indspilninger kan være en anelse mere åben & "luftig" men det er jo svært at sige uden sammenligningsgrundlag. Der findes da helt sikkert også HDCD'ere med dårlig lyd (naturligvis).
Jeg ville ikke basere mine indkøb på om den pågældende skive er kodet med HDCD eller ej...
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Wikipedia - HDCD.
HDCD.se (med database).
Jeg har en lille håndfuld HDCD'ere i min samling (min Rotel CD-afspiller har HDCD afkoder). Jeg bilder mig ind at lyden på disse indspilninger kan være en anelse mere åben & "luftig" men det er jo svært at sige uden sammenligningsgrundlag. Der findes da helt sikkert også HDCD'ere med dårlig lyd (naturligvis).
Jeg ville ikke basere mine indkøb på om den pågældende skive er kodet med HDCD eller ej...  |
|
|
Okay men skal da lige have en eller to hdcd skiver, for at prøve. Tror det bliver noget pink floyd og mark knopfler, som jeg i forvejen mangler i min cd samling. Kan se at mark knopfer har et par stykker ude som hdcd (iflg. hdcd.se) nogen der kan anbefales frem for andre ??
|
Til top |
|
|
Thomas Gotthard Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Silverline,
Tillykke med dit nye Nad-anlæg. Nad har med garanti været introduktionen til hifi for rigtig rigtig mange på dette forum - mig selv inklusive. Det skal du nok få mange herlige stunder med.
Meld gerne tilbage når du har testet HDCD'ere!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|