Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 17:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: nakamichi pa7 mk1 vs. pa7 mk2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Offline
Sendt: 22 December 2003 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

En af mine venner har bedt om meninger fra debat forumet.

hvad er de primære ændringer fra mk1 til mk2 lige bortset fra lidt flere watt i mk2+lidt ændinger i udseende. der er erfaret at mk1 har en drift temperatur på ca. 56 grader på køleripperne hvorimod mk2 er nede på ca. 35 grader er det en teknisk ændring eller hvad?

Den varme spiller upåklageligt så det er vel ikke en fejl eller hvad?.

Og kan det passe at mk1 har en smule blødere klang?.

mvh Brian

Til top Vis Brian73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian73 Besøg Brian73's Websted

Brian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2003 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der ved lidt om ovennævnte?

Mvh Brian.

er måske lidt utålmodig

Til top Vis Brian73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian73 Besøg Brian73's Websted

Brian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2003 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Okay der er ik mange der kender Nakamitchi pa7e

Har lige testet Nakamitchi mk1 her hos mig! koblede den til preout på min denon AVC A1d også B&W 604erne til effekten... må sige at der er kommet mere styr på ht, ihvertfald når der skrues meget op.. B&Werne kan spille rent meget højere end før..
Men damn den Nakamitchi bliver satme varm, jeg kan ikke holde hånden på køleribberne ret længe.

kan det virkelig passe at den skal blive så varm?

Mvh. Brian

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Brian73 skrev:

Okay der er ik mange der kender Nakamitchi pa7e

Har lige testet Nakamitchi mk1 her hos mig! koblede den til preout på min denon AVC A1d også B&W 604erne til effekten... må sige at der er kommet mere styr på ht, ihvertfald når der skrues meget op.. B&Werne kan spille rent meget højere end før..
Men damn den Nakamitchi bliver satme varm, jeg kan ikke holde hånden på køleribberne ret længe.

kan det virkelig passe at den skal blive så varm?

Mvh. Brian

Hej !

Har haft sådan en forstærker engang for mange år siden !.............. Helt rigtigt; den bliver rigtig, rigtig varm (tæt på 60 gr vil jeg tro !........). Iøvrigt en ganske fornuftig forstærker (så vidt jeg husker !)

Mvh

Carsten

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

Jeg kender udmærket forskellen på de to PA 7 modeller fra tidligere arbejde, hvilken af de to modeller der er bedst er lidt en smagssag.

Biasspændingen er rigig nok lavere på PA 7eII end på PA 7e, og Nakamichi ændrede selv på kredsløbet indvendigt, og der er kortere signalvej, en anden trafo,(dog samme værdi),og mere strøm målt i ampere på mk.II modellen.Mht ændringer i udseendet, er det få kosmetiske ændringer, men indvendigt er de ret forskellige.

Den oprindelige var et samarbejde imellem Nelson Pass, daværende Threshold, og Nakamichi, hvorimod den sidste mk.II er mere et rent Nakamichi produkt.

PA7e er blødere i lyden og er mere behagelig at lytte til, men har en lidt opsvulmet bas, hvilket ikke passer alle højttalere fx. et par gamle B&W,hvorimod den nye er mere præcis i basområdet, men også er mere steril i lyden.

jo, den gamle PA 7 bliver varm, så den er sikkert ok, MEN der blev dog eksperimenteret med enkelte PA7+PA7II i Audioscan, hvor man øgede tomgangsspændingen, og det lød klart bedre, men de kogte i sit eget fedt om så må sige, og ville stå af i længden. Er Du i tvivl om den bliver FOR varm, bør du aflevere den til HiFiklubben, da deres værksted stadig lægger med diagrammer til Nakamichi, og få tjekket tomgangsspændindgen. PA7 er desværre dyr at få lavet hvis udgangen står af.

mvhkenneth

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

Brian73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2003 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten & Kenneth. Tak for gode svar

Flere indlæg med erfaringer modtages stadig med glæde!

Mvh. Brian

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2003 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

audio concept skrev:

jo, den gamle PA 7 bliver varm, så den er sikkert ok, MEN der blev dog eksperimenteret med enkelte PA7+PA7II i Audioscan, hvor man øgede tomgangsspændingen, og det lød klart bedre, men de kogte i sit eget fedt om så må sige, og ville stå af i længden. Er Du i tvivl om den bliver FOR varm, bør du aflevere den til HiFiklubben, da deres værksted stadig lægger med diagrammer til Nakamichi, og få tjekket tomgangsspændindgen. PA7 er desværre dyr at få lavet hvis udgangen står af.

mvhkenneth

ja dyrt hvis man går i klubben .

intet er dyrt hvis man kender de rigtig der kan fixe det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej der...

Jeg kan kun fortælle at de 250 kr. for en service manual er nok, så kan enhver næsten justerer bias-strømmen. Jeg har justeret en PA7mkII op til en del mere end anskrevet, så det gav en betydelig bedre "standby lyd". Så er den også hurtigere om at blive spilleklar.

Jeg synes selv at mk2 versionerne klart er bedre end 1erne som som var meget svulstige, dog uden have noget præcition. Så er mk2 udgaver langt bedre og har mere attack og opløsning. Men fælles for dem alle er den til tider lidt spinkel gengivelse, men det er oftest ret fint og værd at leve med. Jeg vil heller ikke sige at 5.2 er klart ringere end 7.2.....de lyder faktisk meget ens.

/MVH

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 12 April 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Antager, at ...II i navnet betyder mrk. 2 Altså PA7EII er en mrk 2. Der var vist heller ikke håndtag på mrk. 1 Er det rigtigt?

Hilsen RolfeZ (som er meget glad for sin "lille" PA5'er)

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 12 April 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Håndtagene er ikke afgørende. Den gamle Pa5 var sku også fed, men jeg synes selv at 5.2 er allround et bedre forstærker, mere styr på - alt. Det samme gælder 7erne. Håndtagene er vist bare blær....men ok, det ser da cool nok ud, og gør den slæbebar.......lidt som Pa5.2 også har en løftehåndtag....men lidt mere diskrete.

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Sendt: 15 April 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk brugt håndtagene på min PA5'er når jeg flyttede rundt på den. Der er jo også fire rimelig kraftige gummiben på bagpladen, så den kan stå på højkant in transit, så at sige. Faktisk ret smart.

RolfeZ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes