Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Højtaler i ældre 28" JVC og Ohm ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hvor mange Ohm er højtaler normalt på i en ældre JVC fjernsyn ?

Kærstens TV har dårlig lyd, men hun ønsker ikke at skifte den ud endnu.
Så derfor på tænker jeg at åbne den og koble nogle eksterne højtaler til.
inden i siger at det ikke kan betale sig, så ejer jeg disse højtaler i forvejen og det vil kun koste mig tiden.

Passiv subwoofer incl. 2 satelithøjttalere

Beskrivelse:
EFFEKT: 100 WATT max
2x 6,5" SPECIALDESIGNET BAS ENHEDER
SUBWOOFER PASSIV
FREKVENSOMRÅDE 45-250 HZ
HØJTTALER TILSLUTNINGER
Lakeret forplade ved siden af den aftagelige stoframme

Subwooferdiamensioner:
Højde: 41,5 cm (incl. fødder)
Bredde: 41 cm
Dybde: 29,5 cm

Satellitdiamenioner:
Højde: 16,3 cm
Bredde: 8 cm
Dybde: 11,5 cm

Total højde incl. incl. stander: 106 cm

højtaler sæt

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Vil du have et TV'ets lille bitte forstærker skal drive de 3 Dantax HT'ere?? 

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Vil du have et TV'ets lille bitte forstærker skal drive de 3 Dantax HT'ere?? 

Ja da.

Det kræver jo ikke mange watt

Da_Saint
Lukket konto
Lukket konto
Kar:130309

Bruger siden: 19 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Måske ikke mange, men MERE end hvad TV'ets forstærker kan levere. Det er jo en passiv sub, der er tale om.

Et æstetisk spørgsmål: ville det ikke se røv-grimt ud, hvis HT-kabler stak ud af TV'et, hele vejen til HT'erne??

Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
Til top Vis Da_Saint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Da_Saint

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Da_Saint skrev:
Måske ikke mange, men MERE end hvad TV'ets forstærker kan levere. Det er jo en passiv sub, der er tale om. Et æstetisk spørgsmål: ville det ikke se røv-grimt ud, hvis HT-kabler stak ud af TV'et, hele vejen til HT'erne??

Når du virkelig ikke kender svaret og åbenbart ikke forstår spørgsmålet... vil du så ikke lade være med at svare ?

Bare fordi at der står passiv sub belaster systemmet ikke TVét mere end 2x højtaler med 6,5" bas/mellem + diskant.

Det er jo ikke størrelsen på enheden det kommer an på.

Hvor lavt i Ohm kan man normalt belaste højtaler udgangen i et TV og hvor mange watt ? 2,5 eller 10 watt?
Hvor mange Ohm er højtaler i et tv normalt ?

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvis der er et scart stik i fjernsynet, kunne du jo trække lyden ud af det, og putte signalet ind i en forstærker, og så bruge den til at trække højttalerne. Det ville uden tvivl være en bedre løsning, end den du selv foreslår.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Det står vel i brugsanvisningen hvor mange watt det har, men var det ikke muligt at finde en for stærker til en billig penge eller gratis og så sætte den til hovedtelefon udgangen så kan hunstadig bruge sin fjernbetjening til volume.

Mvh.

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 03:12 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
[QUOTE=Da_Saint] Måske ikke mange, men MERE end hvad TV'ets forstærker kan levere. Det er jo en passiv sub, der er tale om. Et æstetisk spørgsmål: ville det ikke se røv-grimt ud, hvis HT-kabler stak ud af TV'et, hele vejen til HT'erne??

Når du virkelig ikke kender svaret og åbenbart ikke forstår spørgsmålet... vil du så ikke lade være med at svare ?

Bare fordi at der står passiv sub belaster systemmet ikke TVét mere end 2x højtaler med 6,5" bas/mellem + diskant. Passer ikke.. En subwoofer har jo sin egen selvstændige impedans - så hvis du parallelkobler den med dine øvrige højttalere falder impedansen (jvf. Ohm's lov)= din TV forstærker skal aflevere mere strøm. Alternativt kan du seriekoble din sub med en af kanalerne på den bekostning at lydniveauet (i dén kanal) falder tilsvarende med forøgelsen af impedansen. Dette kan du så korrigere for med en balance funktion, men da SPL niveauet i forvejen nok ikke bliver overvældende er dette også en skod løsning. 

Hvis din forstærker kiggede ud i en ren DC modstand ville du have ret.. Men desværre er virkeligheden mere kompliceret (jvf. Small/Thiele parametre).

Hvor lavt i Ohm kan man normalt belaste højtaler udgangen i et TV og hvor mange watt ? 2,5 eller 10 watt? 5 svage flødebolle watt @16 Ohm er nok et fint bud på hvad en almindeligt tv forstærker kan præstere.

Jeg kan kun fraråde dig at udføre dette eksperiment, da du ellers risikerer et par afbrændte diskanter. Det forholder sig nemlig sådan at hvis en forstærker støder hovedet mod forsyningsgrænsen begynder den at "klippe" signalet, hvilket igen betyder at musiksignalet begynder at ligne et firkant signal. Og det er en rigtig grimmeret, da sådan en bandit består af en lang række højenergiske hamoniske til grundtonen.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Hejsa

Hvis der er et scart stik i fjernsynet, kunne du jo trække lyden ud af det, og putte signalet ind i en forstærker, og så bruge den til at trække højttalerne. Det ville uden tvivl være en bedre løsning, end den du selv foreslår.

mvh

Svar på mit spørgsmål eller skriv ikke

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

torkild skrev:
[QUOTE=Da_Saint] Måske ikke mange, men MERE end hvad TV'ets forstærker kan levere. Det er jo en passiv sub, der er tale om. Et æstetisk spørgsmål: ville det ikke se røv-grimt ud, hvis HT-kabler stak ud af TV'et, hele vejen til HT'erne??
Hvor ved er det et svar på mit spørgsmål ?

Bare fordi at der står passiv sub belaster systemmet ikke TVét mere end 2x højtaler med 6,5" bas/mellem + diskant. Passer ikke.. En subwoofer har jo sin egen selvstændige impedans - så hvis du parallelkobler den med dine øvrige højttalere falder impedansen (jvf. Ohm's lov)= din TV forstærker skal aflevere mere strøm. Alternativt kan du seriekoble din sub med en af kanalerne på den bekostning at lydniveauet (i dén kanal) falder tilsvarende med forøgelsen af impedansen. Dette kan du så korrigere for med en balance funktion, men da SPL niveauet i forvejen nok ikke bliver overvældende er dette også en skod løsning. 
Betagt det som en normal højtaler hvor enhederne har sin egen kasse.
Der er passiv delefiltre i mellem enhederne.
"Sub" består af 2 normale 6,5 enheder... Intet mystisk.
Jeg kan godt lide at du straks siger at jeg tager fejl.... Når du ikke kender til sagerne

Hvis din forstærker kiggede ud i en ren DC modstand ville du have ret.. Men desværre er virkeligheden mere kompliceret (jvf. Small/Thiele parametre).
Det kommer an på følsomheden.... hvorfor snakker du om DC ?
Jeg taler om lyd (AC)

Hvor lavt i Ohm kan man normalt belaste højtaler udgangen i et TV og hvor mange watt ? 2,5 eller 10 watt? 5 svage flødebolle watt @16 Ohm er nok et fint bud på hvad en almindeligt tv forstærker kan præstere.
Og er det noget du har en faktisk viden om?

Jeg kan kun fraråde dig at udføre dette eksperiment, da du ellers risikerer et par afbrændte diskanter. Det forholder sig nemlig sådan at hvis en forstærker støder hovedet mod forsyningsgrænsen begynder den at "klippe" signalet, hvilket igen betyder at musiksignalet begynder at ligne et firkant signal. Og det er en rigtig grimmeret, da sådan en bandit består af en lang række højenergiske hamoniske til grundtonen.
Det ved jeg, men derfor vil jeg stadig undersøge om det kan lade sig gøre !
Jeg kan jo nøjes med at sige.. nå da der er en der tror at han ved noget som måske tror at det ikke kan lade sig gøre....

Det er utroligt at det er svært at få svar på et spørgsmål

Nogen der kan komme med et fornuftig bud (der basere på viden), om hvor mange watt en normalt TV´s forstærker kan levere, og hvor mange ohm "normale" tv højtaler er på ?

Nogen har har åbnet et TV og kan huske noget som helt om højtalerne ?

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

torkild skrev:
flechr8 skrev:

torkild skrev:
Hvor ved er det et svar på mit spørgsmål ?

Betagt det som en normal højtaler hvor enhederne har sin egen kasse.
Der er passiv delefiltre i mellem enhederne.
"Sub" består af 2 normale 6,5 enheder... Intet mystisk.
Jeg kan godt lide at du straks siger at jeg tager fejl.... Når du ikke kender til sagerne           Ok.. Så misforstod jeg. Men derfor kan din sub/sattelit løsning nok ikke holde sig omkring de 16 Ohm som dine TV højttalere måler..

Det kommer an på følsomheden Ja - men overflødiggøre ikke størrelsen på enheden..... hvorfor snakker du om DC ? Jeg taler om lyd  (AC) Tjaa.. Det som meget sagt. P.s. En modstand som er sin værdi konstant uanset frekvens er defineret som en DC modstand(en forenklet måde at betragte en højttaler på). Og har dermed intet at gøre med med hvor vidt jeg snakker om DC spænding. Man kan godt afsætte et AC signal i en DC modstand - Forstår du nu????? Ellers tager vi den lige igen -

Hvis din højttaler repræsenterede en ren DC modstand på x Ohm, ville det være ligegyldigt hvor stor enheden er. Men virkeligheden forholder sig anderledes både af elektriske og mekaniske grunde. Men som den mest dominerede faktor kan nævnes at den akustiske modstand mod en enhed øges i takt med enhedens størrelse.  Så jo - det kommer an på enhedens størrelse. Læs selv op på det hvis du ikke tror på mig.

Og er det noget du har en faktisk viden om? Ja det gør jeg da.. Hvorfor skulle jeg ellers sige det? Min udtalelse er baseret på min erfaring med de mange fjernsyn jeg har repareret. Men fyr den af og gør som du vil... Ville egentlig bare give dig et godt råd!

Det ved jeg, men derfor vil jeg stadig undersøge om det kan lade sig gøre !
Jeg kan jo nøjes med at sige.. nå da der er en der tror at han ved noget som måske tror at det ikke kan lade sig gøre.... Nå!

Det er utroligt at det er svært at få svar på et spørgsmål

Nogen der kan komme med et fornuftig bud (der basere på viden), om hvor mange watt en normalt TV´s forstærker kan levere, og hvor mange ohm "normale" tv højtaler er på ?

Nogen har har åbnet et TV og kan huske noget som helt om højtalerne ?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 14 Februar 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil godt blande mig.

Mange Tv har jo ogsaa udgange til separate højttaler og der plejer staa noget om Impedans og Watt.

Ellers prøv med nogen modstand i serie med højttalerne forinden der skrues op.

4,7 op til 10 Ohm som mit bud.    I Radio og Tv ens vorden eksisterede der Højttalere med Impedans omkring 600 [sekshundrede Ohm] men tro ikke helt herpaa, dette var hverken Philips eller B og O ukendte "Ting".

Lige hvor 8 ohms højttalere var beregnede, det ved jeg heller ikke, men anbragte man disse parallelt gav det jo 4 ohm som belastning.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Nå så blev kærstens tv skilt ad !
Højtalerne i tv'et er på 6,8 ohm (DC).
Så jeg fandt ikke noget i vejen, med at tilslutte højtaler med en impedans på 8ohm.

Og det virker ganske ganske virkeligt godt
Meget bedre lyd end de indbyggede, og de kan spille højere og dybere + bedre opløsning

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Flchr8 og Torkild  FOR SOREN FOR ET FLOT SVAR         

Mit sjuskede svar kom sig af jeg mener Hoejttalere og Lyd hoerer til et univers udenfor TV.  Gaelder osse B og O. 

Mvh

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Flchr8 og Torkild  FOR SOREN FOR ET FLOT SVAR         

Mit sjuskede svar kom sig af jeg mener Hoejttalere og Lyd hoerer til et univers udenfor TV.  Gaelder osse B og O. 

Mvh

Hmm.. Syntes nu nok at man har ret til at fra bede sig svar i en tråd.
Ellers kommer trpden til at handle om alt andet end det den skulle.

Ser du så TV uden lyd ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes