Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 17:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Betydning af bagudvendt basport (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Når jeg studerer markedet for højttalere, er der rigtig mange modeller som har en bagudvendt basport. Især blandt de bedre (dyrere) højttalere er en bagudvendt port almindelig.

Mine højttalere skal stå med fronten ca. 40cm fra bagvæggen. Dvs. hvis højttalerne er 30cm dybe, kommer bagsiden til at stå ca. 10cm fra væggen. Den ene kommer også til at stå tæt på en sidevæg.

Men hvor stor betydning har portens placering? Skal jeg holde mig fra modeller med porten bagud? Eller skal jeg ikke bekymre mig om det?

Henning Larsen

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:

Når jeg studerer markedet for højttalere, er der rigtig mange modeller som har en bagudvendt basport. Især blandt de bedre (dyrere) højttalere er en bagudvendt port almindelig.

Mine højttalere skal stå med fronten ca. 40cm fra bagvæggen. Dvs. hvis højttalerne er 30cm dybe, kommer bagsiden til at stå ca. 10cm fra væggen. Den ene kommer også til at stå tæt på en sidevæg.

Men hvor stor betydning har portens placering? Skal jeg holde mig fra modeller med porten bagud? Eller skal jeg ikke bekymre mig om det?

Henning Larsen

Hej Henning

Min erfaring siger mig at du så absolut skal holde dig væk fra højtalere med basrefleksporten bagpå,da man der oftest skal have 50cm for et rimeligt resultat.

Har selv Avance Dana som har basrefleks Porten sidende bagpå,og de står med en afstand som er

45cm fra bagsiden af højtaleren,til væggen og har ikke helt styr på bassen,den mangler det sidste i at være stram og veldefineret.

Flemming

Til top Vis Fl.D.P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fl.D.P

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Basrefleksen kan man til nød stoppe skum eller en sok i, og dermed dæmpe det lydtryk der kommer ud bagved højttaleren. Det mindsker selvfølgelig også bassens output og dermed dens præcision og fylde, men det er bedre end bare at lade stå til.

Det gør det dog endnu mere problematisk, at højttaleren skal stå tæt på bagvæggen OG sidevæggen. Min erfaring er, at det mindst lige så ofte er sidevæggen, der giver problemer med bassen.

Prøv evt. at låne et par højttalere med basrefleks før du køber og eksperimenter med forskellige opstillinger og sok. Ultimativt vil jeg sige: Hold dig til en lukket konstruktion eller en konstruktion med fremadvendt basrefleks. Men som sagt: Det er ALTID (basrefleks eller ej) problematisk hvis ikke højttalerne får plads nok omkring sig til at ånde!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

HenningL skrev:

Henning Larsen

Bagud vendte basporte, KAN være meget irriterende. Har du ikke et rum, hvor du kan give godt med luft bagtil, ville jeg også undgå bagudvendte basporte.

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

På trods af bagudvendte bas-porte, kan der være stor forskel på, hvor følsomme en given højttaler er for pladsen bag den. Men ok. Hvis du ikke kan afsætte mere end 10 cm bagud, skal det nok ikke være Dali Grand du skal vælge

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

10 cm bag  ved en højtaler at slet ikke nok ..  hvis du ikke kan give en gulvhøjtaler mere luft  .. ville jeg personligt købe kompakt højtaler da den ikke fylder så meget ... jeg har selv sa højtaler  de står 25 cm fra side vægen og 50 cm fra bag vægen .. jeg vil gerne have dem flyttet mere ud .. men det har jeg ikke mulighed for.. så du skal over veje det meget med dit valg... det du får ud af det med hensyn til at den står for tæt på vægen det er at den kommer til at lyde meget unaturlig .. bassen vil man ikke kunne styre .

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller i øjeblikket med et par små Epos M5 standerhøjttalere som har porten bagud, men disse højttalere er så små at den bagudvendte port ikke volder problemer. De spiller sammen med en lille 8 tommer sub. Lyden mangler dog noget fylde på trods af subben.

Jeg bruger normalt dette sæt på mit kontor på 13m2, og der spiller det godt.

Jeg kan regne ud, jeg skal have noget lidt større til min stue på 24m2.

Henning

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

24 m2 er heller ikke meget.. så  kan jeg godt se at det kan give et problem .. man kan ji ikke fylde en stue op med højtaler ...  har du en pris til hvad det må koste at  få noget som spiller bedrte

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge et komplet sæt med front, bag, center og sub. Baghøjttalerne skal kunne hænge på væggen. Jeg hører meget mere musik end jeg ser film, så fronterne er de vigtigste.

Jeg vil helst have fronter, der kan spille bas uden brug af sub, men det er dog ikke et ultimativt krav.

Budgettet siger ca. 35k for alle højttalere.

De skal spille sammen med Atoll PR600 + AV500 + CD100. En ekstra forstærker til fronterne kan komme på tale hvis nødvendig.

Henning

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

hmm .. så er det jo en gulvhøjtaler du skal have hvis du vil have den skulle give bas.. men nu hvor du ikke har vildt meget plads omkring  højtalerne .. så tror jeg ikke lyden bliver go med en gulv højtaler ...  men hvis du vil have en kompakt højtaler så syntes jeg du skal prøve at høre på denne her

http://www.system-audio.dk/_da-DK/produkter/kompakth%C3%B8jt talere/SA2K%20master

http://www.system-audio.dk/_da-DK/produkter/subwoofere/SubEl ectro%20175/introduktion

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes