Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: BMS Diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen kloge brugere!

Jeg har et lille spørgsmål, som nok kan besvares kort men også meget gerne må besvares langt og uden for emnet!

Jeg har siddet og ledt efter en god diskant til mit meget omtalte el-bashøjtalerprojekt.

Jeg har fundet en som ser ret fornuftig ud, men jeg er så lidt i tvivl om hvordan den skal monteres. Jeg kunne godt tænke mig at den blev monteret i et horn eller en waveguide (hvis muligt) som kun spreder lyden horisontalt og ikke vertikalt (eller så lidt som muligt vertikalt!).

Det er denne enhed jeg har kigget på: http://www.bmspro.info/index.php?show=item&usbid=10278&a mp;id=54358

Hvad siger i til den? nogen som kender den? - Jeg er ret facineret over at den bruger ringradiatorprincippet kendt fra vifa og scanspeak, det kan jo næsten kun være godt !

Nå men alle forslag og kommentare er velkomne!

mvh.

Adamfelix

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Spredningen afgøres jo af hornet, ikke driveren. Ringradiator princippet er blevet brugt i årevis af professionelle højtalerproducenter, langt før det blev anvendt i almindeligt hifi.

Driveren virker OK, kan gå relativt langt ned - så den kan muligvis 'møde' en bas/mellem enhed i et 2-vejssystem. Denne driver skal have et rigtigt horn, den klarer det ikke med en waveguide.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Spredningen afgøres jo af hornet, ikke driveren. Ringradiator princippet er blevet brugt i årevis af professionelle højtalerproducenter, langt før det blev anvendt i almindeligt hifi.

Driveren virker OK, kan gå relativt langt ned - så den kan muligvis 'møde' en bas/mellem enhed i et 2-vejssystem. Denne driver skal have et rigtigt horn, den klarer det ikke med en waveguide.

Hej, Tak for svaret!

Jeg har kun 16 centimeter at gøre godt med i bredden, findes der horn som passer til den omtalte driver, som kun er 16 cm i bredden?

Hvis ikkehar du så andre forslag til en højkvalitetsdiskant som kan bruges på så lidt plads?

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej Adamfelix,

Jeg har ikke hørt 4540 ND driveren, men jeg har 4592 ND driveren. Den driver du foreslår har et rigtig godt ry blandt mange - også blandt professionelle. F.eks. siger Tom Danley god for den.

M.v.h.

Peter K.

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Peter K skrev:

Hej Adamfelix,

Jeg har ikke hørt 4540 ND driveren, men jeg har 4592 ND driveren. Den driver du foreslår har et rigtig godt ry blandt mange - også blandt professionelle. F.eks. siger Tom Danley god for den.

M.v.h.

Peter K.

Hej Peter! Tak for svaret!

Jeg har også kigget på 4592 ND driveren til et andet projekt, men ligenu gælder det mit el-bashøjtalerprojekt, og jeg er meget i tvivl om hvilken god driver der ville egne sig til projektet..

Driveren skal opfylde nogle krav da den skal passes ind efter et kabinet jeg er igang med at bygge og som ikke kan ændres.

Så den waveguide eller horn den skal være monteret i må højest være 16 centimeter bred og have en så lille spredning vertikalt som muligt og ydeligere skal den kunne møde min bas som går op til de 2khz.

Ved du hvilke drivere/horn der kan møde disse krav?

Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej Adamfelix,

Nej, jeg kan desværre ikke umiddelbart give dig et godt bud på et horn. Har du kigget på BMS' egne horn? Antallet af anvendelige horn begrænses så vidt jeg kan se lidt af, at denne BMS driver er med monteret skruegevind - jeg ved ikke, om det kan fjernes. Hvis det kan det, så kunne du mulivis overveje et lille 1000 Hz rundt tractrix horn fra tyske "Stereolab", som sælger disse horn forholdsvis billigt på Ebay. De overholder målene og lyder efter alt at dømme godt, da overgangen fra driveren til "horn-hals" er helt glat. Held og lykke!

M.v.h.

Peter

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror man kan få adaptorer 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes