Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: pick up til technics SL (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Hvad vil et bud på en billig pickup til min technics SL Q2 pladespiller være? Jeg har i øjeblikket en lidt spøjs model jeg ikke kan finde noget om "Z-1 s"... Den sidder på det jeg mener må være det originale technics hus. Jeg vil dog gerne have en bedre uanset.. Som riaa har jeg en den indbyggede i en cyrus II, som har en seperat indgang til MC pickup, og så er der noget med en transistor der kører i klasse A, som skulle gøre MC pickuper til bedre valg.. men ved ikke? Jeg vil helst ikke give mere end 5-700 kroner for pickup'en, hvis det kan lade sig gøre altså.

Så ud fra en billig pris, MC ingang og en ældre men bundstabil direct drive afspiller, hvad vil i da anbefale?

Og er der andre tweaks end nye IC kabler jeg give den? har læst om en silikonedæmper, men det bliver desværre for dyrt i denne omgang..

Mvh Bojsenbord
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Den pickup jeg har på nu, er af samme type som den der er afbilledet her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41685&K W=billig+pickup. Blot hedden den Z-1 "s" og ikke "eb". Hvad er der for en sag?

hovedet er anderledes..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Hej Bojsenbord.

Din pick-up er en JVC (Victor/Nivico). Du har så bare en anden nåleforpart ("S" står nok for shibata nåleslibning vil jeg tro). Den grønne (EB) har elliptisk nål. Du kan se det hos Cartridge Database (indtast: z-1 under "Model").

Jeg har lige kigget på Technics manualen. Har du den 3g. "shellweight" der oprindeligt fulgte med (se tegning nr. 19)? Hvis ikke skal du sikre dig at pick-up'en vejer minimum 6g. (inkl. skruer vil jeg tro). Med mindre at du putter noget ekstra vægt ude ved hovedet på en anden måde.

Du finder ikke en "rigtig" (læs: low-output) MC til 700,-kr. Men en Denon DL-110 kunne være et godt valg. Den vejer dog kun 4.8g. Med tilpas tunge monterings-skruer kan det måske klares uden den ekstra shellweight? Bortset fra det er den et godt match i din middeltunge tonearm (12g. eff. masse). Det er en high-output MC som skal tilsluttes MM indgangen. Dens output er dog kun på ca. 2mV (på trods af de anførte 1.6mV) så din Cyrus' MM indgang skal ikke have alt for lavt gain.

Jeg fandt lige data på din Cyrus II. Der står godt nok "MM: 0.3mV, MC: 0.02mV" men kan det mon virkeligt passe? Mon ikke der menes "MM: 3mV, MC: 0.2mV"??? Min egen Creek 5250 har en MM følsomhed på 3.5mV og den tror jeg sagtens ville kunne klare en HO-MC med 2mV output så de tal skal nok ikke tages alt for bogstaveligt...? Jeg skal dog ikke kunne sige det med sikkerhed... - det afhænger nok også af samarbejdet mellem forstærker & højttalere (følsomhed, watt).

Men ellers er der også en Tekni-Fi K1 til 500,-kr. Den forhandles af Lydbutikken og Tape Connection. Den vejer vist 6.5g. Den er altid et populært valg herhemme til en rimelig pris.

Hvis du er eBay bruger kunne Pickering XV15 625E også være en mulighed. Der får du så pick-up'en med nål + 2 ekstra nåle for lidt over 800,-kr. P.g.a. børsten foran der kører i rillen skal nåletrykket sættes lidt anderledes end normalt. Børstens tryk fratrækker 1g. VTF så det anbefalede nåletryk på 1.25g. (0.75-1.5g.) skal faktisk indstilles som 2.25g. Men ellers kan børsten vel fjernes. KABUSA har den bedste nål der er lavet til XV15 - nemlig D-11S ("Needles/Belts"->"Pickering"->se bunden). Den koster dog 80$ for én nål.

Så vil jeg også lige anbefale Audio Technica AT-440MLa - den skulle være supergod til prisen (det skal være den nye model med "a" i enden af betegnelsen). Den har en avanceret Micro Line nåleslibning som den eneste i prisklassen. Den fås også til en god pris hos LPGear i USA. Dérfra skal du så lige kalkulere med forsendelse/told/moms...

Du kan læse om "Gorm"'s oplevelse af AT-440MLa i denne tråd (nede mod bunden & fremefter). Dog i en anden og lettere arm men alligevel...

Jeg fandt faktisk også en erstatningsnål til din nuværende pick-up som endnu en mulighed. Se her. JICO er kendt for at lave gode erstatningsnåle og deres S.A.S. (Super Analog Stylus) modeller er de bedste uoriginale nåle på markedet. De er især kendt for deres S.A.S. nåle til de gamle Shure V 15 pick-up'er. Du kan også læse om S.A.S. på siden. Så længe at de interne dele i din JVC's krop/hus stadig er OK... Dog er S.A.S. nåleophænget betydeligt blødere (de anbefaler 1.25g. nåletryk (1.0-1.5g.)) end din originale(?) nål som har en anbefalet VTF på 1.75g. (1.5-2.0g.) og en kompliance på 10 (x 10-6cm/Dyne) - ifølge Cart. DB.

Personligt ville jeg helt sikkert kigge på den AT-440MLa for 100€ på eBay.de.....AT-440MLa søgning hos Vinyl Asylum (scroll ned). Des mere avanceret nåleslibningen er, jo vigtigere er det også at pick-up'en er justeret 100% korrekt ind. At sørge for at geometrien o.s.v. sidder lige i skabet er et godt billigt "tweak".

Technics anbefaler selv 15mm overhang & nulpunkterne 58.5mm & 113.5mm. Se her (mod bunden). Jeg ville nok foretrække at bruge Baerwald (66.0mm & 120.9mm). Det svarer også til +7.5mm på begge nulpunkter. Så skal pick-up'en "bare" flyttes noget frem i hovedet (hvis der da er plads nok) og roteres en lillebitte smule indad. Så bliver overhang jo deraf også noget mere end 15mm. Hvis du ikke allerede har en passende protraktor kan du udprinte en fra denne side ("Stupid Protractors" eller "Chpratz Protractor"). Sørg for at udprinte på en god kvalitetsprinter ("print som billede" + undlad "tilpas til side") og tjek at størrelsesforholdende passer. Seb's Guide.

Hvis du ikke allerede har gjort det kan du overveje at hænge pladespilleren op på en hylde på væggen. Noget birkeXfinér og nogle gode hyldeknægte koster ikke alverden.

Så kan jeg vist heller ikke finde på mere...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej! Tusind tak for det gode svar! Jeg har imellemtiden haft en del problemer med at få min Riaa i min cyrus til fungere, men den er nu igang igen med ny strømforsyning, og hvor er jeg glad! Så nu genstartes min PU jagt. Jeg har i den forbindelse et nyt spørgsmål.

Hvor meget slides selve puckupen med tiden? Vil der,  i min prisklasse, ikke kunne være en fodel i at købe en brugt topklasse MC pickup, og måske udstyre den med en billig ny second brand nål?

Eller vil det være helt i skoven?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

MC pick-up'er har ikke udskiftelig nål. Det er kun på MM'ere at du kan skifte nåleforparten.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Nå for søren...Ja sådan må det jo være. Undskyld, men er afgjort ikke hård i Pu... Tror du da at det vil være bedre for min lyd at gøre tricket med en brugt mm pu?
Eller vil en billig mc  low output kunne gøre det bedre, men min cyrus riaa?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Der er altid en risiko ved at købte pick-up brugt. Overvej om det ikke er smartest at købe en ny.

En ny MM nål koster næsten det samme som hele den tilsvarende nye pick-up.

Nu ved jeg ikke hvad du mener med billig men low-output MC'ere koster lidt. Gerne fra 1500,- & opefter. Ortofon har lavet en ny LO-MC der hedder Tango - billigere bliver det nok ikke. Jeg ved dog ikke præcis hvad den koster & om den overhovedet forhandles herhjemme men prøv at kontakte enten Audiocompagniet.dk eller Highend-Sound.dk som forhandler Ortofon.

Har du den lille vægtskive til at putte imellem headshell & pick-up som oprindeligt fulgte med din SL-Q2?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvordan ligger det med underlag til min technics? Den har nogle meget bløde fjerderfødder, i tip top stand, men vil en sten under disse være det bedste? Eller bør jeg måske tage benene helt af, og sætte maskinen direkte på stenen? Har ikke direkte adgang til en sten der passer i størrelsen, så vil gerne have en hjælpene kommentar inden jar handler. Ved godt i vil sige lyt selv, og find det bedste, men vil bare gerne have en lille guide alligevel:-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes