Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lette højtalere at "drive" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piranha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 December 2003 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

God jul (klokken er lige blevet 00:00:01 den 24.12.03)

Så til mit "spørgsmål"

Det er kort og godt. Forestil jer i har max 20.000,- til at købe nogen nye højtalere. Ved godt at der er ligende indlæg herinde, men foreskellen her er:

DE SKAL VÆRE NEMME AT TRÆKKE. Eller sagt på en anden måde. Man skal kunne bruge dem på "billige surround-forstærkere". Når jeg skriver billige mener jeg at man ikke skal bruge en formue på f.eks. surround processer/effek til en halv million, millard.

En tænkt sammensætning: H/K avr 8500 + B&W 703

At jeg lige nævner B&W er, uden at rigtig kende den er at efter sigende skulle B&W være meget krævende mhp. forstærker delen?

Men efter jeres mening. Kan det lade sig gøre at finde nogle virkelig kvalitetshøjtalere og "pare" dem med en forstærker/reciever for "menneskepenge"?

Kom meget gerne med nogle bud på "let-drevne" højtalere som samtig har en hvis kvalitet osv! Jeg tænker ikke så meget på hvad i præcis lyder godt. Det er jo smag og behag, men som sagt nogen der ikke er alt for krævende mhp forstærker delen.

Af frygt for at have gentaget mig selv et par gange stopper jeg her og håber på nogle gode forslag eller input generelt om topic!

Mvh OG GOD JUL

Claus

Til top Vis piranha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piranha

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2003 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Cervin Wegas lavede i sin tid en "jordskælvs" højtaler på lidt over 1000w. med en drifteffekt på 0,9w.
De kunne i teorien drives af en almindelig transistor-radio.

Jeg ved ikke om de stadig laves - eller om det er den vej du vil? Det er jo ikke just hifi ht'er

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 December 2003 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået er H/K´s Surround forstærkere temlig strømstærk, så jeg tror ikke du vil få nogle problemer med at benytte B&W HT til den, sålænge man ikke vil op i deres Nautilus modeller så er der vel ingen skade ved det, jeg benytter selv B&W 604S3 (Front)og jeg har lige bestilt en H/K AVR7500 + DVD25, Tror bestemt ikke jeg bliver skuffet, de spiller såmen ok på min Nuværrene 5x60w Sony Reciver, men mon ikke der kommer lidt mere skub i sagerne når jeg får mit H/K udstyr hjem....

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 December 2003 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

En hk 8500 kan sagtens snuppe en B&W 803 den har masser af strom,  den kan selfolgelig ikke spille over sin railvoltage, men op til det punkt er der ingen prob.

Mange af tannoys hojtalere er meget letdrevne.

Det at  en hojtaler har hojfolsomhed betyder ikke den kan drives af en lillebitte amp. Ofte har folsomme hojtalere kraftigere emf som gor dem meget fanskelige at drive. hoj folsomhed betyder at de ved en given spanding kan spille hojere end en med lavere folsomhed. men den folsomme hojtaler kan sagtens kreve meget mere af ampen end den mindre folsomme.

Nimda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 December 2003 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Cervin Wegas lavede i sin tid en "jordskælvs" højtaler på lidt over 1000w. med en drifteffekt på 0,9w.
De kunne i teorien drives af en almindelig transistor-radio.

Jeg ved ikke om de stadig laves - eller om det er den vej du vil? Det er jo ikke just hifi ht'er

hmm Cerwin Vega siger du? snakker du ikke om denne (HP-215)? :)

http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|8|8|1815|pdetail

Cerwin Vega's V-XXF højttalere de er da også meget nemme at drive?

Til top Vis Nimda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nimda Besøg Nimda's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 December 2003 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej Pirat

kig på disse Klipsh HT de har en følsomhed på 102db/1w

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 26 December 2003 kl. 04:11 | IP-adresse registreret  

<Ahem> Altså, opgivne driftseffekter på 0,9 Watt, svarende til en følsomhed på >96 dB, & den for Klipsh'ene på 102 dB - hører hjemme i fantasiens snarere end i realiteternes verden! Når vi taler om kostruktioner efter traditionelle principper (lukket boks el. bas-fefleks el. diverse afarter heraf) er den teoretiske grænse for følsomhed omkring 96dB/1 Watt/1 meter - & de fleste hifi højtalere er LANGT mindre følsomme end det! I sin tid lavede jeg min egen lille statistik over følsomheder på højtalere baseret på 'High Fidelity's målinger - gennemsnittet for mere end 25 højtalere lå på under 85 dB, svarende til en driftseffekt på mere end 12 Watt.

Det er der ikke noget underligt i! Det er nemlig på den måde man 'betaler' for at få en relativt kraftig, dyb bas i et kabinet af overkommelig størrelse. Iagtag følgende punkter:

a) (lille) kabinet

b) (dyb) bas

c) (høj) effektivitet el. følsomhed

Firkantet sagt: man kan kun få to ud af tre ovenstående punkter, men betaler altid for de to med det tredie. Så, insisterer man på at få både en høj effektivitet & følsomhed må man lære at leve med endog meget store 'kasser'. Selv hvis man akcepterer f.eks. et -3dB punkt v. 50Hz, må man stadig regne med bokse på over 100 liter intern volumen såfremt man ønsker en følsomhed på ca. 95dB/W/m.

Følsomheder er generelt en af de mest inflationsramte højtaleropgivelser overhovedet; et meget stort antal fabrikanter opgiver rask væk følsomheder som i realiteten ville være en overtrædelse af naturlovene, såfremt de altså var korrekte.

Desuden er der, som Hasselhof skriver, andre faktorer at tage i betragtning - især omkring højtalerens opførsel i impedans-domænet, back-EMF & anden ondskab. Back-EMF kan forøvrigt osse sagtens være et problem i mindre følsomme højtalere, der f.eks. er udstyret med en skrap 'motor' for at kunne frembringe dyb & præcis bas i et kompakt kabinet...

Hele problemet er mere kompliceret end som så - men jeg har tit tænkt på at folk som godt kan lide at 'fyre den af' ved festlige lejligheder ville være godt tjent med at eje et ht-sæt 'nr.2', et par professionelle refleks bokse med en 12-15" bas/mellem driver & et højtone horn, på 60-100 liter. Sådan et par ville ikke kunne nuancere som et par fine hifi højtalere - til gengæld ville de være rundt regnet 10 gange så effektive og langt bedre egnede til party-formål. Og når der er fest, er der sgu ingen der lytter efter de finere nuancer alligevel!

Undskyld, det blev lidt af en smøre... Men altså, taler vi højtalere der er genuint effektive, er det kun en minimal procentdel af almindelige (inklusive de dyre) hifi højtalere der rent faktisk kan leve op til det, simpelthen.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

piranha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2003 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Tak for respons på mit topic.

Vil gerne udvide topic lidt til bl.a.

1) 8,4,2 ohm. Tag f.eks. "dali helicon 400" som er opgivet til: "impedans/følsomhed - 4 ohm/88db". Er højtalere der er "opgivet" i 4 ohm nemmer at trække på en 8 ohm forstærker eller omvendt eller er jeg helt galt på den?

2) Watt. Jeg/man har lidt en tendens til at kigge sig blind på watt. tag en forstærker der f.eks yder 110 watt pr. kanal (kalder den X). Tag igen "dali helicon 400". De anbefales til at man bruger en forstærker på mellem 30-300 watt. De lyder jo som om forstærker "X" passer fint med "dali". Men så betyder det også hvor strømstærk forstærkeren er!  Hvor/hvad skal man kigge/være opmærksom på her eller er jeg galt på den igen?

3) Andre ting man skal være opmærksomme på?

Som det nok fremgår lidt af ovenstående falmer jeg lidt i blinde. Ved godt at det vigtigeste ved de valg man gør er at man i sidste ende selv synes at ens valg lyder godt. Det er alfa og omega!  Men Det er en mindre jungel af systemer man kan sammensætte og her tror jeg det kan hjælpe mange (i hvert fald mig) at få en god grundviden om hvad man skal være opmærksom på mhp. watt/ydelse/strøm/ohm/osv/osv så man på forhånd f.eks kan sige at dette man har kig på nok ikke er det smarteste da enten højtalerene er for svage kontra forstærker eller omvendt.

Håber der er lidt sammenhæng i ovenstående da spørsmålet jo dækker en hel del. Men håber der er nogen der har lyst til at øse ud af deres erfaring og viden så en lægmand som mig samtidig kan forstå det

At jeg lige har nævnt "B&W 703" samt "Dali helicon 400" er fordi jeg selv har kig på dem, men det er ikke nødvendigvis nogen højtalere i skal tage udgangspunkt i. Der er om så at sige frit skud fra leveren, så kom med jeres guldkorn!!!!

Mvh

Claus

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 28 December 2003 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

hvis nu vi lader som om at "X" er den Harman/Kardon Avr8500 du skrev lidt om i starten. Så skal du ikke være bange for at den IKKE er nok, til at trække de helicon.

AVR 8500 yder vel omkring 2x250w i 4ohm stereo. samtidig har den 85amp. at gøre godt med, Den vil have lige så meget kontrol over højttalerne som USA har over saddam...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 December 2003 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

De højttalere du nævner, kræver en god forstærker for at yde deres
bedste. Jeg forstår derfor ikke, at du ikke vil ofre lidt på
surroundforstærkeren (medmindre det er udseendet du går efter).

Istedet for at tænke i højtydende højttalere, burde du kombinere en
forholdvis billig surroundforstærker, med en rigtig god
effektforstærker til at drive fronterne.

Alternativt kan du prøve at finde nogle aktive højttalere (f. eks.
Piega, eller diverse proffesionelle monitorer), og så kombinere disse
med en surround forforstærker.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

piranha
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2003 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
De højttalere du nævner, kræver en god forstærker for at yde deres
bedste. Jeg forstår derfor ikke, at du ikke vil ofre lidt på
surroundforstærkeren (medmindre det er udseendet du går efter).

Istedet for at tænke i højtydende højttalere, burde du kombinere en
forholdvis billig surroundforstærker, med en rigtig god
effektforstærker til at drive fronterne.

Alternativt kan du prøve at finde nogle aktive højttalere (f. eks.
Piega, eller diverse proffesionelle monitorer), og så kombinere disse
med en surround forforstærker.

Jeg tror du misforstår mig lidt. Men jeg kan godt forstår argumentation vedr. H/K. Grunden til at jeg bla. nævnte den er at jeg har hørt at H/K er meget strømstærke og "strøm" er en del at mit spørgsmål. 

Jeg er lidt mere ude efter generelle ting man skal være opmærsomme på når man sammensætter forstærker og højtalere "Ohm/strøm/watt/osv/osv.

Der er bla. en del topic herinde omhandlende ting som "køb af højtalere til XXXX kroner" Og ved de topic bliver stort set alle modeller nævnt. Og uden at jeg selvfølgelig kan svare for andre, tror jeg mere at hjælp mhp. ydelse/watt og de andre ting jeg har nævnt og hvilke ting man skal være specielt opmærksom på er en bedre hjælp.

Eller sagt på en anden måde. En guide til at man i hvert fald ikke vælger totalt forkert og køber en stærk forstærker mhp watt men meget strømsvag så den faktisk ikke kan trække andet end "bilka satellithøjtalere"

Mvh

Claus

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 28 December 2003 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

til Piranha :

Jeg synes du skal finde en gl fysik bog frem og lese op pa de grundlaggende elementer. Hvis du ikke har en basis forstaelse for hvad electricitet er sa tror jeg alle de svar du far herinde bare vil forvirre dig endnu mere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 December 2003 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Der mange faktorer man skal kigge efter. En nem højttaler skal have
en impedans der ikke går under 4 ohm, dette gælder både i bas og
diskantområde, der må ikke være stejle fasedrej og følsomheden
bør være over 88 dB. Dette kræver dog som regel vældige
korrektioner i delefilter, for at opnå disse forhold, samt simple filtre.
Bare det at man laver baffelkorrektion gør højttaleren sværere at
drive.

Størrelsen har meget lidt at sige, en Dali Grand Coupé er umådelig
svær at drive med et godt resultat, hvorimod en Dali Evidence 470 er
meget mere tilgivende i forhold til, hvilken forstærker der kommer
på.

Selvom du finder en højttaler der er nem at drive, skal du stadig ofre
en del kroner på at få vellyd, selvom der er tale om få watt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2003 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Delefiltre, især af højere orden (stejlere afskæring) æder effekt. Dyrere og mere hifi-rigtige modeller fra samme mærke har normalt lavere følsomhed end den billigere, men tilsvarende højttaler i en mindre ambitiøs modelrække. Dette grundet det mere komplicerede delefilter, blandt andet!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes