Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: påvirker magnetisme delfiltret ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sessionstudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Fornyligt har jeg opgraderet mine hjemmebyggede højttalere med et sæt 12" Peerless XLS basenheder. Magneten er meget kraftig, og delefiltret ligger ubeskyttet bare få cm bag magneten. Er der nogen der kender til magnetismens evt. påvirkning af dette ? Jeg har ikke kunnet finde nogen oplysninger om emnet.

Til top Vis sessionstudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sessionstudio

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

En kraftig magnet danne jo et magnetfelt rundt om højttalerenheden.

En spole danne også feltliner.

Et delefilter indeholder oftetst spoler.

Det er vel rimeligt at tænke sig, at de påvirker hinanden?

Jeg ville ikke være så bekymret, men du behøver jo ikke at montrer delefilteret direkte på magneteten!

Man skal også lige huske, at magnetens felt er konstant, mens spolens er veksel.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kan huske at jeg pga. pladsmangel monterede 2 delefilterspoler ovenpå hinanden. Det duede ikke, diskanten lød ligesom den spillede gennem et stykke madpapir.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

"En kraftig magnet danne jo et magnetfelt rundt om højttalerenheden"

Arg... En stor magnet, under en tyndt/dårlig designet topplade, har et kraftigt magnetfelt rundt om sig. Et godt designet magnetsystem har næsten ingen ting. Problemmet med dem, er at de er dyre at lave, da toppladen skal drejes og fylder en del.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

sessionstudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne. Desværre kan jeg ikke flytte delefiltret, da højttalerne er bygget ind i væggen. Filtrene ligger i bunden af kabinetterne, hvor basenhederne også sidder, og jeg måtte hælde 25 kg sand i hvert kabinet i forbindelse med de nye basenheder for at reducere dybbassen, hvorfor filtrene kom til at ligge lige bag magneterne.

Jeg overvejer nu at dække filtrene med en folie af MuMetal, men nogle mener at en jernplade er bedre. Det er noget med 2 forskellige slags magnetisme, er ikke helt klar over hvad der vil virke bedst i denne sammenhæng.

Til top Vis sessionstudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sessionstudio

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Der må absolut ikke komme jern i nærheden af delefilter

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jernpladen er som musicus skriver en MEGET dårlig idé.

Mumetal virker, men huske at du IKKE må lodde på det eller lignende..!!! Hvis du gør andet end at klippe det til, så mister det sin virkning og skal behandles igen (kan ikke huske hvad det hedder). Selv det at folde Mumetal har en ødelæggende effekt på dets egenskaber i foldningen.

Altså, klip en skærm til og lad det være ved det.

Hilsen
Johnny
JJAZ

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Der må absolut ikke komme jern i nærheden af delefilter

Husk at det også gælder skruer, som evt. holder delefilteret fast i kabinettet. De skal være umagnetiserbare. Brug f.eks. messingskruer.
Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

sessionstudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Tak for rådene og advarslerne, prøver så at klippe to stykker Mumetalfolie ud og lægge dem løst henover delefiltrene. Havde blot læst et andet sted her i forumet, at en tyk jernplade var en bedre løsning til afskærmning af højttalermagnetisme end Mumetal, når det gjaldt om at forhindre forvrængning af skærmbilleder. Jeg citerer her indlægget fra caf78 under emnet højttaler afskærmning:

"Ok... jeg har lige snakket med en klog mand fra et sted hvor de sælger MUMetal - han siger at man med fordel kan bruge en jernplade frem for en plade/folie af MUMetal. Jern er bedre fordi det er et DC-felt enheden udstråler. MUMetal er kun bedre hvis der er tale om et AC-felt, og ligefrem dårligere til DC-felter(!)...

Jeg har plads til op til en 1 cm tyk jernplade i mit setup, så det prøver jeg sgu, jeg er nemlig ikke meget for at skulle åbne højttaleren og lave "tingogting" med enhederne.
Til info, så koster en 2000 x 600 x 0,5 mm MUMetal plade 1700,- + moms..."

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

hej.

Jeg har med fordel selv afskærmet enheders magnet med tynd karosseriplade. Det er så tyndt at du sagtens kan forme det rundt om magneten og klippe det til med en billig pladesaks. At bruge en cm tyk plade er spild...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Pas nu på at du ikke kortslutter magneten

Nogen gange bruges også en exstra magnet i forbindelse med "skærmen", hvilket også kan ændre enheden lidt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

sessionstudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nogen gange bruges også en exstra magnet i forbindelse med "skærmen", hvilket også kan ændre enheden lidt

Har læst om denne teknik, men vil helst ikke påvirke enheden, hellere bremse den magnetisme der evt. kan forstyrre delefiltret

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 06:04 | IP-adresse registreret  

Hmm - der skal altså meget til at påvirke spolerne i et filter hørbart. Tror oprigtigt talt ikke, at det bliver et problem i praksis.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

"En kraftig magnet danne jo et magnetfelt rundt om højttalerenheden"

Arg... En stor magnet, under en tyndt/dårlig designet topplade, har et kraftigt magnetfelt rundt om sig. Et godt designet magnetsystem har næsten ingen ting. Problemmet med dem, er at de er dyre at lave, da toppladen skal drejes og fylder en del.

Nu var det jo også kun ment som en indledning - jeg har målt feltet rundt om et par enheder tilbage i de gode gamle dage på DTU, og jo, der kan godt være tryk på feltlinierne....(men ikke på fornuftige enheder)

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Hmm - der skal altså meget til at påvirke spolerne i et filter hørbart. Tror oprigtigt talt ikke, at det bliver et problem i praksis.

Enig - jeg har set målinger af frekensdomænet i forbindelse med to spoler der blev vendt og drejet i forhold til hindanden - der var bestemt forskel, men hovedkonklusionen var, at der skal være afstand, afstand og atter afstand.

Jeg har ikke set en måling mht. en magnet og en spole, men hvis vi antager, at enheden er velkonstruerert (en fornuftig antagelse med denne enhed), så er der ikke ret meget felt, hvis vi bare kommer lidt væk fra enheden.

Igen - jeg ville ikke være så bekymret, men hvis jeg var, så ville jeg flytte delefilteret og ikke bruge krudt på at sætte plader ind.

Hilsen Thomas

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

sessionstudio skrev:

Tak for kommentarerne. Desværre kan jeg ikke flytte delefiltret, da højttalerne er bygget ind i væggen. 

Øhh - hvorfor kan du så ikke flytte filtrene?

Er de støbt ind i væggen ?

Hilsen Thomas

sessionstudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

sessionstudio skrev:
Desværre kan jeg ikke flytte delefiltret, da højttalerne er bygget ind i væggen. Filtrene ligger i bunden af kabinetterne, hvor basenhederne også sidder, og jeg måtte hælde 25 kg sand i hvert kabinet i forbindelse med de nye basenheder for at reducere dybbassen, hvorfor filtrene kom til at ligge lige bag magneterne.

Desuden har kablerne til enhederne en længde, der gør det begrænset hvor meget jeg kan flytte filtrene. De er meget tunge på grund af store kobberspoler, men måske jeg kan få dem anbragt lidt højere oppe i kabinettet, hvis jeg kan lave et ophæng. Det bliver bare meget vanskeligt, da den eneste adgang til kabinettet er gennem hullet til basenheden. Den er stor og tung, så den står et stykke fra hullet mens jeg anbringer delefiltret. Men det er måske værd at gøre et forsøg. Højttalerne er i mit lydstudie i Sverige, så jeg kan desværre ikke prøve om det kan lade sig gøre lige nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes