Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD166 MkII (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

word up vinyl-folket!

er ovenstående noget der dur, og hvad er den i så fald værd?

venligst,

/az

Til top Vis a2zinck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a2zinck

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

ps: Ortofon LMB 12 medfølger forresten

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Til den pris ( ) er det et udmærket køb. Du bor jo også tæt på sælger så du kan afhente og få en demonstration først.

Der står lidt om den her.

Manual her.

Det er en efterfølger til TD 160 og den har lidt lettere tallerken (2.7kg. istedet for 3.2kg. - indertallerken af kunststof).

TP 11 Mk II tonearmen er let (7.5g.) og passer godt til bløde MM'ere som Ortofon's OM serie f.eks. Jeg vil skyde på at den LMB 12 PU er kompatibel med OM seriens nåle. Jeg er ikke sikker men de ser da ens ud.

Armen har aftageligt armrør og der findes nogle forskellige af slagsen. Læs om Thorens arme her. Overhang: 14.4mm. Nulpunkter: 54.4mm & 117.9mm

Der findes en rigtig god Thorens Arc Protractor nederst på denne side der passer til din model hvis du skal installere en pick-up. Alt er forklaret godt.

Tjek at centerlejet ikke støjer og at tonearmslejerne er fri for slør. Motoren skal helst heller ikke sige alt for meget (de kan godt støje en smule helt tæt på). Drivremme kan købes på nettet når det skulle blive nødvendigt engang.

Men du får vel mulighed for at lytte til den først?

Vinyl Engine - Thorens.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

takker ydmygt for assistancen - det var yderst hjælpsomt af den flinke krenzler 

er nedenstående de vigtigste dele, man skal holde øje med, når brugte pladespillere skal testes?

(spørger, fordi jeg er spritny indenfor dette felt - glæder mig dog til at joine gamet).

krenzler skrev:

Tjek at centerlejet ikke støjer og at tonearmslejerne er fri for slør. Motoren skal helst heller ikke sige alt for meget (de kan godt støje en smule helt tæt på). Drivremme kan købes på nettet når det skulle blive nødvendigt engang.

Men du får vel mulighed for at lytte til den først?

kan du uddybe første del omkring center- & tonearmsleje...?

ærbødigst,

/az

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Hvad man skal være ops på afhænger også af hvilken type pladespiller det er - remdrevet, direkte drevet, mellemhjulsdrevet. Visse ting går igen og andre er forskellige.

Sådan en Thorens TD166 er dejligt enkelt opbygget (ligesom TD150 og TD160).

Hvis du bevæger armrøret lidt rundt i begge planer skal der ikke kunne mærkes modstand fra lejerne. Intet spil eller slør - det er nemlig ikke så godt for sporingsevnen. Det kommer også lidt an på armen. Den TP13a arm der sidder på en TD150MkII f.eks. vil altid have lidt slør i det vertikale plan og sådan er det bare (med den).

Man kan også prøve at udbalancere armen (så den svæver vandret i vater) og tilføje lidt anti-skating og se om armen kan glide udad fra centertappen uden at "hakke i det" så at sige. Det er nok smartest at afmontere nåleforparten først (hvis det er en MM).

Men det er ikke fordi at du skal være helt besat af det bare så længe at der ikke tydeligvis er et problem. Det er jo heller ikke en SME V tonearm til 20.000,- vi snakker om her.

Lyt til centerlejet når pladen drejer. Læg øret tæt til - der skal helst ikke være skrabelyde der tyder på at lejet er ridset. Sådan noget kan dog fikses men helst af en der kan sit kram. Hvis motoren støjer lidt kan det også være fordi at den trænger til en dråbe olie eller 2 men det er jo ikke helt til at vide. Som sagt giver disse gamle Thorens motorer ofte gerne en smule lyd fra sig - det er ikke usædvanligt.

Hvis pladespilleren har lidt svært ved at komme op i fart & holde den korrekte hastighed kan det være fordi at den trænger til en ny drivrem. Tjek at den fungerer både ved 33 1/3 & 45 rpm.

Men sørg for at få lyttet til den (når du nu bor tæt på). Så er du også sikker på at der ikke er problemer med tonearmskablerne.

Hvis man skal have pladespilleren sendt er det vigtigt at man sikrer sig at sælgeren forstår hvad det vil sige at pakke en pladespiller korrekt så den ikke lider skade under forsendelsen.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Så hopper du også på LP toget hva Zinck? 
Godt at se. Glæder mig til at høre den. 

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Så hopper du også på LP toget hva Zinck? 
Godt at se. Glæder mig til at høre den. 

tja, en vis begejstring har smittet af på undertegnede...
triller vestpå om et øjeblik for at tjekke den ud - så må vi se, om den lever op til mine (dvs krenzlers) fornødne krav

hold fanen & lydniveauet højt, amigo.

/z

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

a2zinck skrev:
så må vi se, om den lever op til mine (dvs krenzlers) fornødne krav

Alt med måde, ikke?

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

aloha krenzler & co

...så sprang også jeg på den analoge vogn, efter at have beset & erhvervet ovenstående maskine!

den levede op til kriterierne, fremstod enormt velholdt (overhovedet ingen ridser) & blev handlet ned i 700 beskedne slag. den blev straks introduceret for min H/K 3480 med dertil hørende DLS 50, da jeg kom retur fra vestbyen. blev vitterligt imponeret over dens formåen; musikken var meget mere levende & detaljerig - dog skal det nævnes, at jeg hidtil blot har benyttet min DVD22 som cd-afspiller. er ikke i tvivl om, at vinyl er vejen frem & jeg går mange analoge glædesstunder i møde. takker atter for assistancen herinde; uden denne havde jeg været helt & aldeles på herrens mark.

min hovedpine går nu på, hvordan jeg får det optimale ud af mit nyerhvervede gear...? der skal utvivlsomt opgraderes på et tidspunkt, men der går nok nogle uger, før kreditten rækker til de store "armbevægelser". indtil da må den stå på finjusteringer af det nuværende, men vil da også meget gerne høre, hvor jeg bør sætte ind senere hen.

garanterer at holde I dedikerede vismænd travlt beskæftiget fremover, når mine utilstrækkeligheder på dette felt overvælder mig - bær derfor over med den grønne debutant.

en analogisk salut herfra,

/z

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Grøn er en god farve!

Tillykke med det!

Hvis du kan komme til at afkoble din Thorens fra omgivelserne ved at hænge den op på en væghylde på en solid væg vil det være at foretrække.

En bedre og frisk pick-up vil sikkert også gøre underværker før eller siden. En Ortofon Super OM 20 eller 30 kunne være oplagt.

At bruge lidt tid på at sikre at det flydende ophæng er justeret korrekt er også en god idé, men det må komme hen ad vejen når du er blevet mere fortrolig med din nye ven.

The Analog Dept.

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

superduper, jeg springer hovedkuls ud i alle finesserne - tak for de fine links ;)

læste en anmeldelse fra '89, der i store træk roste maskinen & karakteriserede den som yderst stabil, men fremhævede armen som dens svaghed - er der noget om snakken & hvilke løsninger kan i så fald råde bod på dette...?

hygge fra den "nyindviede",

/az

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jo, der er da noget om snakken.

En SME 3009 improved, SME Series III eller Linn Basik+ f.eks. vil give et løft. Især SME armene men de koster også hurtigt op imod 1500,- brugt (afhængig af stand). Der er selvfølgelig også mange andre alternativer (Sumiko, Audioquest PT o.s.v.).

De arme jeg har nævnt er alle nogen der ikke kan købes fra ny af mere. Hvis det skal være nyt er der nok ikke andre muligheder end Rega RB250/300 (1500-2000,-). Jeg ville helt sikkert foretrække en gammel SME til Thorens (Sumiko & Audioquest arme ser man så godt som aldrig herhjemme).

En Linn Basik+ bør kunne findes billigt men jeg ved ikke hvor meget bedre den er en standard armen. En brugt Linn Akito (meget gerne "II") er værd at kigge efter men den bliver nok for dyr (En Akito II kostede/koster vist 6500,- fra ny).

Rega har begrænsede indstillingsmuligheder & kan godt være lidt irriterende at arbejde med på en fjederophængt Thorens (synes jeg ihvertfald). SME armene er dejligt nemme at justere på.

Har du overvejet bare at nyde den lidt som den er? Inden du kaster dig hovedkuls? Det kan hurtigt blive en lidt dyr omgang at opgradere sådan en Thorens & så er spørgsmålet om man kunne have brugt pengene bedre? Men en god arm kan du jo trods alt tage med over hvis du senere for blod på tanden og investerer i et bedre pladespiller-værk.

Men der er heldigvis nogle tweaks der ikke koster alverden. God afkobling/hylde, justering af ophæng, solid bundplade, korrekt opsætning af pick-up & arm, velsmurt leje o.s.v.

Men ja, der er masser af spændende læsestof hos The Analog Dept.

Suspension tuning.

Tuning a la J. Boutreux.

TAD: Tweaking.

Joel's Thorens Guide.

Analogue-Classics - 3009/3012.

Soundsupports.

Du har sikkert allerede læst noget af det.

Men tænk lige på hvordan det er smartest at bruge pengene (eller ikke bruge dem). Det er et udmærket værk (TD 166) men træerne vokser ikke ind i himlen. Du har gjort et godt køb til de 800,- helt sikkert. Foretag de fornuftige & ikke alt for dyre tweaks.

Nogle ynder at dæmpe over alt med Dynamat eller lignende men jeg synes lige man skal tænke sig om. Hvis man dæmper inder/ydertallerken & subchassis øger man belastningen på centerleje & ophæng (fjedre). J. Boutreux er inde på det rigtige og han ved hvad han snakker om.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Ja Zinck nyd nu lige anlægget og musikken lidt  

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Et rigtigt godt råd.

Det er langt fra altid at en masse tweaking + kasten om sig med penge medfører tilfredshed (yderst sjældent?).

Ens forventninger stiger bare & det er ikke sikkert at lyden kan følge med. Samtidigt kunne man have købt en røvfuld brugt vinyl istedet.

En del af glæden er jo netop at du har scoret noget billigt der spiller rigtigt godt.

Giv det noget tid. Den løber ingen steder.

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

okydokey, holder mig til finjusteringer (ikke at jeg har den store kapital at spendere). ville blot forhøre mig, hvorvidt armen var håbløs elendig. synes sgu egentlig også, at det hele spiller ganske udmærket - har ingen intentioner om nødvendigvis at skulle springe på opgraderingsræset, der slet ikke egner sig til min beskedne SU.

mit nye gear er altsammen anskaffet indenfor ganske kort tid, og jeg må sige, at især thorens'en/lp'en har tilføjet en ekstra dimension i min lytning (DLS skal dog ikke snydes for kredit). købte bowie's 'scary monsters' så sent som igår, hvilket fik mig til at opdage helt nye instrumentale elementer. den kører nonstop. tidligere har jeg klart fokuseret på lyrikken, der selvfølgelig også er mandens varemærke, men havde nok overset detaljer i den musikalske kulisse - eksempelvis 'ashes to ashes' som i forvejen var en personlig favorit.

har forsøgt at justere lidt på pick-uppen, men er nået frem til samme resultat som udgangspunktet - så den var sandsynligvis korrekt indstillet, da jeg erhvervede mig maskineriet. en nyere ortofon må tilgå på et senere tidspunkt. smøring af centerleje har jeg endnu ikke begivet mig ud i (har kun olivenolie), tror dog ikke et tiltag vil skade, da lejet gir en smule (?) lyd fra sig. væghylde kommer forhåbentlig på tale, men det kræver nogle seriøse rawplugs i min jammerlige gipsvæg. det flydende ophæng kræver desuden lidt mere research, før akutte indgreb tør udfærdiges. herefter vil jeg være i stand til at undertvinge verden mit totalitære/analoge regime, mwahahaha...!

ærbødigst,

/az

post scriptum: fik desuden vidunderet ned i 700 rubler - ikke at det ændrer noget som helst...

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 06:12 | IP-adresse registreret  

Ja Bowie på vinyl er svær at toppe.

"har forsøgt at justere lidt på pick-uppen, men er nået frem til samme resultat som udgangspunktet"

Benytter du den Thorens Arc Protractor jeg har linket til?

Hvad kører du med af nåletryk & anti-skating?

Send gerne en p.b. når du er klar til at kigge på lejet. Er det en rytmisk/regelmæssig støj?

Sådan en Thorens er faktisk meget simpel når man lige får kigget på den. Men selvfølgelig er man lidt forsigtig i starten & det er også en god ting så man ikke kommer til at gøre noget uheldigt (kan ske). Godt lige at sætte sig ind i tingene.

Når ophænget er justeret korrekt vil det kun svinge ret op-&-ned uden nogen sideværts bevægelse (tryk ned lige ovenover & til højre for centertappen & slip). Det kan det så gøre i op imod 15sek.

Michael B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en gang forsøgt mig med at montere en ny arm på min egen Thorens TD166 II.

Det er ikke sådan ligetil, da der sidder en del mekanik mellem knapperne og armen.....som jeg husker det, er der autostop på den? Samtidig ved jeg ikke, om man stadig kan købe nye armbaser.

Hvis du skal "lege" ville jeg finde en brugt TD320 uden arm.

Men tag nu og nyd din nye spille.....

Til top Vis Michael B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael B.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at den har autostop? Den er vist manuel.

Men der er selvfølgelig lidt mekanik til den integrerede armlift.

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en TD166 mk II og den er 100% maunel... men i øvrigt en fin pladespiller. Til kr 700,- er der meget lyd for pengene.

Da jeg havde min spillede jeg med en Ortofon MC20mkII og en ortofon RCA-76 Stepup... en rigtig god kombi. Step-uppen kan af og til findes til en slik... skal det være lidt bedre kan T-20eren også anvefales omend den er lidt dyrere.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

a2zinck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

word up monsieur krenzler & andet godtfolk!

krenzler skrev:
Er det en rytmisk/regelmæssig støj?

har lokaliseret den mindre støj til drivremmen, der glider skævt ned på motorakslen & laver en skrabelyd. har forsøgt at sætte remmen på plads, hvilket fjerner problemet, indtil tallerkenen monteres igen - herefter springer den lystigt ned & genoptager sine sjove lyde. kunne forestille mig, at en ny rem er vejen frem. 

i så fald har jeg spottet følgende side, hvor en ny kan erhverves til billige
penge:

http://www.turntablebasics.com/belts/thorens.html

har jeg overhovedet ret i min antagelse af, at remmen, i dette tilfælde, er roden til al ondt...?

har endnu ikke fundet tiden til et indgående studie af nåletryk & antiskating, men det må blive næste projekt. har desuden fået anskaffet et skud symaskine-olie, så vidunderet kan komme til at spinne som en mis.  ;)

artigst,

/az

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum