Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: At samle stereo og surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Go'eftermiddag folkens!

Det sidste stykke tid har jeg gået rundt og spekuleret på hvordan man samler stereo og surround med det bedste resultat!

Hvis man, som jeg, har musik som førsteprioritet, vil man være ked af at sætte sine dyre fronthøjttalere til en surroundreciever som kun klarer musikgengivelsen halvt så godt som den dyre stereoforstærker man har forvejen.

Jeg går og drømmer om at købe en lyngdorf SDAI2175/en brugt TDA2200 en dag. -Men på den anden side vil jeg også være meget ked af at skulle give afkald på min hjemmebio.

Så spørgsmålet går på: Kan man evt. forbinde sin stereoforstærker til' surroundrecieveren og derved lade forstærkeren styre fronterne, medens recieveren klarer centeren, baghøjttalere og subwoofer når man ser film?

Eller er man nødt til at vælge en DYR surroundforstærker for at opnå et godt resultat med BÅDE musik og film?

Håber der er nogen der kan svare, og evt. fortælle mig hvordan man gør?

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at den bedste løsning er en topklasse forforstærker der er optimeret til musikgengivelse, udstyret med et såkaldt "Theater throuhgput". Hertil kobler man sin surrounddel hvad enten det er en reciever, forstærker eller ren processor. M.h.t fronthøjtalere - køb de bedste til musikgengivelse - de er glimrende til filmlyd også. Glem alt om thx - det har ingen mening til musik - og de rigtige surroundfreaks giver ikke fem flade ører for thx.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej.

Der er nogle stereoforstærkere, såsom Denon, som tillader en direct indgang hvor man kun benytter effektdelen i forstærkeren, så at man kan bruge den sammen med en surroundreciever fx.

Lyngdorf forstærkerne har desværre ikke denne funktion..ikke så vidt jeg ved ihvertfald.

Der er jo også den mulighed at du køber dig en SDA2175 effekt og bruger den til fronterne. Hvis der sidder en god -pre i recieveren, så vil dette også være super fint.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Jeg synes at den bedste løsning er en topklasse forforstærker der er optimeret til musikgengivelse, udstyret med et såkaldt "Theater throuhgput". Hertil kobler man sin surrounddel hvad enten det er en reciever, forstærker eller ren processor. M.h.t fronthøjtalere - køb de bedste til musikgengivelse - de er glimrende til filmlyd også. Glem alt om thx - det har ingen mening til musik - og de rigtige surroundfreaks giver ikke fem flade ører for thx.

Det er bla. det krell gør og netop det jeg ville undgå! Det er selvfølgelig rigtig smart, men også meget dyrt.

For at gøre hvad du foreslår skal jeg ud og købe en forforstærker samt en effekt, fremfor at beholde den middelklasse reciever jeg har forvejen, og så køre signalet op i min stereoforstærker' som så smider det videre ud i fronterne. På den måde kan man bruge sin stereoforstærker til musik samtidig med at den styrer fronterne når der skal ses film!

Jeg aner ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men det ville da være smart!

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Her er der tilsynesladende én fra minhembio.com der gør lige præcis hvad jeg ønsker, dog med noget pioneer (surround) og primare (stereo)!

Men hvordan? ..Og kan det ikke lade sig gøre med den lyngdorf?

Har lige nakket lidt tekst fra brugerens profil.. -Er dog ikke så skarp til svensk!

Pioneer står för flerkanalsunderhållningen och Primare tar hand om musiken. På detta sätt får man det bästa av två världar. Pioneeren spelar allt utom front till hemmabio, frontarna bypassas till Primare-försteget som i sin tur har bypass-switch-möjlighet på en av lågnivåingångarna direkt till slutsteget (försteget bypassas helt), alltså styrs allt bioljud från Pioneeren med rumskalibrering och allt. Vid tvåkanal kopplas bypassfiltret ur på försteget och således får man en helt 100% fristående tvåkanalare! :)

Ja, det blir varmt i vänstra båset, håller på och skissar på en lösning...

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du ikke hvad det er for nogle forstærkere du har. Det lyder som om du har en surroundreciever og en integreret stereoforstærker og at du vil udnytte det bedste fra dem begge - forståeligt nok. Kan du "adskille" kontrol- og effektdel i begge? Mange surroundrecievere har preouts så man kan koble andre (bedre) effekttrin på - ofte på alle kanaler. Med den løsning må du selvfølgelig leve med surroundrecieverens kontroldel.

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Fx på en Denon PMA2000 er der en indgang der hedder "pure direct". Når man tilslutter sin pre- out fra surround recieveren til denne indgang, bruger man Denon'en som effekt.

Der er en del andre mærker som også laver dette.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Nu skriver du ikke hvad det er for nogle forstærkere du har. Det lyder som om du har en surroundreciever og en integreret stereoforstærker og at du vil udnytte det bedste fra dem begge - forståeligt nok. Kan du "adskille" kontrol- og effektdel i begge? Mange surroundrecievere har preouts så man kan koble andre (bedre) effekttrin på - ofte på alle kanaler. Med den løsning må du selvfølgelig leve med surroundrecieverens kontroldel.

Det er lige præcis dér jeg vil hen!

Det er ikke relevant hvad jeg har nu! ...Men mere hvad jeg havde forestillet mig at købe en dag... Med andre ord var emnet sådan set bare et hypotetisk spørgsmål!

Dvs. hvis jeg køber en reciever med preout så kan jeg kører signalet fra fronterne videre til en stereoforstærker evt. Lyngdorf SDAI2175 og lade den opfører sig som effekt? Med kontroldel går jeg ud fra at du mener volumen osv.?

Som du nok kan hører vil jeg helst ikke gå på kompromis med stereodelen, men samtidig have mulighed for at se film i 5 kanaler.

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

chubbz skrev:

Fx på en Denon PMA2000 er der en indgang der hedder "pure direct". Når man tilslutter sin pre- out fra surround recieveren til denne indgang, bruger man Denon'en som effekt.

Der er en del andre mærker som også laver dette.

Okay, det er måske det samme som der sker i primare'n på billedet!

Hvis jeg har forstået korrekt, er preout vel bare et sæt phonokabler som bliver smidt videre op i en hvilken som helst indgang på stereoforstærkeren, og så spiller den hvad der kommer ind! ..Men det har vel lige vist sig at være forkert?

I må bære over med mig! ..Men man skal jo lærer hele livet..

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke at du uden videre kan forbinde preout til en linieindgang på en integreret forstærker. I det mindste får du jo blandet to volumenkontroller ind i signalet. Jeg har engang haft den lille Krell KAV 300i. Her kunne man både bruge pre-delen for sig og effektdelen for sig. Smart nok. Som jeg forstår dig ønsker du det bedste fra begge verdener (stereo og surround) med de apparater du allerede har. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre uden kompromisser eller tekniske indgreb (jeg ved ikke hvilke) Forøvrigt tror jeg godt du kan finde forforstærkere med sourroundprocessor-indgang i et prisleje der ligger væsentligt under Krell, Bat og andre high-endmærker. Kan du by-passe kontrol-delen på din stereoforstærker?

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Jeg mener ikke at du uden videre kan forbinde preout til en linieindgang på en integreret forstærker. I det mindste får du jo blandet to volumenkontroller ind i signalet. Jeg har engang haft den lille Krell KAV 300i. Her kunne man både bruge pre-delen for sig og effektdelen for sig. Smart nok. Som jeg forstår dig ønsker du det bedste fra begge verdener (stereo og surround) med de apparater du allerede har. Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre uden kompromisser eller tekniske indgreb (jeg ved ikke hvilke) Forøvrigt tror jeg godt du kan finde forforstærkere med sourroundprocessor-indgang i et prisleje der ligger væsentligt under Krell, Bat og andre high-endmærker. Kan du by-passe kontrol-delen på din stereoforstærker?

Du har forstået mig korrekt. Det skal lige siges at jeg hverken ejer lyngdorfen eller en reciever med pre-out, men jeg er vild med lyden fra den SDAI2175, og derfor har overvejet at anskaffe mig én en gang i fremtiden. Derfor er denne debat fuldstændig hypotetisk, -dog interessant.

Min plan var sådan set bare at købe denne lyngdorf og en mindre reciever evt. vente på at én med de nye formater var kommet tilstrækkeligt langt ned i pris. Denne skulle så bare være i stand til at trække center, rears, og sub. På den måde ville jeg have en skidego' stereoforstærker og en surroundløsning hvor fronterne også kørte igennem lyngdorfen. -Til en overkommelig nypris.

Sendte følgende mail til hifi-klubben online igår aftes:

Hej.

Jeg hørte forleden på en lyngdorf SDAI2175, som jeg øjeblikkeligt forelskede mig i!

Men da jeg gerne vil have mulighed for at køre surround, tænkte jeg på om det er muligt at placere mine fronter i lyngdorfen og kører signalet fra en surroundreciever via pre-out op i lyngdorfen, således at recieveren spiller alle kanaler på nær fronthøjttalerne.

På den måde kan jeg få den flotte lyd SDAI2175 har når jeg spiller i stereo samt i mine fronter under film.

Kan det dette overhovedet lade sig gøre?

MHV. R.W

Og fik følgende svar:

Hej Rune,

Ja det skulle der ikke være noget problem i.

Lyngdorff'en spiller virkelig suverænt.

Med venlig hilsen

Hi-Fi Klubben Online
Ganske almindelige entusiaster

..Meen, jeg tør ikke helt satse på at han er fuldstændig sikker på hvad han snakker om..

Jeg ved som sagt ikke om man kan skille effekt og pre ad i den forstærker, derved opstår problemet med de to volumen kontroller, hvis det viser sig at man ikke kan "bypasse" kontrollen, men håber derfor at der evt. er en tact/lyngdorf ekspert du kunne svare på det?

Batman: Hvilke pre-effekt løsninger (surround), som også er suveræne i stereo ville du råde mig til at jeg engang skulle få lyttet på?

Pris: ca. 12.000 ..Må gerne være brugt.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Manden fra hifi-klubben må jo formodes at vide hvad han taler om - jeg kender ikke Lyngdorfs produkter særlig godt. I hifi-klubbens egen omtale står der klart at den har preouts. Det står intet om at du kan bypasse volumenkontrollen. Hifi-klubben henviser til en test af SDAI2175 i tyske "stereoplay" 12/04. I udstyrslisten står der +/- udfor  "preout/main in. Og der står -/- udfor "processorindgang/processorudgang. Som jeg læser det kan du ikke umiddelbart koble en surroundprocessor/reciever til SDAI2175'eren. Måske kan man med et mindre teknisk indgreb omdanne en af linieindgangene til at bypasse kontroldelen???. Men der er jo også den mulighed at du sparer flere grunker sammen og køber deres rene effektrin SDA2175. Til den skulle du kunne koble en hvilken som helst forforstærker/processor. 

Hvad du skal vælge af surroundprocessor - tja der er jo et hav af muligheder! Men du behøver ikke at bekymre dig om den kan klare de nyeste formater hvis blot den har de nødvendige analoge indgange hvortil du kobler HD(blueray)afspilleren . Denne vil typisk indeholde de nødvendige surroundformater. Der vil dog helt sikkert komme processorer med de nye formater.F.eks skulle der være et monster fra Denon på vej med hele "svineriet".

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Manden fra hifi-klubben må jo formodes at vide hvad han taler om - jeg kender ikke Lyngdorfs produkter særlig godt. I hifi-klubbens egen omtale står der klart at den har preouts. Det står intet om at du kan bypasse volumenkontrollen. Hifi-klubben henviser til en test af SDAI2175 i tyske "stereoplay" 12/04. I udstyrslisten står der +/- udfor  "preout/main in. Og der står -/- udfor "processorindgang/processorudgang. Som jeg læser det kan du ikke umiddelbart koble en surroundprocessor/reciever til SDAI2175'eren. Måske kan man med et mindre teknisk indgreb omdanne en af linieindgangene til at bypasse kontroldelen???. Men der er jo også den mulighed at du sparer flere grunker sammen og køber deres rene effektrin SDA2175. Til den skulle du kunne koble en hvilken som helst forforstærker/processor. 

Hvad du skal vælge af surroundprocessor - tja der er jo et hav af muligheder! Men du behøver ikke at bekymre dig om den kan klare de nyeste formater hvis blot den har de nødvendige analoge indgange hvortil du kobler HD(blueray)afspilleren . Denne vil typisk indeholde de nødvendige surroundformater. Der vil dog helt sikkert komme processorer med de nye formater.F.eks skulle der være et monster fra Denon på vej med hele "svineriet".

Flere grunker? ..Effekttrinet er billigere end den integrerede jo, så det er vel nærmere "mindre grunker"! Med den løsning vil jeg dog ikke få glæde af de bedre indgange og den bedre kontroldel under stereo! ..Der er jeg jo så nødt til at benytte den pågældende recievers.

mht. til de nye formater, er det da ikke kun nogle af de nye formater der kan overføres via analog? ..Mener at bl.a. DTS MasterHD kræver HDMI! -Men kan selfølgelig være jeg husker forkert.

Har godt set den denonkombi. ..Meen det er vidst lidt for stor en mundfuld for min tegnebog!

Mht. muligheder inden for surround pre-effekt løsninger der ligger inden for et fornuftigt prisleje, og samtidig spiller overbevisende godt i stereo synes jeg ikke muligheder ikke er mange. Tror det bedste løsning er noget brugt primare! Eller har du andre bud?

Uhh, det føles godt, at blive klogere!

EDIT: Skulle vel forresten ikke bruge preouts i SDAI2175, men kun i recieveren?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ok, men jeg ville i såfald  forhøre mig hos hifiklubben om SDAI2175'erne kan modificeres for et rimeligt beløb. Jeg er ikke istand til at sige om det er et stort eller lille indgreb. Du er åbenbart meget forelsket i den forstærker.

Jeg plejer selv at spænde buen lidt hårdere. Jeg køber noget som jeg ikke helt har råd til hvis jeg har fornemmelsen af at det er virkeligt fedt. Det har jeg aldrig fortrudt. F.eks. har jeg en fanatastisk forforstærker der endog kan opgraderes yderligere. Den har heldigvis processorindgang. Dens stereogengivelse er suveræn. (BAT VK30SE). Du og jeg har jo det tilfældes at vi vil have det bedste fra både sterero og surround - uden dog at køre med to helt adskilte anlæg (upraktisk og uøkonomisk)

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Er der ikke display på SDAéren? I så fald er det jo ikke svært at indstille den korrekt når du skal se film, eventuelt.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vi llige give mit besyv med, når jeg nu alligevel er logget på efter lang tid..

Jeg havde de samme overvejelser - stereo og surround.. Jeg har "løst" det i mit setup ved at have en Primaere SPA20 med 5 kanaler. Men den har osse pre-out, som jeg bruger til at sende signalet til min Krell KSA-80 effektforstærker, og videre til mine (hjemmebyggede) front-højttalere.

Center og bag fødes gennem Primaere. Jeg har altid set mit system som måden "ikke" at gøre det på - front, center, bag og sub-woofer er alle forskellige fabrikater. 2 forskellige forstærkere, bare for nærmest at sikre at ingen niveauer "passer" sammen.. Og så bruger jeg nærmest kun Primaeren som for- og surrpund-forstærker.

Og alligevel nyder jeg filmene og stereoen - der kunne sikkert bruges en masse tid på at gennemmåle og justere, men jeg ved ikke hvor meget forskel jeg ville kunne høre.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Ok, men jeg ville i såfald  forhøre mig hos hifiklubben om SDAI2175'erne kan modificeres for et rimeligt beløb. Jeg er ikke istand til at sige om det er et stort eller lille indgreb. Du er åbenbart meget forelsket i den forstærker.

Jeg plejer selv at spænde buen lidt hårdere. Jeg køber noget som jeg ikke helt har råd til hvis jeg har fornemmelsen af at det er virkeligt fedt. Det har jeg aldrig fortrudt. F.eks. har jeg en fanatastisk forforstærker der endog kan opgraderes yderligere. Den har heldigvis processorindgang. Dens stereogengivelse er suveræn. (BAT VK30SE). Du og jeg har jo det tilfældes at vi vil have det bedste fra både sterero og surround - uden dog at køre med to helt adskilte anlæg (upraktisk og uøkonomisk)

Det er også nogle imponerende produkter du har Batman! Nu kan jeg se hvor navnet kommer fra! Meen, det er altså svært at spænde buen hårdere når man er studerende! På nuværende tidspunkt er jeg ved at spare sammen til et brugt sæt helicon 400. -og derfor er jeg så småt begyndt at samle ideér sammen til, hvad disse lækre speakere skal spændes for.

Med hensyn til det med at få udbytte af det bedste fra begge verdener, har vi det vidst på nøjagtig samme måde!

Var du forresten sikker på at alle de nye formater kunne sendes via analog?

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Er der ikke display på SDAéren? I så fald er det jo ikke svært at indstille den korrekt når du skal se film, eventuelt.

Mvh. l´Blundt

Jaah, det syntes jeg jo også i starten. Men jeg kan da godt se nu at det måske er lidt upraktisk i længden at skulle styre på begge kontroller. Ikk'? Jeg synes dog stadig ikke at min idé fejlede noget. Forstærkeren spiller jo fantastisk.

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

Jeg vi llige give mit besyv med, når jeg nu alligevel er logget på efter lang tid..

Jeg havde de samme overvejelser - stereo og surround.. Jeg har "løst" det i mit setup ved at have en Primaere SPA20 med 5 kanaler. Men den har osse pre-out, som jeg bruger til at sende signalet til min Krell KSA-80 effektforstærker, og videre til mine (hjemmebyggede) front-højttalere.

Center og bag fødes gennem Primaere. Jeg har altid set mit system som måden "ikke" at gøre det på - front, center, bag og sub-woofer er alle forskellige fabrikater. 2 forskellige forstærkere, bare for nærmest at sikre at ingen niveauer "passer" sammen.. Og så bruger jeg nærmest kun Primaeren som for- og surrpund-forstærker.

Og alligevel nyder jeg filmene og stereoen - der kunne sikkert bruges en masse tid på at gennemmåle og justere, men jeg ved ikke hvor meget forskel jeg ville kunne høre.

Din Primare SPA20 er faktisk også med i mine overvejelser! -Eller blot en af deres processorer samt en primare effekt (brugt selfølgelig)! -De kan nemlig også det med stereogengivelsen, -uden at det koster en million.

Jeg vil da gerne have flere bud på en god forstærker eller pre-effekt kombier som kan fås til rimelige brugt priser, hvis der er nogen der ligger inde med nogle bud?

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

SPA20 er rigtig god, også til prisen.

Ikke så mange fancy funktioner men til gengæld en rigtig god lyd. Den ville også være en del af mine overvejelser.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum