| Forfatter |
|
Danster Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er måske et dumt spørgsmål, but here goes anyway  Hvad er det præcist DAC'en bruges til, når man bruger den optiske udgang på sin CD-afspiller? For den optiske udgang er vel digitalt, og CD'en er digitalt, så hvor er det lige DAC'en bliver brugt?
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 26 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC er førkortning av Digital Analouge Converter. Den konverterer den digital signal til analog signal elektrisk signal som via førstærkare och siden højttalare blir til lyd.
Dette gør den uanset om du anvender den optiske digitale eller elektriske (coax) udgang på din CD-afspiller.
|
| Til top |
|
| |
Danster Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt hvad det står og hvad den gør, men som sagt, så er CDen digital og og ligeledes er den optiske udgang, så derfor kan jeg ikke se hvor det er at CD-afspilleren bruger DAC'en?
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD-afspilleren bruger DAC'en når du bruger ANALOG udgang til at overføre signalet til din forstærker, ikke digital. Hvis du bruger afspillerens digitale udgang (optisk/coax), er afspillerens DAC ikke i brug, men derimod din receivers DAC, når den omdanner det digitale signal, som den modtager, til analog, og sender det videre til forstærker-kredsløbene, som så sender det analoge signal til HT'erne. Afhængigt af, hvor god din cd-afspiller og/eller din receiver er, kan der være temmelig store forskelle i lyden, hvis du bruger den ene eller den anden maskines DAC. Håber det hjalp...
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Johan N Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 583
|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 03:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danster skrev:
| Jeg ved godt hvad det står og hvad den gør, men som sagt, så er CDen digital og og ligeledes er den optiske udgang, så derfor kan jeg ikke se hvor det er at CD-afspilleren bruger DAC'en? |
|
|
Så vidt du ikke kan kople den væk så anvænds den DAC i CD-afspillern stadig men den signal den konverteret til analog bruger DU ikke til noget om du kun har koplet fra den optiske udgan. Precis som Da_saint skriver så bruger du en stadig en DAC (separat, i receiver e dyl), ja ivf hvis du vil høre nogen musik. :)
Det er ikke mange CD-afpsiller som har mulighed til at kopple den interne DAC væk men den fins nogle få.
|
| Til top |
|
| |
Danster Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mente nok det var sådan. Er nemlig igang med at kigge på ny CD-afspiller, og synes tit salgsannoncen handler om hvor gode DAC'erne er, men hvis jeg alligevel ikke har tænkt mig at bruge dem, så er det jo ligemeget  Tak for svarene.
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danster skrev:
Mente nok det var sådan. Er nemlig igang med at kigge på ny CD-afspiller, og synes tit salgsannoncen handler om hvor gode DAC'erne er, men hvis jeg alligevel ikke har tænkt mig at bruge dem, så er det jo ligemeget  Tak for svarene.
|
|
|
Jep, det er lige meget. Du kan reelt set købe en billig dvd-afspiller i Bilka/Aldi til et par hundrede, så længe du bruger din receivers DAC til afkodning.  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
gROoxY Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 11 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Jep, det er lige meget. Du kan reelt set købe en billig dvd-afspiller i Bilka/Aldi til et par hundrede, så længe du bruger din receivers DAC til afkodning. 
|
|
|
Ahhh... Det er nok lige at strække den lige lovligt langt. Der er skam en helt masse andre ting der spiller ind og godt nok er det en digital strøm, men jeg synes næsten du skulle prøve en AB sammenligning...Tror du ville blive overrasket.
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
gROoxY skrev:
Da_Saint skrev:
Jep, det er lige meget. Du kan reelt set købe en billig dvd-afspiller i Bilka/Aldi til et par hundrede, så længe du bruger din receivers DAC til afkodning. 
|
|
|
Ahhh... Det er nok lige at strække den lige lovligt langt. Der er skam en helt masse andre ting der spiller ind og godt nok er det en digital strøm, men jeg synes næsten du skulle prøve en AB sammenligning...Tror du ville blive overrasket.
|
|
|
Nemlig! Overrasket over hvor lidt forskel der er på de billige (500 kr. klassen) og de dyre dvd-afspillere (i 2-3000 kr. klassen).  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |