| Forfatter |
|
maje09 Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 06:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er igang med at "udvide" mit eksisterende hifi til også at kunne bruges som surround. Jeg har derfor allerede investeret i en surround-receiver, center- og baghøjttalere og er nu lidt i tvivl om hvad jeg gør med fronthøjttalerne. Hverken økonomi eller hjemmets "finans- og etikminister" er særlig stor tilhænger af et sæt ekstra fronthøjttalere og jeg vil derfor gerne finde ud af smarte måder hvorpå man kan tilslutte både min hifi-forstærker og surround-receiver til de samme højttalere?
Findes der er slags "højttaler-koblingsboks" (af høj kvalitet) hvor man kan skifte mellem de to forstærkere, eller kan man uden problemer bare direkte tilkoble kablerne sammen ved stikkene ind i højttalerne? Dette kræver vel at man husker at slukke for den ene før den anden tændes? Hvilke andre ulemper vil en sådan procedure medføre?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
maje09 skrev:
<snip> og jeg vil derfor gerne finde ud af smarte måder hvorpå man kan
tilslutte både min hifi-forstærker og surround-receiver til de samme
højttalere?
|
|
|
Den hurtigste og billigste metode er at bruge "Front-Pre-out" på surroundrecieveren og tage signalet derfra og sende ind i stereoforstærkeren (valgfri indgang, blot ikke phono indgangen). På denne måde skal du blot vælge indgang og volumen på stereoforstærkeren, når du skal "høre" film via surroundrecieveren. Der findes også forstærkerem, som har "HT pass through", hvor denne indgang omgår volumenkontrollen (som jo så styres via surroundrecieveren).
maje09 skrev:
<snip> Findes der er slags "højttaler-koblingsboks" (af høj kvalitet) hvor man kan skifte mellem de to forstærkere <snip>
|
|
|
Ja, det findes. Kig hos en radio/tv forhandler eller AV-connection - Kvaliteten kender jeg ikke.
maje09 skrev:
<snip> ... eller kan man uden problemer bare direkte tilkoble kablerne sammen ved stikkene ind i højttalerne? <snip>
|
|
|
NEJ!! Gør aldrig det!! De 2 forstærkere vil på den måde "Spille ind i hinanden", og på den måde vil de begge se en belastning, der er meget tæt på en kortslutning, hvilket i bedste fald vil resultere i, at den ene forstærker dør før den anden, og i værste fald vil begge omkomme i forsøget  M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hvor du skriver at du har en kvindelig "finans- & etikminister" derhjemme...kan man frygte at der står potteplanter og andet tingeltangel ovenpå højttalerne __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
maje09 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Potteplanter og andet tingeltangel er bandlyst i en radius af mange meter 
Men tilbage til svaret fra "Gumle": Som jeg forstår dit første forslag med at bruge "Pre-Out" vil dette dels betyde at man bruger hifi-forstærkeren til at drive front-højttalerne med, mens surround-forstærkeren står for øvrige HT's i setup'et. Dvs. der er flere kanaler i surround-forstærkeren som ikke bliver benyttet? Dette kræver vel at man har en forholdsvis kraftig stereo-forstærker?
Samtidigt betyder det vel at volume-justeringen af fronterne er helt uafhængig af resten - hvordan sørger man så for at de "hænger sammen" alligevel? Bare ved at "lytte sig frem", eller?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
maje09 skrev:
<snip>
Men tilbage til svaret fra "Gumle": Som jeg forstår dit første forslag med at bruge "Pre-Out" vil dette dels betyde at man bruger hifi-forstærkeren til at drive front-højttalerne med, mens surround-forstærkeren står for øvrige HT's i setup'et. Dvs. der er flere kanaler i surround-forstærkeren som ikke bliver benyttet? Dette kræver vel at man har en forholdsvis kraftig stereo-forstærker?
Samtidigt betyder det vel at volume-justeringen af fronterne er helt uafhængig af resten - hvordan sørger man så for at de "hænger sammen" alligevel? Bare ved at "lytte sig frem", eller? |
|
|
Ja, det er rigtigt - Dog vil surroundrecieveren jo stadig skulle dekode DD og DTS signalerne samt trække center- og baghøjttalere De, i surroundrecieveren indbyggede effektdele til fronthøjttalerne bliver på denne måde ikke brugt, men til gengæld bliver stereo og surround holdt pænt adskilt, og evt. svagheder i surroundrecieveren hvad angår stereo-lydkvaliteten bliver elimineret  M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |
maje09 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svarene!
Det virker som om det absolut bedste er at basere sig på at lade stereo-forstærkeren trækker front-højttalerne og lade surround-forstærkeren klare resten. Nu har jeg dog et spørgsmål til, nemlig om hvordan man så tilslutter subwooferen? Kan man tilslutte den direkte til surround-forstærkeren eller skal man lade signalet til front-højttalerne først køre gennem sub'en og derefter ud til fronthøjttalerne - med dybbassen "sorteret fra"? Jeg ville i udgangspunktet helst høre musik fra stereo-forstærkeren uden "hjælpen" fra sub'en og kun koble denne ind når surround-forstærkeren skulle i brug. Er dette i det hele taget muligt mon?
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
maje09 skrev:
Tusind tak for svarene!
Det virker som om det absolut bedste er at basere sig på at lade stereo-forstærkeren trækker front-højttalerne og lade surround-forstærkeren klare resten. Nu har jeg dog et spørgsmål til, nemlig om hvordan man så tilslutter subwooferen? Kan man tilslutte den direkte til surround-forstærkeren eller skal man lade signalet til front-højttalerne først køre gennem sub'en og derefter ud til fronthøjttalerne - med dybbassen "sorteret fra"? Jeg ville i udgangspunktet helst høre musik fra stereo-forstærkeren uden "hjælpen" fra sub'en og kun koble denne ind når surround-forstærkeren skulle i brug. Er dette i det hele taget muligt mon?
|
|
|
Det var da så lidt  Hvis det er en aktiv subwoofer (der er kendetegnet ved, at der er indbygget en effektforstærker), er det som regel at foretrække at forbinde den til LFE udgangen på surroundrecieveren, da den så kun bliver brugt til film. Begge de foreslåede metoder er mulige, så du kan jo evt. prøve dig frem M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |