Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fronthøjttalere til både HIFI og Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at "udvide" mit eksisterende hifi til også at kunne bruges som surround. Jeg har derfor allerede investeret i en surround-receiver, center- og baghøjttalere og er nu lidt i tvivl om hvad jeg gør med fronthøjttalerne. Hverken økonomi eller hjemmets "finans- og etikminister" er særlig stor tilhænger af et sæt ekstra fronthøjttalere og jeg vil derfor gerne finde ud af smarte måder hvorpå man kan tilslutte både min hifi-forstærker og surround-receiver til de samme højttalere?

Findes der er slags "højttaler-koblingsboks" (af høj kvalitet) hvor man kan skifte mellem de to forstærkere, eller kan man uden problemer bare direkte tilkoble kablerne sammen ved stikkene ind i højttalerne? Dette kræver vel at man husker at slukke for den ene før den anden tændes? Hvilke andre ulemper vil en sådan procedure medføre?

Til top Vis maje09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maje09

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:
<snip>
og jeg vil derfor gerne finde ud af smarte måder hvorpå man kan tilslutte både min hifi-forstærker og surround-receiver til de samme højttalere?

Den hurtigste og billigste metode er at bruge "Front-Pre-out" på surroundrecieveren og tage signalet derfra og sende ind i stereoforstærkeren (valgfri indgang, blot ikke phono indgangen). På denne måde skal du blot vælge indgang og volumen på stereoforstærkeren, når du skal "høre" film via surroundrecieveren.
Der findes også forstærkerem, som har "HT pass through", hvor denne indgang omgår volumenkontrollen (som jo så styres via surroundrecieveren).

maje09 skrev:
<snip>
Findes der er slags "højttaler-koblingsboks" (af høj kvalitet) hvor man kan skifte mellem de to forstærkere
<snip>

Ja, det findes. Kig hos en radio/tv forhandler eller  AV-connection - Kvaliteten kender jeg ikke.

maje09 skrev:
<snip>
... eller kan man uden problemer bare direkte tilkoble kablerne sammen ved stikkene ind i højttalerne?
<snip>

NEJ!! Gør aldrig det!! De 2 forstærkere vil på den måde "Spille ind i hinanden", og på den måde vil de begge se en belastning, der er meget tæt på en kortslutning, hvilket i bedste fald vil resultere i, at den ene forstærker dør før den anden, og i værste fald vil begge omkomme i forsøget

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du skriver at du har en kvindelig "finans- & etikminister" derhjemme...kan man frygte at der står potteplanter og andet tingeltangel ovenpå højttalerne

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Potteplanter og andet tingeltangel er bandlyst i en radius af mange meter

Men tilbage til svaret fra "Gumle": Som jeg forstår dit første forslag med at bruge "Pre-Out" vil dette dels betyde at man bruger hifi-forstærkeren til at drive front-højttalerne med, mens surround-forstærkeren står for øvrige HT's i setup'et. Dvs. der er flere kanaler i surround-forstærkeren som ikke bliver benyttet? Dette kræver vel at man har en forholdsvis kraftig stereo-forstærker?

Samtidigt betyder det vel at volume-justeringen af fronterne er helt uafhængig af resten - hvordan sørger man så for at de "hænger sammen" alligevel? Bare ved at "lytte sig frem", eller?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:

<snip>

Men tilbage til svaret fra "Gumle": Som jeg forstår dit første forslag med at bruge "Pre-Out" vil dette dels betyde at man bruger hifi-forstærkeren til at drive front-højttalerne med, mens surround-forstærkeren står for øvrige HT's i setup'et. Dvs. der er flere kanaler i surround-forstærkeren som ikke bliver benyttet? Dette kræver vel at man har en forholdsvis kraftig stereo-forstærker?

Samtidigt betyder det vel at volume-justeringen af fronterne er helt uafhængig af resten - hvordan sørger man så for at de "hænger sammen" alligevel? Bare ved at "lytte sig frem", eller?

Ja, det er rigtigt - Dog vil surroundrecieveren jo stadig skulle dekode DD og DTS signalerne samt trække center- og baghøjttalere
De, i surroundrecieveren indbyggede effektdele til fronthøjttalerne bliver på denne måde ikke brugt, men til gengæld bliver stereo og surround holdt pænt adskilt, og evt. svagheder i surroundrecieveren hvad angår stereo-lydkvaliteten bliver elimineret

M.V.H.
Søren

maje09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene!

Det virker som om det absolut bedste er at basere sig på at lade stereo-forstærkeren trækker front-højttalerne og lade surround-forstærkeren klare resten. Nu har jeg dog et spørgsmål til, nemlig om hvordan man så tilslutter subwooferen? Kan man tilslutte den direkte til surround-forstærkeren eller skal man lade signalet til front-højttalerne først køre gennem sub'en og derefter ud til fronthøjttalerne - med dybbassen "sorteret fra"? Jeg ville i udgangspunktet helst høre musik fra stereo-forstærkeren uden "hjælpen" fra sub'en og kun koble denne ind når surround-forstærkeren skulle i brug. Er dette i det hele taget muligt mon?

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

maje09 skrev:

Tusind tak for svarene!

Det virker som om det absolut bedste er at basere sig på at lade stereo-forstærkeren trækker front-højttalerne og lade surround-forstærkeren klare resten. Nu har jeg dog et spørgsmål til, nemlig om hvordan man så tilslutter subwooferen? Kan man tilslutte den direkte til surround-forstærkeren eller skal man lade signalet til front-højttalerne først køre gennem sub'en og derefter ud til fronthøjttalerne - med dybbassen "sorteret fra"? Jeg ville i udgangspunktet helst høre musik fra stereo-forstærkeren uden "hjælpen" fra sub'en og kun koble denne ind når surround-forstærkeren skulle i brug. Er dette i det hele taget muligt mon?

Det var da så lidt

Hvis det er en aktiv subwoofer (der er kendetegnet ved, at der er indbygget en effektforstærker), er det som regel at foretrække at forbinde den til LFE udgangen på surroundrecieveren, da den så kun bliver brugt til film. Begge de foreslåede metoder er mulige, så du kan jo evt. prøve dig frem

M.V.H.
Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes