Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker, forforstærker eller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

En effektforstærker plus en forforstærker er lig med en integreret forstærker, såfremt det er samlet i samme kabinet.

Kan man godt klare sig med en effektforstærker alene, eller hvad er formålet med en forforstærker?

Takker.
Til top Vis mach3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mach3

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have samme funktionalitet som en integreret forstærker, altså flere indgange, volumenkontrol, måske tonekontroller, bliver det svært uden en kontrolforstærker.

Effektforstærkeren har kun én indgang (ok, nogle har både balanceret og ubalanceret), og fast forstærkning. Men hvis du kun bruger 1 kilde, feks en computer, eller en cd-spiller med volumenkontrol, kan du principielt godt nøjes med en effektforstærker.

Men nu skriver du ikke meget om sammenhængen du tænker på?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Hej,

En effektforstærker plus en forforstærker er lig med en integreret forstærker, såfremt det er samlet i samme kabinet.

Ja, det er det

mach3 skrev:

Kan man godt klare sig med en effektforstærker alene, eller hvad er formålet med en forforstærker?

Takker.

Hvis der er mulighed for at regulere volumen på kilden (f.eks. cd-afspilleren), så kan man godt springe brugen af forforstærkeren over. Dette vil dog ikke fungere med pladespillere som signalkilde, da udgangsniveauet er for svagt, og der skal ydermere foretages en RIAA korrektion.
Forforstærkeren har primært 3 opgaver at udføre:
  • Valg af signalkilde
  • Styring af volumen
  • Evt. forstærkning af svage signaler
Hvis man kun har én (lilnie)kilde, og denne er med indbygget volumenkontrol, kan man (hvis signalkilden er i stand til det) drive en effektforstærker direkte, og på den måde undvære forforstærkeren.

Edit: Hmmm...For langsom - Præsten har jo svaret

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Den tænkte opstilling er som følger:

En cd afspiller
En fm/am tuner
To højtalere

Enhederne skal tilkobles en stereoforstærker (hvilken slags?)

Pladeafspiller har jeg ikke lige i tankerne foreløbigt, men det har betydning for valget, kan jeg forstå?

Man får mere for pengene ved at købe brugt, men hvordan kan man se eller kontrollere at en forstærker er blevet behandlet godt og er i god stand?
Ligeledes med højtalerne? Er højtalerne det mest udsatte led? Bliver der spillet for højt tager forstærkeren vel ikke skade - det er vel højtalerne? Eller er jeg galt på den?

Takker.

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Gumle: "Hvis der er mulighed for at regulere volumen på kilden (f.eks. cd-afspilleren), så kan man godt springe brugen af forforstærkeren over."

På de cd-afspillere jeg har set kan man ikke stille på lydstyrken. Er det nogle specielle afspillere?

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke de afspillere med volumen-kontrol er videre specielle nej. Til gengæld er kontrollen tit ikke den bedste. Det er vist noget folk der vil have det allersidste ud af deres anlæg der ikke benytter forforstærker.

Hvis du vil have brugervenlighed og fleksibilitet så brug en forforstærker. Jeg ville ihvertfald råde dig til enten at bruge en integreret eller for/effektforstærkere.

Hvad for produkter har du kig på?

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Tak for svarene.

Den tænkte opstilling er som følger:

En cd afspiller
En fm/am tuner
To højtalere

Enhederne skal tilkobles en stereoforstærker (hvilken slags?)

Pladeafspiller har jeg ikke lige i tankerne foreløbigt, men det har betydning for valget, kan jeg forstå?

Som andre nævner, så er volumenkontrollen på de CD-spillere der har det sjældent af nogen særlig god kvalitet. Men det ændrer jo heller ikke på FM/AM tuneren, for dem er der nok endnu færre af med indbygget volumenkontrol, vil jeg tro. Og under alle omstændigheder ville du uden en forforstærker være nødt til at skifte ledninger fra CD til tuner hver gang du skulle høre noget andet - og det bliver du hurtigt træt af..!

Mht pladespiller så er der det specielle ved dem at udgangssignalet er væsentligt svagere end fra CD eller tuner, -20dB såvidt jeg husker. Desuden har signalet ikke den korrekte frekvensgang (meget forenklet så er det "rå" signal dæmpet i bassen og hævet i diskanten, af hensyn til udsvingene i pladerillen). Der skal en såkaldt RIAA forstærker til for at hæve niveuaet til samme niveua som de øvrige kilder, og rette frekvensgangen. Nogle forforstærkere har RIAA'en indbygget, men i dag er det svært at finde sådan nogen, så de fleste tyr vist efterhånden til en ekstern RIAA mellem pladespiller og forforstærker. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt >>

Jeg har kigget lidt på brugte komponenter fra NAD. Deres design ser ud til at være upåvirket af tiden - så vidt jeg kan se har de haft samme design i de sidste 20 år.

Det store spørgsmål for mig, er om 10 år gammelt hifi fra NAD (eller tilsvarende) er på højde med nyt udstyr fra mainstream producenter (eksempelvis Sony forstærker i budgetklassen).

Men efter at have læst nogle tråde i dette forum, har jeg fået indtryk af, at alt var bedre i gamle dage :D så derfor kigger jeg brugt.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Jay l`Blundt >>

Jeg har kigget lidt på brugte komponenter fra NAD. Deres design ser ud til at være upåvirket af tiden - så vidt jeg kan se har de haft samme design i de sidste 20 år.

Det store spørgsmål for mig, er om 10 år gammelt hifi fra NAD (eller tilsvarende) er på højde med nyt udstyr fra mainstream producenter (eksempelvis Sony forstærker i budgetklassen).

Men efter at have læst nogle tråde i dette forum, har jeg fået indtryk af, at alt var bedre i gamle dage :D så derfor kigger jeg brugt.

Forstærkere er nok de komponenter der har udviklet sig mindst de sidste 10-20 år, sammenlignet med andre komponenter, det er mest i det digitale domæne der er sket decideret nye ting - jeg tænker her på alverdens surroundformater, digital rumkorrektion osv.

Køber du en 8-10 år gammel stereoforstærker som var "top of the line" dengang, vil den efter min mening ofte være af en bedre kvalitet end en midt-pris forstærker fra ny - prisen vil i mange tilfælde være nogenlunde på samme niveau.

Vælger du rørforstærker skal du dog være opmærksom på at rørene bliver "trætte" med tiden, og muligvis behøver udskiftning, men hvis det ikke er en TUDSE gammel forstærker er det ikke sikkert det er aktuelt. Der er uden tvivl andre der ved mere om dette end jeg.

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

mach3 skrev:
Jay l`Blundt >> Jeg har kigget lidt på brugte komponenter fra NAD. Deres design ser ud til at være upåvirket af tiden - så vidt jeg kan se har de haft samme design i de sidste 20 år. Det store spørgsmål for mig, er om 10 år gammelt hifi fra NAD (eller tilsvarende) er på højde med nyt udstyr fra mainstream producenter (eksempelvis Sony forstærker i budgetklassen). Men efter at have læst nogle tråde i dette forum, har jeg fået indtryk af, at alt var bedre i gamle dage :D så derfor kigger jeg brugt.

Forstærkere er nok de komponenter der har udviklet sig mindst de sidste 10-20 år, sammenlignet med andre komponenter, det er mest i det digitale domæne der er sket decideret nye ting - jeg tænker her på alverdens surroundformater, digital rumkorrektion osv.

Køber du en 8-10 år gammel stereoforstærker som var "top of the line" dengang, vil den efter min mening ofte være af en bedre kvalitet end en midt-pris forstærker fra ny - prisen vil i mange tilfælde være nogenlunde på samme niveau.

Vælger du rørforstærker skal du dog være opmærksom på at rørene bliver "trætte" med tiden, og muligvis behøver udskiftning, men hvis det ikke er en TUDSE gammel forstærker er det ikke sikkert det er aktuelt. Der er uden tvivl andre der ved mere om dette end jeg.

Rørforstærkere er lige en tand for gammelt :-)

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:

Det er jo smag og behag

Der bliver skam stadig lavet aldeles fremragende rørforstærkere den dag i dag.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
RogueAgent skrev:

mach3 skrev:
Jay l`Blundt >> Jeg har kigget lidt på brugte komponenter fra NAD. Deres design ser ud til at være upåvirket af tiden - så vidt jeg kan se har de haft samme design i de sidste 20 år. Det store spørgsmål for mig, er om 10 år gammelt hifi fra NAD (eller tilsvarende) er på højde med nyt udstyr fra mainstream producenter (eksempelvis Sony forstærker i budgetklassen). Men efter at have læst nogle tråde i dette forum, har jeg fået indtryk af, at alt var bedre i gamle dage :D så derfor kigger jeg brugt.

Køber du en 8-10 år gammel stereoforstærker som var "top of the line" dengang, vil den efter min mening ofte være af en bedre kvalitet end en midt-pris forstærker fra ny - prisen vil i mange tilfælde være nogenlunde på samme niveau.

Vælger du rørforstærker skal du dog være opmærksom på at rørene bliver "trætte" med tiden, og muligvis behøver udskiftning, men hvis det ikke er en TUDSE gammel forstærker er det ikke sikkert det er aktuelt. Der er uden tvivl andre der ved mere om dette end jeg.

Ikke forstået?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
RogueAgent skrev:

mach3 skrev:

Rør forstærkere er ikke nødvendigvis noget som hører fortiden til. Der bliver stadig lavet et hav af dem, og tro mig, de fleste af dem er ganske gode

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ok, jeg var ikke klar over, at rørforstærkere fortsat bliver lavet. Så ved jeg det.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Ok, jeg var ikke klar over, at rørforstærkere fortsat bliver lavet. Så ved jeg det.

Det er da dét, men så lærte du også noget idag

Faktisk er der rigtig mange audiophile som stadig sværger til "rør"... Selv er jeg en af dem, men mener samtidig at hvis man skal have noget rør som bare spiller rigtig godt, så skal man op i en pris som jeg i alle tilfælde ikke kan være med på. Men min egen er selv ½ rør....

mach3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst, at det som brænder højtalere af, er når forstærkeren forvrænger lyden.

Er det dermed fornuftigt, at koble en NAD 319 (2 x 125W ved 8 ohm) til to små reolhøjtalere - eller er det et uharmonisk partnerskab?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

mach3 skrev:
Jeg har læst, at det som brænder højtalere af, er når forstærkeren forvrænger lyden.

Er det dermed fornuftigt, at koble en NAD 319 (2 x 125W ved 8 ohm) til to små reolhøjtalere - eller er det et uharmonisk partnerskab?

Hvis din forstærker ellers spiller RENT NOK (ved jeg ikke om den gør) så skulle der ikke være noget i vejen for det i alle tilfælde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes