Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz Sr-5300 + "mere effekt" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RickiRiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal til at have noget nyt (brugt) anlæg!

Jeg kan få en Marantz sr-5300 receiver af en ven til en "fair" pris, men hvad vil I mene den er værd? (Hvad koster den fra ny?) Jeg tror den er 3 år gammel.

I øvrigt vil jeg gerne have forklaret, hvordan jeg kan få noget mere effekt ud af mine fronthøjttalere. Jeg har hørt man kan slutte en ekstra forstærker til? Hvordan virker det? Kan den Marantz dét?

Jeg ved ikke ret meget om det, men jeg er rimelig lærenem...

Til top Vis RickiRiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RickiRiv

RickiRiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Min receiver har pre-out til alle højttalere, kan jeg se.

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, kan man så sende signalet videre til et effekttrin.

Vil det så sige, at jeg skal købe et "effekttrin" på minimum 2x90 watt før jeg får en forbedring - og så faktisk slet ikke bruger min Sr5300's kræfter?

(Mit mål er at kunne spille højere i stereo, og så bare lade sr5300'eren klare surrounddelen.)

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en effektforstærker skal du koble den til surround delen via en pre out udgang med et rca/phono kabel.

Om du skal købe en på minimum 2x90 er måske ikke nødvendigt. Kender ikke så meget til Marantz´watt, men umiddelbart vil jeg mene at hvis du køber en effektforstærker på 2x90 w. til at drive fronthøjtalere kan du ikke gå helt galt i byen, medmindre dine højtalere er rimelig svære at drive. Derudover har surroundforstærkeren også flere kræfter til overs, til at drive de resterende højtalere du kobler til den....

Håber det kunne hjælpe lidt, ellers så må surround folkene herinde komme på banen!!!

Til top Vis hendrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hendrix

RickiRiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

hendrix skrev:

Hvis du køber en effektforstærker skal du koble den til surround delen via en pre out udgang med et rca/phono kabel.

Om du skal købe en på minimum 2x90 er måske ikke nødvendigt. Kender ikke så meget til Marantz´watt, men umiddelbart vil jeg mene at hvis du køber en effektforstærker på 2x90 w. til at drive fronthøjtalere kan du ikke gå helt galt i byen, medmindre dine højtalere er rimelig svære at drive. Derudover har surroundforstærkeren også flere kræfter til overs, til at drive de resterende højtalere du kobler til den....

Håber det kunne hjælpe lidt, ellers så må surround folkene herinde komme på banen!!!

Okay. Jeg har prøvet at drive højttalerne med en integreret 2x90watt stereoforstærker, og der følte jeg at jeg ikke fik alt ud af højttaleren, før forstærkeren begyndte at sende forvrængende lyd ud, så jeg skal vel højere op?

Højttalerne er Infinity 7,2ii - de har kostet 5000 kr stykket...

I øvrigt: Hvis jeg smider effekt kun på fronthøjttalerne spiller de vel højere end de resterende? Hvordan får man det til at passe sammen?

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hm, hvad med denne her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=36154

Ellers så prøv din lokale hifi butik, udvælg et par mærker du synes til effektforstærker, og hør om du kan låne dem med hjem til en lyttetest så du kan se hvad der passer til dine Infinity 

Det skulle forresten ikke være noget problem med lydstyrken, der skulle gerne være mulighed for at indstille de forskellige højtaleres lydstyrke individuelt på marantzen....

RickiRiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

hendrix skrev:

Hm, hvad med denne her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=36154

Ellers så prøv din lokale hifi butik, udvælg et par mærker du synes til effektforstærker, og hør om du kan låne dem med hjem til en lyttetest så du kan se hvad der passer til dine Infinity 

Det skulle forresten ikke være noget problem med lydstyrken, der skulle gerne være mulighed for at indstille de forskellige højtaleres lydstyrke individuelt på marantzen....

Jeg ville jo gerne have en effektforstærker i samme mærke, altså marantz? Jeg har kigget dba, men der er kun nogle der virker rustne i det.

Nu har jeg købt den Marantz SR5300 for 1700 kr, så er det ikke fuldstændig langt ude at smide 3000 kr efter en brugt effektforstærker?

Bliver lyden(selve kvaliteten) dårligere vha. en effektforstærker? Eller er det Marantzen der sætter standarden?

hendrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Ikke så længe du har et okay signalkabel mellem surround og effekt, og 3000 er slet ikke galt hvis det er en løsning du bliver meget glad for i længden. Hellere købe noget ordentligt første gang, det bliver også billigere for dig i længden, istedet for at du køber en billig effekt du synes er okay, men alligevel vil have en bedre efter lidt tid hvis du forstår.....

Hvis du har gode højtalere fortjener de også at få spændt en ordentlig forstærker for sig, ellers får du ikke noget ud af dem alligevel....

Kan dog forresten godt forstå du vil have en effekt i samme mærke (Marantz) men mon ikke du ihvertfald kan finde en effekt der lydmæssigt minder om Marantz?? Prøv at spørge i forummet hvad folk vil anbefale der, ved ikke helt selv hvilke andre mærker der passer til Marantz´lyd så at sige....

RickiRiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

hendrix skrev:

Ikke så længe du har et okay signalkabel mellem surround og effekt, og 3000 er slet ikke galt hvis det er en løsning du bliver meget glad for i længden. Hellere købe noget ordentligt første gang, det bliver også billigere for dig i længden, istedet for at du køber en billig effekt du synes er okay, men alligevel vil have en bedre efter lidt tid hvis du forstår.....

Hvis du har gode højtalere fortjener de også at få spændt en ordentlig forstærker for sig, ellers får du ikke noget ud af dem alligevel....

Kan dog forresten godt forstå du vil have en effekt i samme mærke (Marantz) men mon ikke du ihvertfald kan finde en effekt der lydmæssigt minder om Marantz?? Prøv at spørge i forummet hvad folk vil anbefale der, ved ikke helt selv hvilke andre mærker der passer til Marantz´lyd så at sige....

et "okay" signal? mit kabel fra pc'en skal være digitalt til marantzen, så der skal vel også digitalt til effektforstærkeren, før jeg ikke mister kvalitet, eller hvad?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes