Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 11:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: variable eller fixed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 December 2003 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg skal til at sætte min cd-afspiler til min forstærker og jeg kan se der er to valgmuligheder: fixed og variable. Hvilken skal jeg tage? og hvad er forskellen?

På forhånd tak..og God jul til alle. 

Mvh. Martin

Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2003 kl. 05:08 | IP-adresse registreret  

Hej Lepton.

Jeg har samme mulighed på min Denon DCD-1500II cd afspiller, og jeg var også lidt i tvivl i starten, men her er forskellen.

Fixed indgangen er en standardudgang som du kender den fra hvilken som helst anden kilde, hvorimod man i variable udgangen kan kontrollere udgangssignalet, og dermed volumen med f.eks. en der til egnet volumen kontrol. Det maksimale udgangssignal på den variable svarer som regel til standardoutputtets. Dvs, man i princippet kun kan skrue ned for styrken.

Det er en skidegod feature, især hvis man kun hører CD, og ens forstærker ikke kan fjernbetjenes. Så kan man nemlig skrue forstærkeren godt op, og skrue ned efter behov på fjernbetjeningen.

Jeg håber det hjalp. Hvilken afspiller har du forresten?

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 December 2003 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Du skal bare tage i betragtning at den variable udgang lyder af helvede  til i forhold til den fixed udgang, grundet alt det l**t den skal igennem for at have volume. Så har du en forforstærker skal du sætte den i fixed. Med mindre du er indehaver af f.eks. Audio Ero eller de tungere Wadia, ML osv.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2003 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
Du skal bare tage i betragtning at den variable udgang lyder af helvede  til i forhold til den fixed udgang, grundet alt det l**t den skal igennem for at have volume. Så har du en forforstærker skal du sætte den i fixed. Med mindre du er indehaver af f.eks. Audio Ero eller de tungere Wadia, ML osv.

Alt det l**t er vel bare et potmeter på linie med det der sidder i en forforstærker, så afhænig af kvaliteten så bliver signalvejen jo kortere med variabel hvis der er et forstærkersæt der er tale om

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 December 2003 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Tonny skrev:

Alt det l**t er vel bare et potmeter på linie med det der sidder i en forforstærker, så afhænig af kvaliteten så bliver signalvejen jo kortere med variabel hvis der er et forstærkersæt der er tale om

NIX det der sidder i sådan en hører hjemme i en Walkie Talkie.

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2003 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
Finn29 skrev:

Tonny skrev:

Muligt, men det jeg mener er at kvaliteten af potmeteret i en god cdspille godt kan være bedre end det der sidder i en billig forforstærker, men lad det dog komme an på en lytter det er jo forskelligt hvilke komponenter der sidder i de forskellige apperater.

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 December 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
Tonny skrev:
Finn29 skrev:

[QUOTE=Tonny]Du skal bare tage i betragtning at den variable udgang lyder af helvede  til i forhold til den fixed udgang, grundet alt det l**t den skal igennem for at have volume. Så har du en forforstærker skal du sætte den i fixed. Med mindre du er indehaver af f.eks. Audio Aero eller de tungere Wadia, ML osv.

Muligt, men det jeg mener er at kvaliteten af potmeteret i en god cdspille godt kan være bedre end det der sidder i en billig forforstærker, men lad det dog komme an på en lytter det er jo forskelligt hvilke komponenter der sidder i de forskellige apperater.

Det er jo det jeg skriver prøv at se mit første indlæg, men selvfølgelig snakker vi om "plastik" grejer i den helt billige ende har du formentlig ret.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2003 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Sådan forstod jeg det ikke, "Hvis det ikke sidder i en highend cd er det noget l**t"

Jeg mener at en cd til 10k sagtens kan konkurere med en forforstærker til 3-4k uden at generalisere. og igen afhænig af hvilke komponenter producenten har valgt

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 24 December 2003 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Kan den ikke, den taber Dynamik/Nærvær/Nerve/ osv. på den variable udgang, kort sagt den bliver røv kedelig at høre på. Det er i hvert tilfælde sådan det opleves her, måske det er anderledes på ØEN !!

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 December 2003 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

ja okay.......herovre "muher" køerne ikke med......
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 December 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
Kan den ikke, den taber Dynamik/Nærvær/Nerve/ osv. på den variable udgang, kort sagt den bliver røv kedelig at høre på. Det er i hvert tilfælde sådan det opleves her, måske det er anderledes på ØEN !!

jepp det skal laves rigtig før det kan bruges , wadia kan næsten , ML krell Audio-aero AP de kan lave det , men så kommer problemet med forstærker klart bedst hvis man har en forstærker der ligger med en Input sens på under 1v .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 December 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle og Glædelig Jul

Jeg har en Harman/Kardon (H/K) HK 7600 hvor man har taget det variable signal fra den faste udgang, den sidder simpelthen parallelt over den faste udgang hvorved det hele lød lige dårligt fordi den faste udgang blev direkte belastet af den variable udgang, håber ikke de laver det på den måde mere.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes