Hej alle sammen.
Jeg vil gerne vise nogle nye projekter frem som jeg har gået og rodet med sidste år.
Diskotekshøjttalere, mine værelseshøjttalere, og min fars stuehøjttalere.
Pics af disckotekshøjttalerne:
Forstærkerrack.
Behringer Europower 1500. (Topkasser), 15 kilo. 2 x 400 W 8 ohm, 2 x 700 w 4 ohm.
JBS CT-800. (Bundkasser), 30 kilo. 2 x 450 W 8 ohm, 2 x 750 W 4 ohm.
2 x 15 bånd JBS EQ.
Behringer 2/3/4 vejs delefilter med seperat sub filter med fasevender.
Systemet består af 2 stk topkasser med hver 2 stk. 10" Fane bas-mellemtone enheder i hornkabinet, og Fane 1,4" high frec. driver monteret på JBS metalhorn. 2 vejs passivt delefilter, 2500 Hz, 12 DB mellemtone, 18 DB diskant.
4 stk. bundkasser med 18" IMG SP-46A/500BS 2000w enheder (!) i frontladet horn.
Lyden:
Systemet yder en utrolig velafbalanceret ren, klar og åben lyd. Bassen er uhyre præcis og dyb, og giver virkelig en dynamik i særklasse. Stemmerne står helt rent og detaljeret, både dybe og høje. Diskanten er lækker blød og sprød, og med en skarphed der bare siger spar2, uden at være skærende overhovedet. Meget vigtigt!
Systemet spiller utrolig højt og kraftigt af dets meget kompakte og fleksible størrelse. Prisen ligger på ca. 10.000 kr. + forstærker rack (8000 kr.) hvilket er utrolig billigt i forhold til tilsvarende systemer.
Spiller let haller og gymnastiksale samt forsamlingshuse op.
Lidt billeder af værelseshøjttalerne HD12-XT fra frequence.dk:
Delefiltre med Cross-Cap kondensatorer, og kul modstande. Spolerne er bagte luftspoler Ø1 mm. med 99,98 % kobber. De er rigtig pænt og stramt viklede.
Alt sammen fra Jantzen Audio. Meget fine komponenter. Koster også derefter, men det er bestemt der værd.
Lidt billeder af min far's stue højttalere som jeg byggede lige efter jeg byggede mine egne.
Stuen.
Begge sæt er fuldstændig ens.
Bortset fra at stue højttalerne er mat sorte, og mine værelseshøjttalere er blå-grå. Den blå-grå farve er noget jeg selv har blandet bestående af off-white, matsort glans 7, og et stænk marineblå glans 5.
Højttalerne er bygget i 22 mm MDF med 45 grader samlinger. Bafflen er forstærket med yderligere en 12 mm MDF plade, hvor enhederne sidder, som er skåret 45 grader i siderne. det giver et godt design.
Enheder:
Peerless HDS 6 3/4" bas-mellemtone enhed i støbt alu-chassis med faseplug.
Vifa XT25 Ringradiator med faseplug.
Lyden:
Om lyden kan altså kun siges een ting: PERFEKT.
Jeg har aldrig haft så gode højttalere før.
Lyden er så ærlig som den kan blive. det ville næsten være en skam at beskrive lyden, for det kan den ikke. den skal altså opleves. en god indspilning for nakkehårene til at rejse sig. Detaljerne er næsten uhyggeligt til stede. et nærvær med musikken som var det live.
Pris pr. sæt ekscl. kabinetter og maling: 5000 kr.
Og de er bestemt det værd. De står sig bestemt værdige op mod konkurenterne langt af vejen. og så er vi altså allerede oppe i 15 til 20 K kroners klassen stykket!
Ris og ros er meget velkommen.
Selvbyggeren.
|