Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til Sofawoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peterlov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Inspireret af NriK's Sofawoofer projekt – http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=37920&KW=so fawoofer – vil jeg nu selv prøve at bygge en subwoofer til placering under min sofa. Mit budget er meget lille og en del rammerne ligger allerede fast:

* Kabinettet skal måle 50x120x14 eller mindre for at kunne være under sofaen.
* Jeg ligger inde med to Focal 10C01 10" (Fra Onken Focal), som jeg regner med at bruge.
* De skal drives af en Acram 2x60 w forstærker (Signalet går direkte Power Amp In).
* Signalet kommer fra "Subwoofer out" på min Onkyo SR-604 som har “Independent crossover adjustment" på alle højttalere på følgende frekvenser: 40/50/60/80/100/120/150/200 Hz.

Grundlæggende vil jeg meget gerne have noget input til, hvordan jeg kan "sætte delene sammen". Jeg har aldrig bygget en højttaler før (Tilgiv mig, hvis jeg er naiv eller stiller dumme spørgsmål). Er det urealistisk, at det kommer til at lyde godt? (Jeg ved, at 'godt' er subjektivt. Brug blot din egen definition på 'godt' i dit svar). Med udgangspunkt i denne side – http://www.diysubwoofers.org/sbc/sbc5.htm – vil jeg sige at mit mål er "Add-on subwoofer for small system, low cost, good transient response, small box.". Måske kan det hjælpe med at forstå min 'ambition' med projektet.

Det er meningen at den skal spille sammen med et par små satelitter - måske et sæt Atlantic Technology 1200, Audio Note AX-1 el.l. Jeg er ikke kommet så langt med men vender tilbage med råd om køb af 'satelitter' på et senere tidspunkt. Indtil da spiller jeg over mine Kef Caprice, som jeg i øvrigt er rigtig godt tilfreds med. Jeg spiller både stereo og surround – ca. 50/50.

Med den research jeg har lavet indtil nu, har jeg følgende spørgsmål:

1. Først og fremmest: Kan nogen hjælpe mig med data på mine enheder? Jeg kan forstå at det er det vigtigste når man skal beregne kabinettet. Så snart jeg har data, vil mit næste spørgsmål blive:

2. Hvilken type kabinet kan du anbefale? Størrelse? Lukket kabinet, basreflex, ventiler, transmission? Skal enhederne sidde gemt inden i kabinettet eller skal de være synlige som på en 'almindelig' højttaler.

3. Der er reelt set kun 15 cm plads at gøre godt med under sofaen. Er 1 cm for kort afstand mellem kabinet og sofa – skal jeg hellere bygge kabinettet 12 cm højt, så der er mere luft imellem – og dermed give afkald på volumen?

4. Er det nødvendigt med delfilter, med den 'Crossover adjustement' som min recciver har?

5. Skulle jeg evt. bruge nogle andre (mindre) enheder til mine kabinet-begrænsninger?

Det var en helt masse spørgsmål. Jeg glæder mig meget til at høre forslag og kommentarer og jeg glæder mig endnu mere til at komme i gang med sav, lim og loddekolber.

Mvh.
Peter
Til top Vis peterlov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peterlov

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Når du tager sub-signalet fra surroundforstærkeren, behøver du ikke tænke på delefilter ml. sub & satelitter, det klarer forstærkeren.

Dine Focal-enheder er deværre ikke specielt egnede til subwoofer-brug - og 2 stks. monteret på normal vis i en boks på 40-50 liter nettovolumen kommer næppe under 50-60 Hz, uanset boksprincip. De kan nok bedst udnyttes via brug af compoundprincippet, hvor de to enheder monteres tæt sammen på hver sin side af baffelen. Så vil de arbejde som én enhed, som kun behøver det halve boksvolumen. Man kan så få dem til at gå dybere i en boks af den omtalte volumen - men dimensionerne på 'din' boks gør det svært at montere dem fornuftigt, når den ene enhed rager ud med magnet osv. .

Normalt prøver jeg at undgå at give folk dette råd; men måske skulle du vente, til du får råd til mere egnede enheder, 8-10". Enheder med dobbelt svingspole, evt. til bilbrug, kunne være relevante hér - og de er ofte til at betale.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

S 830668 10" Woofer - Coated Paper Cone

Only: $ 61.95
< name="add_to_cart_" value="Add To Cart" src="http://www.madi.com/images/cart/add_to_cart.gif" border="0" ="image">

Weight: 6.2 lbs.

PDFDownload Spec Sheet (46 kb)

Peerless 830668 10" Coated Paper Cone Woofer

Coated Paper cone
Rubber surround
Rigid stamped frame
Ventilated raised spider
Bumped back plate
Shorting ring
263mm flange
226mm cut out hole size
123mm depth

Znom 8 ohm
Re 5.6 ohm
Le 3.3 mH
fs 33.3 Hz
Qms 4.85
Qes 0.57
Qts 0.51
Mms 51.1 g
Cms 0.45 mm/N
Sd 335 cm2
BL 10.2 N/A
Vas 69.3 ltrs
Xmax 8 mm peak
Voice Coil Ø 39 mm
Sensitivity
2.83V / 1m 88.7 dB
Power (IEC) W
Magnet weight 0.87 kg

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en udmærket enhed - hvis pladsen er et problem, har den en mindre 8" 'fætter', til en lidt lavere pris. Boksresultaterne er nogenlunde ens. Frequence i Århus sælger begge...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

peterlov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak for feedback! Jeg starter her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=36381 ... og vender tilbage, når jeg har fået fremskaffet nogle nye enheder.

peterlov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Igen,
Jeg fik bygget en fantastisk sofawoofer. Men nu har jeg fundet et sæt fantastiske KEF 103'ere som ikke behøver en subwoofer.
Vidunderet er derfor sat til salg:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=95191

Mvh.
Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes