| Forfatter |
|
medicinmand Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står og skal have en ny pickup, til rega planar 2. Har pt goldring eroica mc pickup, men synes at der mangler lyd i diskanten. (har hørt det nok skyldes at pickupen er slidt)
Hvilken en af disse to ville du tage?
Tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville snuppe en Tekni-Fi K1. Bare sørg for at få hævet armen lidt hvis nødvendigt.
Der er også Rega's egen Bias 2 men den koster vist 650,-
Er dit maks. beløb 500,-?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tekni-Fi K1 kunne være et bud, men jeg mener også Grado's Prestige Red/Prestige Black kunne være et fornuftigt bud i 500-600,-kr's klassen.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon DL-110 kunne også være et bud men den koster 800,-...? Det er en high-output MC.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så længe at Grado ikke brummer sammen med en Rega...?
Hvis det skal være meget billigt kan en Audio Technica AT-95E købes via eBay.de for under 200,- inkl. forsendelse. Den skulle være ganske udmærket til de penge.
|
| Til top |
|
| |
medicinmand Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar!
Ja, jeg havde 500 som budget, men er muligvis villig til at gå højere.
En af mine kammerater har lovet at lytte til mit anlæg for at høre det er pickupen der er problemmet eller om det evt skulle være riaa'en (jeg har en sony ta-f570ES)
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt Grado PU'en brummer lidt inderst på Rega pladespilleren, men det gør Rega PU'erne jo også.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
895 koster en ortofon OM 30 super hos Top Sound på Østerbro - det er en rigtig god pu med en listepris på meget mere (men på østerbro får du så heller ikke en fin klar plastik beholder til den) Jeg har den på min Revox B790 men havde den tidligere på min Rega Planar 3 og den var af - en MM pu at være - rigtig god.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
| Det er rigtigt Grado PU'en brummer lidt inderst på Rega pladespilleren, men det gør Rega PU'erne jo også. |
|
|
Hvorofr ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en lille smule magnetisk indstråling fra motoren på rega pladespilleren, da motoren ligger under pladetallerknen, det er dog så lidt brum det kun høres når der ikke er musik i rillerne.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge en Rega Bias 2.
Den lyder rigtigt godt og den passer til armen...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
| Det er en lille smule magnetisk indstråling fra motoren på rega pladespilleren, da motoren ligger under pladetallerknen, det er dog så lidt brum det kun høres når der ikke er musik i rillerne. |
|
|
Er det ikke lidt kikset - sorry rega - men en meget stor glæde ved musik er jo stilhed - stilhed der lige giver det emotionelle tilløb der åbner sanserne for en dybere musikoplevelse - så er det da surt at få den spoleret af brummen eller anden støj - - et spørgsmål fra den ikke tekniskt indviede - hvorfor er det at nogel PU er modtagelige og andre ikke - er det kun MM på grund af magnetisme so MC ikke er følsomme overfor - og hvorfor skærmer Rega ikke sine pladespillere __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm.... Jeg husker ikke at have oplevet brum dengang jeg havde en Planar 3/Elys men det er også mange år siden...
Grado's pick-up'er adskiller sig fra de fleste andre ved at være uskærmede (og udæmpede), derfor skal man lige være ops på om ens pladespillers motor er tilstrækkeligt skærmet.
Jeg ville ikke selv anbefale en Grado eller en Ortofon OM til en Rega arm som det mest optimale. Disse 2 går nok bedre i spænd med en lettere arm som en SME Series III f.eks.
Så hellere en Denon DL-110/160, en fra Goldring's 10xx serie eller hvis finanserne rækker - en Dynavector 10x5.
Ja eller den Tekni-Fi K1.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Regas Bias 2 er en OK pickup, men den er ikke så god som den gamle Elys selvom Rega.dk påstår det. Min erfaring (har selv Rega P3) er at de billige Grado er noget mudrede lyden, og her tror jeg ikke du får mere diskant end du har nu.
Goldring Eroica er supergod sammen med Regas pladespillere, men er den slidt dur det selvfølgelig ikke. Hvis jeg var dig tror jeg jeg ville gå efter Tekni-fi PU´en (selvom jeg ikke kender den - men den får så mange rosende ord)
Mvh Nicolai __________________ Musikken skal slippes løs- ikke kontrolleres.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er Goldringen en supergod pick-up. At du mangler diskant skyldes måske slet ikke at den er slidt, men fordi du er til lidt mere hård lyd. Det får du med Ortofon'en (efter min mening), jeg bryder mig nemlig ikke om den . Men altså, det er langtfra sikkert at Eroica'en er kassabel. Der skal iøvrigt ret så meget til at slide en pick-up, specielt hvis ellers pladerne er rene og nåletrykket korrekt. Har du haft Eroica'en fra ny og oplevet forandringen - ja så er der vel noget om snakken. Men hvis du tidligere har syntes godt om Goldringen, så kunne du jo overveje at hoppe deres MC serie 1012,1022,1042 - her kan du jo skifte nåleforparten når den bliver slidt.
Jeg sværger selv til min Audio Technica AT-OC9ML/II - der findes efter min mening intet bedre under kr. kr. 3000 end den . __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg ville ikke selv anbefale en Grado eller en Ortofon OM til en Rega arm som det mest optimale. Disse 2 går nok bedre i spænd med en lettere arm som en SME Series III f.eks.
|
|
|
Det har du nok ret i - måske var min gamle buede rega arm lettere end de nye rega arme __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
At du mangler diskant skyldes måske slet ikke at den er slidt, men fordi du er til lidt mere hård lyd. Det får du med Ortofon'en (efter min mening), jeg bryder mig nemlig ikke om den . |
|
|
Det er en sjov verden vi lever i - i mine øre er ortofon blød og slet ikke så hård som jeg har oplevet andre PUer være - jeg var fx. ligeved ikke at købe mine Tannoys da jeg lyttede til dem hos sælgeren fordi de havde en skinger metallisk hård lyd der fik - ja han spillede altså Bruce Springsteen) til at yde som et tysk pop band fra midtfirserne - jeg tror han havde en audio technica PU. god jakt på ny PU  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, ifølge denne kommentar havde R200 armen (som den hedder) en eff. masse på 16g. så den er faktisk noget tungere end en RB250/300.
D.v.s. at du har haft en systemresonans på under 7Hz med den R200 arm. Det kan også sagtens gå uden problemer uden dog at være helt optimalt.
Jeg anbefaler bare Denon DL-110/160, Goldring G10xx, Dynavector 10x5 og Tekni-Fi K1 fordi at så megen feedback tyder på at disse "svinger" godt i en RB250/300.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da helt op - hvor er det den den skal ligge ? mellem 10 og 12 ? Hvordan går den så sammen med Revox'en på papiret - kan en printplade-plastik holder på 4 cm have en resonans ?? Jeg skal jo også til at se mig om efter en passende pu til mn RB300, selvom der nok går et par måneder før lencoen er klar
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke havde nogle problemer med R200 + Ortofon OM er/var der jo ingen ko på isen.
En grov tommelfingerregel: Mellem 8 & 12Hz.
Jeg aner intet om din Revox' tangentialarm. Anbefalede Revox mon selv en eller flere PU'er dengang? Kom den oprindeligt med en bestemt formonteret PU?
|
| Til top |
|
| |