| Forfatter |
|
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål om SACD. Jeg ved ikke så meget om det men here goes. Er der noget at hente på en SACD frem for en alm. CD, sålænge man alligevel kun hører den i alm. stereo?
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant spørgsmål, jeg har gjort de samme tanker, jeg lytter med
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det burde der. Jeg har ikke selv lyttet til SACD, men rent teknisk er der stor forskel:
CD: 16 bit og 44,1 kHz samplingsfrekvens
SACD: 24 bit og 192 kHz samplingsfekvens
Altså meget større opløsning.
Der er masser af lyttetests i High Fidelity og andre hifi-blade, og de synes generelt, at SACD er bedre end CD. Men selvfølgelig kan det hele ødelægges af indholdets kvalitet.
At der så er nogen, der mener, at den kodning, man har valgt til SACD, er dårlig, er måske en anden snak?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg så spørge hvad forskellen er på upsampling og SACD, min cd-player har upsampling 24 bit og 192 khz, er det ikke lige så godt hvis man forestiller sig at en almindelig cd er kodet i 24 bit og 192 khz ?
-og hvad med Mark Levinson 390s den har hele 24 bit og 384 khz hvilket er bedre end SACD, kan vi så bruge SACD til andet en flerekanals lyd ?
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
|
|
|
Ovenstående om SACD er forkert!
SACD: 1 bit / 2.8 MHz
DVDA: Op til 24 bit/192 kHz
Så DVD Audio er mere i tråd med det traditionelle CD format -- blot med højere opløsning både i tid og i dynamik-område. SACD er noget helt andet.
Der er stadig en del diskussion om det i det hele taget er en god ide med det 1bit format som SACD bruger -- nogle er varme fortalere for det, og andre mener direkte det lyder dårligere end alm. CD.
Jeg skal ikke betvivle eksistensen af gode SACD afspillere, men faktum er at de bedste CD afspillere stadig lyder bedre end SACD op til en ret høj prisklasse (der er selvf,. nogle få der har råd til et dCs eller Accuphase SACD drev/dac system, men her snakker vi flere hundrede 1000 kr).
Men hvis vi snakker lidt billigere udstyr, så formoder jeg at SACD vil være en lydmæssig fordel -- det er jo simplere kredsløb der kan fremstilles billigt og dermed tillader en smule mere fokus på kvaliteten i budget-afspillere.
Så, SandSand: Hvilket prislag ca. befinder vi os i?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
boholm skrev:
|
|
|
Ovenstående om SACD er forkert!
SACD: 1 bit / 2.8 MHz
DVDA: Op til 24 bit/192 kHz
Så DVD Audio er mere i tråd med det traditionelle CD format -- blot med højere opløsning både i tid og i dynamik-område. SACD er noget helt andet.
Der er stadig en del diskussion om det i det hele taget er en god ide med det 1bit format som SACD bruger -- nogle er varme fortalere for det, og andre mener direkte det lyder dårligere end alm. CD.
Jeg skal ikke betvivle eksistensen af gode SACD afspillere, men faktum er at de bedste CD afspillere stadig lyder bedre end SACD op til en ret høj prisklasse (der er selvf,. nogle få der har råd til et dCs eller Accuphase SACD drev/dac system, men her snakker vi flere hundrede 1000 kr).
Men hvis vi snakker lidt billigere udstyr, så formoder jeg at SACD vil være en lydmæssig fordel -- det er jo simplere kredsløb der kan fremstilles billigt og dermed tillader en smule mere fokus på kvaliteten i budget-afspillere.
Så, SandSand: Hvilket prislag ca. befinder vi os i? |
|
|
Jeg vidste det !  Der var sq et eller andet med SACD, der ikke var som DVD-Audio. Og resten af det, du skriver, er også min oplevelse. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Så, SandSand: Hvilket prislag ca. befinder vi os i? |
|
|
Øh tjae det ved jeg sådan set ikke. Så langt har jeg ikke tænkt. Det var mest et opklarings-spørgsmål :)
Jeg tror ikke en SACD afspiller er så aktuel. Har kun set én SACD jeg måske ville have. Man må vel egentlig gå ud fra at hvis en kunstner synes han er SACD værdig så er den alm. CD med samme musik vel heller ikke venstrehåndsarbejde i forbindelse med indspilningerne.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom det ikke er venstre-hånds arbejde ændrer det jo ikke det faktum at mulighederne i SACD er mindre af den grund, for der er vitterligt en stor forskel når det høres på det rigtige udstyr! Det er heller ikke så meget op til kunstneren om det er værdigt til at udkomme på SACD men nærmere ønsket om profit fra selskabets side og de har jo ikke så lidt at skulle have sagt på det område!
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |