Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Støj i SPDIF-udgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dean F
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg har problemer med støj i mit Prodigy 7,1 hifi i min HTPC. Er der nogle der kender til det?

det er driver version 1.02 hvis i kan bruge det til noget

har ikke nogle problemer med mit onbord. Det kan ikk passe et lydkort til 1000 kr er dårligere end mit onbord lydkort 

Til top Vis Dean F's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dean F

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Her lidt troubleshooting til lydkort:

Tjae.....Prodigy er jo essentielt et via chipsset, hvilket imo ikke er for godt.(Har serviceret meget VIA hardware og jeg er sandt for dyden ikke imponeret at det firma)

Hvis du sender SPDIF fra lydkort til forstærker, kan dit onboard i princippet gøre det ligesågodt som dit prodigy kort. Der sker jo ingen behandling af lyden hvis du anvender spdif(Der er relateret til dit lydkort), med mindre du aktivt via fx FFDshow eller dine drivere forsøger at gøre noget ved lyden.

Lydkort der sidder som indstikskort i pci slots kan blive påvirket af andre indstikskort, herunder specielt hvis fx et lydkort sidder i pcislottet ved siden af AGP/PCIe porten. (De deler IRQ)

Derudover er det desuden vigtigt at ens bios er fuldt opdateret, da mange bios'er(Specielt tidlige revisioner) har problemer med specielt DMA og pcilatency som kan introducere støj på spdif(Igen relateret til bios).

Tjek at din strømforsyning har rigeligt med kraft.

Tjek at du IKKE har DVDdrev siddende på samme kabel som din harddisk...

Hvis man har forsøgt sig med forskellige drivere, kan det ligeledes være at man ikke har fået fjernet de gamle ordenligt før man installerer de nye....Mange unistallere er ofte dårligt lavet og fjerner ikke software/hardware-driver/registryentries ordenligt. Her kan Driver Cleaner Pro (Som er gratis og kan findes med Google) være en stor hjælp. Man kan også fjerne dem manuelt med lid registry surf, og lidt andet, hvis man synes det er sjovt.

Derudover bruger specielt prodigy lt, m-audio osv deres egne implementeringer af Via's reference drivere, hvilket gør at det godt kan betale sig at kigge hos andre lydkort producenter efter drivere såfremt chipssettene er de samme.

Ydermere er det en god ide at opdatere chipssetdrivere på sit bundkort fx Intelinf/nforce osv osv, der der her oftest installeres smbuscontrollere osv der øgerbåndbredden på hele systemet iforhold til de generiske drivere fra Microsoft.

Desforuden antager jeg at man IKKE og jeg gentager IKKE installerer codecpacks og altmuligt pis der kan f**ke lyden up......FFDshow+Driver er det eneste man har brug for...

Følger du denne "Crude" guide så skal dit lydkort virke.....Men bruger du sp/dif vil jeg anbefale dig at spare de 1000kr....

mvh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes