Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Alternativ til X-fi serien af lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Købte for godt 2 måneder siden et nyt X-fi Xtreme music lydkort i den forventning om at få et gevaldigt boost i lyd til film og musik (i og for sig også spil men dette var underordnet i forhold til de to andre forhold) - X-fi kortet erstattede et onboard lydkort jeg havde.

Imidlertid er jeg blevet "Extreme" skuffet over lydkortets egenskaber - lydkortet understøttede ikke optisk digital out (kun digital coaxial out) og ved brug af dette var man ikke i stand til at få lyd ud i surround, medmindre man da afspillede DVD'er der understøttede DTS - med andre ord kunne man kun få lyd ud i stereo ved brug af den digitale coaxiale indgang.

Samtidig understøttede extreme music ikke mic udgang sammen med digital coaxial lyd out - smart.

Endelig var lyden ikke speciel god - på mit anlæg blev afspilning af Mp3 musik ofte ledsaget af enten for meget bass i forhold til musikken eller for megen diskant - nogle gange var det muligt at justere dette (vha. forstærkerene og den indbyggede equalizer) andre gange forblev det bare - l**t - det kan man selvfølgelig kritisere mit lyd-setup for - men musikken lød simpelthen bedre med mit gamle on-board kort så det kan ikke være hele forklaringen. Samtidig vil kortet, hvis der ikke er skruet ned til omkring 25% forstærkning forvrænge bassen ikke fordi mine højtalere eller forstærkere ikke kan følge med - forvrængningen sker selv ved helt små lydtærskler med musik der er basfyldt (med crystalizer og CMSS slået til)

Alt i alt synes jeg kortet er en stor omgang "#€/ modsat mange andre kritikere - det eneste kortet klarer med nogenlunde succes er computerspil - men det var fandme ikke derfor jeg købte Extreme Music udgaven.

Anyways - ville høre om der var nogle der kunne anbefale et andet lydkort end X-fi kortene - er villigt til at betale lidt over tusinde kroner for et kort der kan levere varen - så tænkte om der var nogle der kunne anbefale et kort.

Mit setup er lidt af en underlig størrelse, jeg har 2 brokoblede NAD 216Thx effektforstærkere, en Sony STR-DB870 surround forstærker som jeg bruger som en slags forforstærker til baghøjtalerne og kontrolforstærker til fronthøjtalerne der udgøres af to CW-Al1000. Jeg har tilsluttet sony forstærkeren til computeren med et digitalt coaxial kabel, og har ellers brugt clicktronic kabler i hele min opsætning.

Sort.
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have surround sound fra spil overført via en digital forbindelse kræver det at lydkortet kan encode lyden til Dolby Digital eller DTS, da der ikke er båndbredde til at overføre 6 ukomprimerede kanaler via coax eller optisk kabel.
Hvis det er det du vil have, så skal du have fat i et kort med Dolby Digital Live og/ eller DTS Connect.

Ingen af Creatives lydkort understøtter dette.
Deres kort er heller ikke kendt for at give den bedste lydkvalitet mht musik - på trods af hvadend de nu måtte kalde deres kort.

HDA Digital laver nogle gode kort der understøtter dette bl.a. HDA Digital X-PLOSION 7.1 DTS CONNECT.

Du kan også kikke på nogle af AudioTrak's kort, de understøtter dog ikke DD Live eller DTS Connect, men bliver generelt rost herinde.

Tag og læs/ søg lidt tilbage i forummet her (og i HTPC-forummet, hvor de fleste af den slags spørgsmål har været stillet), der har været massere af spørgsmål om lydkort og drivere.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hey Zulu

Når jeg gennemlæser min originale tråd hvor jeg købte et X-fi kort og en ny forstærker kan jeg egentlig også godt se du skriver noget af det samme i den - som nu.

Efter at have læst et par forholdsvis positive anmeldelser af HDA kortet har jeg nu bestilt det hos shg.dk - er blot lidt trist over det kun understøtter EAX 2.0, men som sagt er hovedformålet ikke gaming.

Som det måske fremgik af mit oprindelige indlæg er jeg ret grøn i forbindelse med hifi-lyd (havde bl.a. ikke fanget at digital lyd kun var 2 kanals medmindre det var DTS/dolby kodet) - så håber det er forholdvis let af sætte til.

Takker for dit svar og håber på at blive lidt mere tilfreds med min nye investering i forhold til den gamle.

Sort.
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

Bror
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Har selv været meget glad for mit Audiotrak prodigy 192 lydkort. Det har mange muligheder angående tilslutning og kan uden problemer sende surround sound digitalt over til en reciever ligesom en alm. dvd-afspiller. Både coaxialt og optisk. Mener det koster omkring 700kr. Man kan desuden få et udvidelses kort til ca 300kr. til det med ekstra digitale ind- og udgange samt midi tilslutninger til musikkeren. Se på xs-sound.dk. De sælger deres produktet samt mange andre alternativer til x-fi kortet    
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Har nu fået fingrene i et HDA Digital-X-Plosion som anbefalet af zuluDK og må indrømme at dette kort præsterer for mig, hvad X-fi kortet ikke kunne.

Lyden er hele vejen igennem ren og klar (og i DTS format), bassen er aldrig for dominant overfor diskanten og vice versa, der kan skrues op uden det giver problemer - og så lyder 2 kanals musik i 5.1 DTS kodningen bare generelt lækkert. Endelig kan jeg sætte musik på i vidt forskellige genre uden det er tvingende nødvendigt at justere på equalizeren og forskellige modes - simpelt men lækkert - lige hvad jeg tidligere eftersøgte hos Creative.

Mig bekendt understøtter prodigy kortet modsat HDA kortet dog netop ikke DD live og DTS connect (som jeg netop nu har stiftet bekendtskab med for første gang)

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nej, Prodigy-kortet understøtter hverken DD-Live eller DTS Connect. Det fremgår vist ikke helt klart af min første post.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes