| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have fået ordenlig lyd på computeren igennem mit 4-kanals surround anlæg er jeg igen begyndt at overveje hvorvidt jeg bør anskaffe mig en center-højtaler eller ej.
Mit nuværende lyd-setup er som følger:
Lydkort: HDA Xplosion 7.1 lydkort hvor jeg bruger DTS Connect til at få DTS enkodet lyd ud.
Forforstærker: Sony STR-DBR870 Digital DTS forstærker som jeg samtidig bruger til at forstærke de to bagkanaler. Forforstærkeren er tilsluttet lydkortet med digitalt TOS-link.
Effektforstærkere: 2 brokoblede NAD 216THX blokke
Fronthøjtalere: 2stk. CW AL-1000 (den gamle udgave)
Baghøjtalere: Forholdvis billige JAMO SAT 170 højtalere
De fleste herinde vil sikkert mene at musik skal høres i stereo - imidlertid er jeg een af de ganske få der nyder at få musikken ud gennem alle (4) kanaler, dvs både forfra og bagfra, hvorfor jeg med stort besvær anskaffede mig HDA Xplosion kortet der kan lave en 2-kanalers indspilning om til et 5-kanalers output gennem eet TOS-link.
Nu hvor jeg har fået anskaffet mig mit anlæg går jeg meget og spekulerer i om jeg mister noget god lyd ved at køre en slags phantom setup på min sony forstærker ved at koble centerhøjtaleren fra og lade lyden gå ud igennem de to fronte. Jeg er klar over at centeren nærmest er uundværlig for biograffolket, men det jeg tænkte mest på var om det var det værd at bruge godt 1000kr på en brugt centerhøjtaler herindefra med hensyn til musikken. Mit anlæg er ikke ret high-end i forvejen, og idet jeg hører musik hovedsagligt fra wma filer fra computeren bliver lydkvaliteten selvsagt aldrig tip top - men derfor vil jeg da stadig være villig til at investere 1000-1500kr i centerhøjtaler hvis det kunne få musikken til at lyde bedre - ville derfor høre andres mening herindefra.
Umiddelbart har jeg kigget på et par billige brugte centerhøjtalere herindefra bl.a. den her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=35822
eller den her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=35702
Men vil ikke købe noget før jeg har fået bekræftet at investeringen er det værd for at få bedre musik lyd.
Mvh.
Sort.
|