Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Materialer til Højtalere. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej HiFiers,

Jeg tænkte på om det betyder noget hvilket materiale man bygger højtalerne i.

Jeg ville høre om det var muligt at rate de forskellige materialer man kan bygge kasserne af?

Jeg ved at MDF for tiden er det mest anvendte og det er nok fordi det er et "dødt" materiale som er lavet af træpulver og lim, dvs. at lyden har sværere ved at vandre i materialet. MDF er nok det bedste efter min mening, jeg ville være glad for at høre om der er andre egenskaber ved MDF som jeg ikke har belyst her.

Men er "kasse" materialet ikke underordnet, hvis man bare bruger nok dæmpnings materiale?

Jeg ved at man gik væk fra BETON som bygge materiale og måske fordi det var for tungt, men måske også fordi jeg tror at materialet måske kunne "synge" med, er det korrekt?

MDF: dødt materiale, nemt at arb. med, fræse, slibe, spartle, male.

Træ: giver sig

Plasttyper: ACRYL (plexiglas), PVC (Poly Vinyl Clorid), Polyamid PA (nylon), Polycarbonat (P) 

Glas "synger" med.

Porselæn "synger"

Beton: "synger" lidt

Gasbeton:

Sten... ??

Celle plast/ hård skum fx. (Diavinycell) kan coates med div. skibsmat. gell coate og males.

Glasfiber:

Evt. andre.

Jeg tror det kunne være en god hjælp med et sådan materiale index så højtalerbyggere kan se hvad der er at vælge imellem.

Venlig hilsen & Godt Nytår Søren M

www.MomsenDesign.com
Til top Vis Momsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momsen Besøg Momsen's Websted

woammo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej Momsen

Så vidt jeg ved er MDF en masse (finer) plader der er limet sammen, når du skriver "træpulver" må det vel være spånplader....?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Min favorit til højttalerkabinetter er spåndplade når vi snakker lydmæssige fordele, det er dog lidt sværere at gøre ligeså pænt som MDF, men tålmodighed og spartelmasse kan nu gøre meget ved et spåndplade kabinet, eller endnu bedre finer.

Et andet materiale der er meget velegnet til højttalerbyg er krydsfiner, dette kan også få en rigtig flot finish, hvis man vælger at udnytte krydsfineren's træ struktur rigtigt.

Men bedste resultat har jeg faktisk oplevet ved at kombinere flere typer materialer.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej Woammo,

Som gammel snedker lærte jeg at MDF er pulveriseret træ som er præsset meget hårdt sammen og limet med fenol lim, så pladen er næsten lige så hård inden i som uden på.

Spånplade er næsten det samme, men med lidt større "spåner" og limet sammen med fenol lim. Grunden til at spånpladen er knapt så massiv i midten er at den ikke er mast så hårdt sammen som MDF.

X-Finer er rigtigt en masse tynde stykker reelt træ som er limet sammen på kryds, det derved bliver stærkere og mere stabilt end en massiv eller stavlimet træplade.

Mvh.

Søren M

www.MomsenDesign.com
Til top Vis Momsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momsen Besøg Momsen's Websted

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

MDF: Medium Density Fiberboard.

MDF er finkornet materiale, der er presset og limet sammen. Udover at være relativt dødt, er det nemt at arbejde med, fordi man ikke behøver finere det og lime kantlister på. Man kan umiddelbart male overfladen med et rimeligt resultet.

Fisken

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hov! Overlap.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

MDF har jo også den fordel at det er billigt  men det er kasnt og overflade "skørt" og jeg vil nødig lave en HT i kun mdf.

Det handler jo meget om at kassen bliver så stiv som muligt hvis du laver en raditionel HT så du kan evt bygge den op med 22 mm MDF som du beklæder med 16 / 12  mm  finsk birketræs x-finer som i sig selv er smukt og leveres med en flot side som standard.

Ofte vil du se løsninger med forskellige kombinationer - mine duelundhorn er fx. lavet af småndplade men aller rundinger i horforløbene er støbt i betank og bageefter er det bekldt med x-finer - der er ikkke noget der synger i den beton :-)

hvis "money is no object" ville jeg lave en HT idag kun af Birke-xfiner kombineret med massivt træ - du kan evt også se efter når fx. silvan har udsalg af køkkenbordsplader i stav-limtræ. Der kan du være heldig at finde 2 meter  x 61 cm og 2,6 cm til 700 kr. i teak eller 3 meter x 61 cm x 4 cm i ahorn for ca. 900 - der kan der laves nogle fede kasser af.

Jeg går selv og skumler med planer om nogle 2 meter høje "piper" og kan jeg finde noget flot teak eller "mahogny-lignende" bordplade træ bliver de i det materiale.

Hvad angår dæmpning er der jo alt efter HT konstruktion mange muligheder - bly-gummi erstatning - skum - rockwool- fåreuldsvat- filt - og nogle HT konstruktioner skal hve forskellig dæmpning forskellige steder i kabinettet. Som regel ska de ikke dæmpes på indersiden af forsiden (front-baflen)

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Min kammi har fprsøgt sig med 12 mm mdf + en gipsplade + en 12 mdf igen. det blev meget tungt men en god sub..

har selv lavet sub i 22 MDF - utrolig nemt at arbejde med.. der er ikk en eneste skrue udvendig..

Hvad har du da tænkt at bygge??
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hvad med plexiglas? Det kunne være meget sjovt at lave en højttaler med kanter af MDF, og så lave plexiglas imellem!  Men kan enhederne godt hænge i sådan noget plexiglas, eller skal man også gå efter MDF der?

Der er jo også mange bilstereo-fanatikere som har subwoofere med plexiglas. Er det kun for at det skal se godt ud, eller kan det godt spille?

Jeg har selv lavet min forrige subwoofer i MDF, og det var meget nemt at arbejde i...

Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Hej

Min kammi har fprsøgt sig med 12 mm mdf + en gipsplade + en 12 mdf igen. det blev meget tungt men en god sub..

har selv lavet sub i 22 MDF - utrolig nemt at arbejde med.. der er ikk en eneste skrue udvendig..

Hvad har du da tænkt at bygge??

Hej Ulrik,

Ja nu samler jeg mest info om materialer til at bygge mine heelt unikke højtalere, helst sammen med en expert.

De bliver IKKE! firkantede, dvs. i et design der minder om den formgivning jeg ellers bruger. Hvis du kikker på min hjemmeside mm. kan du se hvad jeg mener.

Jeg håber det var svar nok, ellers er du altid velkommen til at spørge igen.

Venlig hilsen

Søren M

www.MomsenDesign.com

Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
MDF har jo også den fordel at det er billigt  men det er kasnt og overflade "skørt" og jeg vil nødig lave en HT i kun mdf.

Det handler jo meget om at kassen bliver så stiv som muligt hvis du laver en raditionel HT så du kan evt bygge den op med 22 mm MDF som du beklæder med 16 / 12  mm  finsk birketræs x-finer som i sig selv er smukt og leveres med en flot side som standard.

Ofte vil du se løsninger med forskellige kombinationer - mine duelundhorn er fx. lavet af småndplade men aller rundinger i horforløbene er støbt i betank og bageefter er det bekldt med x-finer - der er ikkke noget der synger i den beton :-)

hvis "money is no object" ville jeg lave en HT idag kun af Birke-xfiner kombineret med massivt træ - du kan evt også se efter når fx. silvan har udsalg af køkkenbordsplader i stav-limtræ. Der kan du være heldig at finde 2 meter  x 61 cm og 2,6 cm til 700 kr. i teak eller 3 meter x 61 cm x 4 cm i ahorn for ca. 900 - der kan der laves nogle fede kasser af.

Jeg går selv og skumler med planer om nogle 2 meter høje "piper" og kan jeg finde noget flot teak eller "mahogny-lignende" bordplade træ bliver de i det materiale.

Hvad angår dæmpning er der jo alt efter HT konstruktion mange muligheder - bly-gummi erstatning - skum - rockwool- fåreuldsvat- filt - og nogle HT konstruktioner skal hve forskellig dæmpning forskellige steder i kabinettet. Som regel ska de ikke dæmpes på indersiden af forsiden (front-baflen)

Kan man se billeder af dine beton højtalere?

Mvh.

Søren M

www.MomsenDesign.com

Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:
Hvad med plexiglas? Det kunne være meget sjovt at lave en højttaler med kanter af MDF, og så lave plexiglas imellem!  Men kan enhederne godt hænge i sådan noget plexiglas, eller skal man også gå efter MDF der?

Der er jo også mange bilstereo-fanatikere som har subwoofere med plexiglas. Er det kun for at det skal se godt ud, eller kan det godt spille?

Jeg har selv lavet min forrige subwoofer i MDF, og det var meget nemt at arbejde i...

Hej Makrelsalat,

Enhederne kan godt hænge i PleXiglas (firma der lavede "glas" af ACRYL), men det er jo en meget sprød plast og jeg tror det synger + vibrerer meget med, men det ser godt ud, men er ikke godt nok hvis du vil lave super lyd.

Venlig hilsen

Søren M

pleXiglas til højtalere er mest for pige/ drengerøve, med metallic lak på deres pimpede biler. ;-)

www.MomsenDesign.com

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Momsen skrev:

Kan man se billeder af dine beton højtalere?

Mvh.

Søren M

Jeg mangler at få dem fotograferet - man kan kun ane det buede beton i hornudmundingen - jeg håber jeg snart får lagt billeder op af mine anlæg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes