Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fra aktive til passive, delefilter mont.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at ombygge nogle højtalere fra aktive til passive... De får et liniesignal ind, som bliver delt elektronisk og derefter har bassen og diskanten hver sin forstærker.

Dvs jeg skal have monteret et 2-vejs delefilter, jeg ved at det der sidder i forvejen deler ved 3500Hz, er det så nok at finde et 3500Hz delefilter som f.eks dette:

http://www.terralec.co.uk/prod.asp?i=20098&1=2_WAY_CROSS OVER

Og så vælge det på 3500Hz? Jeg ved jo umiddelbart ikke hvor kraftigt det eksisterende dæmper pr oktav.

Nogle der har gode forslag?

Mvh Thomas

Til top Vis PartyPhreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PartyPhreak

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Min viden på området er begrænset, men man bruger da vist også filteret til at dæmpe eventuelle unoder som enhederne har. Fase (?) osv - så det er næppe bare lige at skifte det ud. Snell lavede vistnok 100 forskellige delefiltre til sine HT'ere, og udvalgte så på baggrund af lyttetest det bedste. Som jeg forstår det, er det en kunst at lave et godt delefilter. Hvad med at prøve at biampe? Det er jo ligetil ! Ellers ønsker jeg held og lykke med projektet - det kan da være det er nemmere end jeg regner med.

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er faktisk blevet pålagt at ombygge dem til passive, da ejeren ikke er interesseret i at bruge det kontrolcenter der følger med, men vil bruge en almindelig forstærker... Derfor skal de virke som almindelige højtalere..

Mvh Thomas

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej

hvad er det for en højtaler du vil lave om til passiv?

mvh Nilsson

Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Det er et sæt B&W Signature 7. De bliver tilsluttet til kontrolcentret via RJ45 kabler, hvor de så får både strøm og signaler fra. Der sidder så en A/D converter, et aktivt delefilter og 2 forstærkere i hver.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ups - læste det omvendt. Fra passive til aktive. Tror jeg ville sælge dem, og købe nogle passive..

S.R

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

SR --> Det er desværre ikke en mulighed, da jeg skal finde en løsning...

msonne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej....

Ejeren (mig :o) - er villig til at gøre et forsøg med ombygning, da alternativet, er at købe et sæt Signature 7NT (passive) - som koster!
Da AWM70'erne (som de hedder;o) pga. RJ45 tilslutningen kun kan spille sammen med B&W's CASA multirumssystem er eventuelle købere altså
begrænset til eksisterende CASA ejere! Så salg er nok ikke rigtig en option??

Der er også den lille detalje, at de allerede sidder monteret i mit loft, og at et skift til eks. Signature 7NT, ville kræve en ombygning af dette, da
de ikke paser i samme ramme!

Så.....hvis det kan lade sig gøre at få et fornuftigt resultat for overskueligt beløb, så er jeg villig til at prøve :o)

Alternativet kunne selvfølgelig være, at købe en anden (billigere) passiv højttaler og placere bag ved det eksisterende gitter.

Hele problemet bunder i, at de to HT'ere skal agere front i et surround setup. Lige nu sidder de på CASA Controlleren (forforstærkeren/
multirumsenheden), som så er forbundet til linieudgangen til frontHT på min Pioneer VSX-2014i. De øvrige (passive B&W'er) er forbundet til
højttalerudtagene på samme. Det betyder bl.a. at lydstyrken fra de passive og de aktive ikke følges ordentligt ad. Og...så er jeg ikke sikker på
om jeg får et rigtigt surroundsignal ud??!?

CASA'en er tænkt som et stereo-multirumssystem, og jeg vil derfor gerne (til mit surround system) frigøre mig fra dette, og bare køre passivt til
alle højttalerne fra recieveren.

Så nu har Thomas været så flink at hjælpe mig med forsøget :o)

Hvis der er nogen, der har input til hvordan vi skaffer det bedste delefilter til opgaven (eller har andre gode ideer) må de meget gerne byde ind.
På forhånd tak :o)

vh Martin
Til top Vis msonne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msonne Besøg msonne's Websted

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

CASA controlleren bør da kunne fungere som linie-"adapter", altså som et simpelt led, der indstilles en gang for alle, hvor efter alt kontrolleres fra Pioneer'en.
CASA'en forsyner også de indbyggede amps ? Det er jo besværligt (læs: omkostningstungt) at komme uden om, hvis du skal bruge de indbyggede amps.

Problemet ved at pille CASA+amps ud af ligningen, er, at der helt sikkert ud over frekvensdeling også er indbygget nogle korrigeringer for enhedernes unoder. Det er ganske billigt at have med at gøre på lavsignal-niveau, men begynder at koste, når det skal være i et passivt højttaler-delefilter.
Det er vel ikke en AD-converter, der sidder i højttalerne, men en DA ? Altså, at der kommer digitale signaler fra CASA, de konverteres (hvis du er heldig) før delefilterfunktionen.
Signal-mæssigt bør I så kunne koble et standard liniesignal fra Pioneer til lige der, på DA's udgang til delefilter/amps og frakoble DA'en.
Et næste skridt kunne så være at eliminere CASA helt, og bygge et par ordentlige strømforsyninger lokalt til forsyning af amps. Lang forsyningslinie via CAT5 lyder alt andet end optimalt.

Det kan jo også være, B&W har haft en tilsvarende passiv udgave af AWM70 ? Er det måske Signature70 ?
Så kan det jo være, du kan få lov til at købe et færdigt delefilter.
En ting er sikkert. Uden målinger og en del forsøg, står du sandsynligvis bare tilbage med en pænt dyr bunke skrot.

msonne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej Kim,

Tak for dit engagement i debatten :o)

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det hele.

Når jeg bruger CASA som mellemled er der et par problemer:
1. det bøvlede i at front HT kører via CASA, som altid skal stå tændt (hvis den slukkes og tændes skal den indstilles til AUX osv, igen)
2. Signalet virker svagt i forhold til det jeg får ud af fx. center, så CASA skal skrues meget højt op, hvilket giver brum, nå HT ikke spiller (og
sikkert også imens!)
3. Selve surroundoplevelsen? - var bange for at det måske gjorde noget, men hvis jeg forstår dig ret, mener du ikke det giver problemer i den
retning. Pioneer'en har jo sådan en mikrofon-dims, som kan indstille lyden (forsinkelse osv.) for mig, så den burde måske bare klare ærterne?

Det lyder lidt som om du foreslår, at jeg kan køre liniesignalet fra min Pioneer direkte op i HT'erne? - men jeg tror, at delefilteret får sin strøm fra
ethernetkablet fra CASA'en - det er vist for øvrigt biwiring??!

Anyway, hvis jeg kan køre det hele fra Pioneer'en, så er det hele jo løst. Og jeg er da helt sikker på som du siger, at det er farligt, at pille ved
delefilter osv. Jeg tænkte også det samme som dig, nemlig, at få delefilteret fra deres passive udgave (næsten den samme) Signature 7NT og så
bare montere det....men det lyder dyrt!

Ved ikke om du kan se noget fornuftigt ud af dette:

http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-_pr oduct_info_AWM70.pdf

eller

Outwardly resembling the Signature Seven, behind its nondescript grille and distinctive grooved front baffle the AWM70 boasts a purpose-built
active crossover with built-in spectral shaping (equalization), a dedicated 100-watt amplifier for the 7-inch woven Kevlar woofer, and another 100-
watt amp for the 1-inch metal dome tweeter. All that circuitry draws both its power and audio signal from the central control unit through the Cat-5
cable.

The audio feed itself is delivered in balanced format, which suppresses noise and distortion from contaminating the signal on its way from the
controller. From an engineering standpoint, the whole arrangement is very sensibly conceived and executed, offering near-ideal electrical intimacy
between the amplifier's output stage and the speaker's voice coil, which is barely an inch away. Since the hot-`n-heavy, high-voltage part of the
amplifier is tucked away in the central controller, the crossover/amplifier/speaker package is a low-voltage, cool-running affair and, in fact, has
been approved by various regulatory agencies for in-wall use.

B&W rates the AWM70's response as 38Hz-20kHz, plus or minus 3 decibels.

Til top Vis msonne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msonne Besøg msonne's Websted

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

KimG --> Jo det er selvfølgelig D/A Convertere der sidder i højtalerne..

Der sidder 2 "almindelige" effektforstærkere i hver højtaler, så teoretisk kunne jeg sagtens forbinde liniesignalet fra pioneer'en til indgangen på hver effektforstærker, men jeg tror ikke på at den indbyggede forstærker korrigerer for enhedernes unoder, og så er der jo ingenting vundet. Der skal alligevel strøm op under loftpladerne. Ideen var at Pioneer'en kunne trække dem på lige fod med de andre højtalere..

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst B&W's oplysninger igen, begynder jeg at tro, der slet ikke er nogen DA-converter i højttalerne

Input : "Balanced, 5VRMS sensitivity, 40kW impedance"

Der må være tale om et balanceret (analogt) signal med en noget lav følsomhed og heftíg indgangsimpedans.
Det CAT5 må næsten være af en skærmet type for ikke at opfange for meget brum på signalet.
Men netop dette signal må kunne modtages direkte fra Pioneer's linie-udtag. Problemet er dog blot at Pioneer'en vel arbejder med ubalanceret signal og Højtalerens aktiv del er beregnet til at modtage et balanceret signal. Det findes der jo så løsninger på....
Jep, højttalerens aktive delefilter indeholder ud over selve delingen også korrektioner af enhederne. Det er det sidste, der er besværligt at overføre til et passivt delefilter
Vælger I at bruge højttaleren med det indbyggede elektronik, er det ikke de to forstærkere, der skal modtage signalet fra Pioneer, men indgangen på det tilhørende delefilter, - altså samme sted, som signalet fra CASA modtages (hvis jeg har ret i, der ikke er en DA i højttaleren). Det er også her i indgangstrinnet, der med fordel vil kunne pilles, for at få det til at passe til Pioneer'en.
Det er sådan set bare at finde ud af, hvilke forbindelser i CAT5, der bærer signalet (+/-/stel) og hvilke, der leveret arbejdsspændingerne til amps.
Med mindre ombygningen går videre, er der dog stadig brug for CASA til strømforsyning af højttalernes forstærkere.
Men de indledende øvelser bør kunne udføres praktisk talt uden omkostninger.

Ud over argumentet med delefilter/korrektions-problematikken, taler det også for at anvende de indbyggede amps, at det oftest er bedre med lange signal-ledninger frem for lange højttalerledninger.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

En helt anden ting. Med de spændinger og andre oplysninger, B&W angiver, er der næppe tale om ægte 100W's forstærkere til hhv. diskant og bas, men nærmere om nogle mindre brokoblede systemer, der så direkte trækker enhederne. Der af sikkert deres snak om balanceret drift af højttalerenhederne....

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tager lige et nærmere kig på¨højtalerne idag og finder ud af om der er indbygget D/A converter eller den bare modtager det analoge signal..

Jeg regner heller ikke med at der kan trækkes 100W igennem de 6 ledninger der så er til strøm, 3 + og 3 - ledninger, medmindre vi er oppe i høje spændinger, og det tror jeg ikke CAT5 kablerne er godkendt til..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Et delefilter, aktivt eller passivt, indeholder typisk langt flere kompenserende elementer end dem, der blot sørger for delefrekvenserne. Der er mange andre ting ved et højtalersystem, at tage højde for - derfor er mange virkelige delefiltre osse meget langt fra det teoretisk korrekte.

Beklager, men jeg synes det lyder som noget af et halsløst projekt, medmindre man har både godt måleudstyr OG erfaring .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

PartyPhreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Okey... Jeg forstår jer..

Jeg kan bare ikke forstå hvordan så at man kan bygge et almindeligt delefilter til en almindelig 2-vejs højtaler med få komponenter (3-8) der er jo ikke komponenter nok til at tage højde for sådan nogle ting? Hvad gør man så?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

De begynder sikkert med at udvælge nogle enheder som opfører sig pænt, og passer godt sammen - så kan de måske slippe afsted med et simpelt filter. Desuden skal det så være de rigtige 3-8 komponenter, og med den rigtige værdi. Det er slet ikke nemt, lader det til. Håber I kan bruge det svar til noget ..

S.R

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

PartyPhreak skrev:

Jeg tager lige et nærmere kig på¨højtalerne idag og finder ud af om der er indbygget D/A converter eller den bare modtager det analoge signal..

Jeg regner heller ikke med at der kan trækkes 100W igennem de 6 ledninger der så er til strøm, 3 + og 3 - ledninger, medmindre vi er oppe i høje spændinger, og det tror jeg ikke CAT5 kablerne er godkendt til..

Som tidligere skrevet, tror jeg, der er tale om brokoblede forstærker-moduler. Synes, jeg et eller andet sted i de B&W pdf'er læste noget med 24V spændinger i det CAT5 kabel til forsyningen. Uden at regne på det, passer det vist meget godt til 100W og brokobling, hvis der er tale om symmetriske strømforsyninger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes