| Forfatter |
|
tommels Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 07 Januar 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber en eller anden kan hjælpe mig!? Jeg har vendt min stue 90 gr. og det har givet anledning til glæder og bekymringer lydmæssigt. Diskant er absolut mere blød og afrundet, mellemtonen klar og bassen...nærmest anonym eller kun til stede ultradybt. Det er min 1. sal stue. Der er skunk og skråvægge på den lange led - det er på en sådan side mit setup står, altså "under" skråvæggen. Rummet måler længde ca. 6 meter x ca. 5 meter dybde. Min lytteposition er ca. midt i rummet, lidt trukket tilbage. De sidste aftener er gået med mindre omrokeringer af møblement og en masse skubben rundt med højttalere! Lyden ændrer sig markant selv om jeg kun skubber hver højttaler ca. 5 cm. til siden eller frem/tilbage - dog ikke særlig meget bas-mæssigt... Går jeg rundt i stuen er der masser af bas omkring og mellem de to højttalere, men jo længere jeg kommer væk fra højttalerne mod min lytteposition, jo mindre bas. Der er også fin, stram og kraftig bas langs sidevæggene og også ok ved bagvæggen, men ikke midt i rummet... Den venstre højttaler står foran en radiator (på bagvæg) ca. 1 meter fra sidevæggen, den højre står ca. 60-80 cm. fra siddevæggen og mellemtone/diskant er fin når de står ca. 30-50 cm. fra bagvæggen. Jeg har en aktiv sub til min 5.1 lyd, den stod i venstre hjørne - men den har jeg flyttet da det er min klare opfattelse, at den er en af problemerne. Ligeså snart den kommer væk kommer der mere bas fra den venstre højttaler. Jeg prøvede også og gribe det an ved og flytte al balance til en højttaler af gangen, det hjalp mig lidt, men jeg har endnu ikke "løst gåden".
Højttalere B&W Matrix 801 S3, forstærker Rotel RB-991
Ledningerne er ikke fasevendt eller sådan noget - det er tjekket for længst....
Nogle gode ideer derude?!
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhhmmm, 37 har kigget, men ingen svaret... Er det fuldstændig "sort" og uforståeligt det jeg har beskrevet? eller er der bare ingen der har nogle forslag der er værd og forsøge?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En mulig årsag til dit problem kunne absolut være stående bølger - På
Hunecke.de
kan man indtaste lytterummets dimensioner, og få en illustration af
hvordan de stående bølger kan influere (meget) på lytteoplevelsen. Der
er skrevet en del om stående bølger her på hifi4all, så hvis du søger
efter det, skal der nok dukke noget brugbart op.
Hvis du netop har lyttepositionen i en "bølgedal". kan man godt få fornemmelsen af bassen er fuldstændig væk 
Når du kan høre masser af bas andre steder i rummet, tyder det på, at
du enten må placere højttalerne anderledes, flytte lyttepositionen
eller forsøge med basabsorbenter (en form for dæmpning, der er virksom
ved de lave frekvenser - søg evt. på hifi4all).
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak ! Søren - kigger på det
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae, det link var egentlig fedt nok. Men, min frue bliver helt sikkert ikke imponeret over, at højttalerne skal stå ca. 1,5 meter fra bagvæggen og ca. 1,75 M. fra sidevæggene.... Men, det skal da prøves - om jeg så kommer til og flytte dem tilbage igen, det kan jeg nok ligeså godt se i øjnene  . Meget fed side, man kan dog ikke vælge skråvægge, mon man så kan stole på målene og resultatet?! Skal da lige testes af anyway  .
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når målene på rummet er tastet ind, viser den iøvrigt en frekvenskurve, hvor der er et ret voldsom dyk fra ca. 50 Hz og ned efter... Nok noget af det jeg slås med
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
tommels skrev:
Håber en eller anden kan hjælpe mig!? Jeg har vendt min stue 90 gr. og det har givet anledning til glæder og bekymringer lydmæssigt. Diskant er absolut mere blød og afrundet, mellemtonen klar og bassen...nærmest anonym eller kun til stede ultradybt. Det er min 1. sal stue. Der er skunk og skråvægge på den lange led - det er på en sådan side mit setup står, altså "under" skråvæggen. Rummet måler længde ca. 6 meter x ca. 5 meter dybde. Min lytteposition er ca. midt i rummet, lidt trukket tilbage. De sidste aftener er gået med mindre omrokeringer af møblement og en masse skubben rundt med højttalere! Lyden ændrer sig markant selv om jeg kun skubber hver højttaler ca. 5 cm. til siden eller frem/tilbage - dog ikke særlig meget bas-mæssigt... Går jeg rundt i stuen er der masser af bas omkring og mellem de to højttalere, men jo længere jeg kommer væk fra højttalerne mod min lytteposition, jo mindre bas. Der er også fin, stram og kraftig bas langs sidevæggene og også ok ved bagvæggen, men ikke midt i rummet... Den venstre højttaler står foran en radiator (på bagvæg) ca. 1 meter fra sidevæggen, den højre står ca. 60-80 cm. fra siddevæggen og mellemtone/diskant er fin når de står ca. 30-50 cm. fra bagvæggen. Jeg har en aktiv sub til min 5.1 lyd, den stod i venstre hjørne - men den har jeg flyttet da det er min klare opfattelse, at den er en af problemerne. Ligeså snart den kommer væk kommer der mere bas fra den venstre højttaler. Jeg prøvede også og gribe det an ved og flytte al balance til en højttaler af gangen, det hjalp mig lidt, men jeg har endnu ikke "løst gåden".
Højttalere B&W Matrix 801 S3, forstærker Rotel RB-991
Ledningerne er ikke fasevendt eller sådan noget - det er tjekket for længst....
Nogle gode ideer derude?!
|
|
|
Jeg har hovedregnet lidt på dit rum... såfremt jeg læser dig rigtigt, så står højttalerne på 6 meters siden, med henholdsvis 1 meter og ca. 70 cm fra siderne - ergo må der være 4,3 meter imellem højttalerne (afhængig af hvor brede de er), det burde placere sweet-spot nærmest klasket op på den modsatte væg overfor højttalerne, og det går med sikkerhed ikke godt...
Jeg føler mig sikker på at du har alt for stor afstand imellem højttalerne... jeg ville forsøge at placere højttalerne med godt 2 meter imellem og 75 cm til væggen. Så ville jeg forsøge med en lytteposition 1,0-1,5 meter fra bagvæggen... så tror jeg den er der 
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft fat i alt tilgængeligt måleudstyr (tommestok) og målt, at der er bredde 6.2 m og dybde 5.8 meter. Tak for din respons, måske har du fat i noget. Men, forstår jeg dig rigtigt? Du foreslår en placering af højttalerne med kun 2 meters mellemrum og 75 cm. fra bagvæggen? Sikkert ikke forstået rigtigt, for så skal de stå ved siden af hinanden midt på bagvæggen - mener du, at de bør stå med ca. 2 meter til sidevæg...?
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.s. du læste det rigtigt
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, med 5,8 meter, ville jeg prøve med 1,6 meter fra centrum af enheder til sidevægge, og 2,6 meter imellem højttalerne (målt til centrum af enhederne). Stadig 75 cm fra bagvæggen. Dit baghoved vil jeg forvente skal være 1,5 meter fra væggen bag dig.
Rykker du højttalerne tættere på sidevæggene, så får du ikke plads til dit sweet-spot med mindre du lægger hovedet op på en amagerhylde over din sofa 
Mit forslag er ikke akademisk, men bare baseret på de oplevelser jeg har med placering af højttalere.
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coool, tak - det skal prøves  . Hvad har du imod Amagerhylder ?!
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tommels skrev:
Coool, tak - det skal prøves . Hvad har du imod Amagerhylder ?!  |
|
|
For smalle at stille forstærkere på 
Go' nat !
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha ha, at du kritiserer amagerhylder fortæller ikke noget om hvorvidt du har smag, kun at du ikke er enig med dem der har dårlig smag...  Men ja, de er vel totalt værdiløse... Brændværdi har de vel ikke engang...
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig tid til og prøve opstillingen af. Rummet er ikke 5,8 meter på den led men 6,2m. så jeg gangede værdierne op derefter (afstand til sidevæg ca. 1,7 meter istedet for 1,6 m. osv.). Håber det er gjort rigtigt?
Lyden er forfinet og flot. Nok noget af det bedste mellemtone/diskant endnu - det er helt sikkert ikke tosset.... men, tilbage til udgangspunktet, der mangler bas - der mangler meget bas...
Som de står i denne opstilling mangler der rigtig meget bas. Nok noget af det ringeste bas jeg endnu har prøvet i mine udfoldelser.
Nu er jeg sgu snart godt træt af og skubbe rundt med højttalere, de vejer 50 kg.+ pr. stk.
Jeg modtager stadig gerne råd og forslag, måske nogle sidder derude med kendskab til B&W Matrix 801 S3?
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omend du fik et bedre resultat, så er det trist at du ikke fik mere af det du ville have 
Håber for dig at du får styr på problemet... ærlig talt, det er lidt underligt, for jeg synes netop at B&W 801 S3 maler med en forholdsvis bred bas-pensel 
|
| Til top |
|
| |
tommels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he he, jeg er nået frem til noget der minder om det resultat jeg var ude efter fra starten af, mangler dog stadig lidt bas - men, det er meget bedre nu. Yderligere justeringer skal prøves, men det umiddelbare resultat er godt. De står nu med samme afstand til sidevæggene altså ca. 1,70 meter fra. Jeg har så rykket dem ca. 10 cm. tilbage mod bagvæggen og de står nu ikke 75 cm. men ca. 65 cm. fra bagvæggen og det hjalp. De er stort set ikke drejet/vinklet ind mod lyttepositionen (så mindskes bassen), men står næsten vinkelret på bagvæggen. Det har givet det foreløbige bedste resultat. Det har kostet en meget lille bitte smule mere lukket diskant og fornemmelsen af "rum og lyd" bagved højttalerne er en anelse mindre, men det er et kompromis, som jeg sagtens kan accepterer - det er nemlig slet ikke ringe, det er stadig godt. Foreløbig tak for hjælpen drenge
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 11 Januar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|