| Forfatter |
|
weblance Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nyligt anskaffet mig et lcd fjernsyn som jeg har planer om at hænge op på væggen og afskaffe min tv-bænk. Problemet er så bare at jeg får lidt problemer med hvor jeg skal stille centerhøjtaleren.
Spørgsmålet går så ud på om det er muligt at bruge fjernsynets højtalere som center?
Fjernsynet har audio indgang, så jeg kunne forestille mig at man på en eller anden måde måske kan omdirigere center kanalen til denne??
/Carl
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt afhængigt af dit setup og fronthøjttalere vil jeg mene at du får mere ud af at køre et 4.0 eller 4.1 setup hvor dine fronter også fungere som center, det giver et lidt smallere område at sidde i for at få surround følelsen. Jeg mener ikke at dit LCD tv, eller noget LCD tv at kompensere for en center, så hellere undvære.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg havde faktisk overvejet nogenlunde det samme på forsøgsbasis
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et problem, som man skal tage højde for. Hjemme hos mig er det et problem, i hvert fald: der er forskel på hvornår lyden kommer ud af TV'ets HT'ere og ud af surround-anlægget, dvs. der er en tidsforskel i lyden. Ved ikke hvorfor, men forskellen er mærkbar, og den ødelægger helt surroundoplevelsen, hvis man bruger TV som center.
Desuden skal et TVs skod-HT'ere ALDRIG erstatte en rigtig center. Hellere køre uden!  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Der er et problem, som man skal tage højde for. Hjemme hos mig er det et problem, i hvert fald: der er forskel på hvornår lyden kommer ud af TV'ets HT'ere og ud af surround-anlægget, dvs. der er en tidsforskel i lyden. Ved ikke hvorfor, men forskellen er mærkbar, og den ødelægger helt surroundoplevelsen, hvis man bruger TV som center.Desuden skal et TVs skod-HT'ere ALDRIG erstatte en rigtig center. Hellere køre uden!  |
|
|
Kunne ikke have sagt det bedre:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
weblance Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, tak for inputs! Hvor stor betydning har center egentlig? Bruges den ikke kun til tale?
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok den vigtigste højttaler i hele setuppet, den gengiver jo stort set alt lyd der sker "foran" dig.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
weblance skrev:
| Ok, tak for inputs! Hvor stor betydning har center egentlig? Bruges den ikke kun til tale? |
|
|
Nej, centeren indeholder faktisk temmelig meget information og sidehøjttalerne er faktisk kun effektfills. Det er lidt groft sagt, men al information går gennem centeren. Hvis denne ikke er stor nok (small) overtager fronterne en del af centerhøjttalerens opgave. Selve centerkanalen indehodler altså mest information af alle kanaler, men hvis centerhøjttalerne ikke magter opgaven, overtager fronterne.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er der jo højttaler udgange på min fladskærm, så reelt set skal det i mit setup komme ud af receiveren. Altså køre med 2 centerhøjttalere og flytte min nuværende center om som surroundback. Kan bare ikke lige huske om der er lydindgang på mit tv.
|
| Til top |
|
| |
weblance Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var noget i retning af det brasch skriver jeg havde forestillet mig at lave. At forbinde recieverens center udgang med tv'ets lydindgang.
Jeg ved bare ikke om signalet er for stærkt/svagt?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke det vil være en god ide at forbinde center højttaler udgangen til dit TV hvis det er det du tænker på. Hvis din receiver har preout kan du bruge den. Selvom jeg som de andre dog hellere ville undvære en center.
|
| Til top |
|
| |
weblance Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er "preout"?
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medmindre dit tv har en specifik center lydingang som visse Philips TV har. så kan du ikke bruge dit tv som center, da den lyd indgang du ser bag på dit tv er til en AV indgang og derudover er en centerhøjttaler en af de vigtigste i hele setup'et og mig bekendt er ikke mange LCD tv der har en ordentlig lyd til at kunne gengive lyden godt nok, tag bare en stemme som Sean Connery's hans stemme er meget krævende og det kan kun en god centerhøjttaler gengive efter min mening.
MVh.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bøje skrev:
|
Medmindre dit tv har en specifik center lydingang som visse Philips TV har. så kan du ikke bruge dit tv som center, da den lyd indgang du ser bag på dit tv er til en AV indgang og derudover er en centerhøjttaler en af de vigtigste i hele setup'et og mig bekendt er ikke mange LCD tv der har en ordentlig lyd til at kunne gengive lyden godt nok, tag bare en stemme som Sean Connery's hans stemme er meget krævende og det kan kun en god centerhøjttaler gengive efter min mening.
MVh.
|
|
|
har nu ikke lige fået set om der er en eller anden form for rca indgang til lyden, men jeg havde da også tænkt mig at bruge pre-out fra min receiver. Alternativet til surroundback højttaleren kunne for mit vedkommende være bi-amping af fronterne. Men det kan vel ikke skade at prøve det. Jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvorvidt tv'et kan spille højt nok. Ellers er det jo bare at indstille niveauet til det korrekte niveau og kun styre lyden fra receiveren??
|
| Til top |
|
| |