Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: rør konfig. i CD-spiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er stødt på flere forsellige konfigurationer af rør i CD-spillere, f. eks. har nogle blot et rør og andre 2,3 og 4 rør i ind og udgange, samt at nogle også har rør i strømforsyningen o.s.v.

Hvad er forskellen hvis der er nogen og er der noget der hedder ægte rør spiller og transistor rør spiller?

Håber nogen vil give en lille lektion.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:

Jeg er stødt på flere forsellige konfigurationer af rør i CD-spillere, f. eks. har nogle blot et rør og andre 2,3 og 4 rør i ind og udgange, samt at nogle også har rør i strømforsyningen o.s.v.

Hvad er forskellen hvis der er nogen og er der noget der hedder ægte rør spiller og transistor rør spiller?

Håber nogen vil give en lille lektion.

Hej Bent...

En lektion bliver det ikke. Men jeg har selv haft prøvet nogle forskellige typer rør-CD, dog uden at være så imponeret igen. Jeg havde en Shanling CD-t-80....en ok, men altså ikke mega præsis. Meget hyggelig bekendtskab. Jeg spiller dog på min gamle Meridian DAC bestykket med gode opamps. Det spiller bedre end min Shanling....mere "hul igennem" og mere præsis.....og kold.

Der findes nogle dobbelrør som klarer forstærkningen (buffer stage). Der findes varianter som bruger et rør pr. kanal, og jeg mener også det findes med fire rør i udgangen.

Nogle anvender rør-reguleret strømforsyninger, det skal det være siger de kloge rørfolk! Om det er rigtig...det har jeg desværre ikke prøvet.

Der er også et hav af rørtyper og koblinger. Så der er noget at gå i gang med.

Mvh

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:
[

Der er også et hav af rørtyper og koblinger. Så der er noget at gå i gang med.

Mvh

Det lige det.

Ingen tubefreaks der vil dele ud af deres viden please

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Typisk bruges der 2 dobbelt-trioder som udgangstrin. De kan så køre push-pull eller som katodefølge. Der findes også modeller, hvor venstre og højre kanal deles om et dobbelt-trioderør!

Lige en kommentar til Bradman: Du er nok mere til transer end du er til rør, elller hva?  

Nok laves der en del rør-grej i dag, men rørene dertil, i en ordenligt kvalitet; de laves ikke mere.

Til rør-grej skal man have NOS-rør (spritnye rør fra et oldgammelt og næsten glemt lager). De skal helst være amerikanske, engelske eller tysk/hollandske, så oveni den nærmest latterligt lave pris for kinesisk produceret hifi, skal lige lægges de 1-4 X ca. 200 kr for ordenlige rør, SQ!

Og så rykker det!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes