Så er tiden endeligt kommet til at hoppe med på vognen. Efter at have lyttet lidt og læst en del om en masse kompakthøjtalere, har jeg besluttet
at skifte mine gulvhøjtalere, et par Dali 450 ud.
Det er ikke fordi jeg i bund og grund er utilfreds med dem - jeg har simpelthen bare ikke plads til dem, så et krav er at de SKAL kunne hænge på
væggen.
Resten af mit setup ser ud således:
Speaker: Dali 450 (gentagelse fremmer forståelsen

)
Preamp: Audiolab 8000C (Står meget snart for skift)
Poweramp: LC Audio Zapsolution mk. 4.2 kl. A
CD: Arcam CD82
DVD: Arcam DV88
Derudover en blandet bunke Tara Labs, QED og Nordost kabler...
Efter at have lyttet lidt, er jeg blevet mere afklaret med, at jeg går efter en forholdsvis "homogen" højtaler. Forstået således, at den gerne må
lyde lidt varm - ergo skal jeg sandsynligvis ikke have for mange detaljer, det trætter mine ører for hurtigt...
Af musik hører jeg hovedsageligt rock og det der er hårdere, omend det ikke bliver til så meget heavy.
Radiohead, Muse, Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple, Queens of the Stoneage, Metallica, og mange flere...
Jeg fik besøgt HFK og Lydbutikken den dag, og var herefter mættet med lydindtryk - men har også planer om at besøge bla TapeConnection,
og...?
I søgen på nye højtalere!
Første stop Hifiklubben...
Venlig ung sælger, ikke pågående, ikke fraværende... Måske lidt ligeglad...
Dali Ikon 1 på NAD C352 + C342 indtryk:
Lidt tynd lyd, mangler bund og bredde.
B&W CM1 på NAD C352 + C342 indtryk:
Meget bedre. Mere bund, og et meget bredere lydbillede. Lidt mudret og upræcis bund.
B&W CM1 på Thule IA150 + DVD100 indtryk (Bad de, om at spille det for mig på noget andet end NAD...) :
Imponerende! Lidt lysere klang, går ikke så dybt, men med meget mere kontrol. Højtaleren forsvinder helt i lydbilledet.
B&W CM1 på Rega Mira Serie 3 + Apollo CD indtryk:
Ikke så dynamisk i sit udsving, forstærker skruet ret højt op. Sandsynligvis for svag til højtaleren. Ikke imponerende. Mangler både top og bund.
Måske lidt mere tilbagelænet.
Så til Lydbutikken...
Meget interessant oplevelse med sælgeren, som virkede meget nærværende og interesseret – og ikke bange for at sige sin mening (om mit
nuværende udstyr...)
Epos M5 på AMC XIA og XCD: (første lyt)
Første indtryk – av, mine ører. Satte Pink Floyd med Shine on You Crazy Diamond, efterfulgt af Welcome To The Machines på. Meget lige på og
hårdt, ikke så imponerende bas, dog en meget høj diskant. Meget klar, dog måske endda en anelse for høj.
Så kom turen til Radiohead med Kid A fra en ende af...
Bedre end før. En ret lys high-hat, men ellers en mere behagelig oplevelse.
Meget klart og ”rent”.
Måske for meget ”in your face” til mig.
Tannoy ? på AMC XIA og XCD:
Meget levende – positivt.
Fremhævet og tydelig vokal. Mere behagelig højtaler. Mere bund.
Carlsson Ortho-Acoustic på Exposure 3010 og AMC XCD:
Hørte jazz, meget imponerende lydbillede, dog ikke en højtaler jeg har plads til :(
Wharfedale Diamond 9.1:
Lækker højtaler med frontudrettet basport. Top og bund afrundet en smule ifht. Tidligere på højtalere, dog stadig forholdsvis dynamisk, men
mere ”lyttevenlig”. Ikke så krævende, dog alligevel mere detaljerig end hhv. Tidligere Dali og B&W. Manger bund.
Epos M5 på Exposure 3010 og AMC XCD, andet lytteindtryk, næsten to timer senere:
Jeg har ændret mine lyttepræmisser, og den er ikke længere så "anstrengende" at lytte til som i starten...
Efter små 4 timers intensiv lytning måtte jeg takke for denne gang og har bearbejdet det i halvanden uges tid nu...
Alt i alt var B&W's CM1 den mest imponerende oplevelse af dem - men jeg skal selvfølgelig ud og lytte noget mere, og så tilbage og høre den
igen...
Jeg ved i bund og grund ikke vildt meget om det, så jeg vil meget gerne have noget ekstra alternative forslag til højtalere - er der nogen jeg har
overset eller undervurderet? Jeg har også tænkt i retning af VA Haydn, men hvad med Avance, AudioVector, DLS? Flere?
Som sagt, samlet pris, max 6000 kr - de skal spille et rum op på ca 16 m2 som er rimeligt tæt møbleret. De SKAL hænge på væggen.
Undskyld det blev et lidt langt indlæg, men håber I kom igennem det - alle bud er velkomne, også meget gerne brugte.
Mvh. Morten Kongsfelt.