Forfatter |
|
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er i gang med at bygge en centerhøjtaler, eller nærnere i opstartsfasen. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det skal være en 2, 2 1/2 eller 3
vejs. Der er jo både fordele om ulember ved dem alle sammen.
Jeg er dog kommet så langt i mine overvejelser at jeg har besluttet at jeg vil benytte en bånddiskant. Det bliver nok en ribbon fra Audaphon.
Jeg har overvejet at benytte to 6 1/2" revelator eller seas excel, som bas-mellemtone, og så evt. supplere med en Visaton TI100 (titan membran,
skulle efter sigende spille fantastisk). Det skal dog lige siges at magnetiskafskærmning ikke er noget problem, da den skal bruges i forbindelse
med en projektor.
Mit spørgsmål er vel egentlig hvor svært det er at få et 2 1/2 eller 3 vejs system/filter til at makke ret. Har indtil videre kun lavet 2-vejs
systemer. Er der nogen der har erfaringer med dette, eller bare en kommentar eller to til mit valg af enheder?
Mvh. Tue S. Dissing
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det kommer helt an på hvilke krav du stiller. Hvis du vil have det fulde ud af enhederne, kræver det måleudstyr. 2 vejs er svære uden, hvis ikke tæt på umulige (det kræver hvertfaldet en ordenlig portion held). Og 2½ og 3 vejs er meget mere komplicerede.
|
Til top |
|
|
tued Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det du siger er i virkeligheden at jeg skal holde mig til 2-vejs
Mit krav er vel at denne center skal kunne matche mine eksistenrende DIY Comulus horn bestykket med Seas excel bass-mellem tone og Scan-
Speak diskant. Og så være stærk i mellemtone området. Det er jo en center.
Kan du ikke yddybe hvad det er du mener der skal måles? Det er jo et meget vidt begreb...
Men mange tak for advarslen :)
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Sagt på jydsk... Ja hold dig til 2vejs 
Men jeg vil anbefale dig at få noget måleudstyr med i processen når du laver dem, så du ved hvad du laver. Et filter fungerer ikke efter små javascripts simple formler. Hvis du beregner et 2. ordens fiter og sætter det på en højttaler, har du IKKE et anden ordens filter og slet ikke ved den delefrekvens du regner med.
Tro mig, det skal tilpasses enheden via målinger. Synd du bor i KBH, ellers var du velkommen forbi. Du kan se min sidste konstruktion her http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=6 .
Et sted her på forumet har jeg vist målinger af en xt25 med et beregnet filter og et måletilpasset flter. Forskellene var ikke til at overse. Kan lige se om jeg kan finde det....
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tued Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket. Det giver bare ikke så meget mening da jeg ikke kan se hvad der er ændret, men ellers et godt eksempel.
Det er jo det man har der i virkeligheden er det interesante og ikke minst resultatet selvfølgelig. Med andre ord kunne det være interesant at se
filteret før og efter.
Jeg har lejet lidt/meget med dette tool: klik her
Det giver mulighed for at lave simuleringer af frekvenskurven. I hvert fald i det teoretiske plan.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Programmet der kan du desværre ikke bruge til ret meget.
Den side jeg linker til, er der jo netop måling af den rå enhed uden filter, en med mit filter og en med et alm beregnet filter. Du kan altså direkte sammenligne noget den lommeregner du linker til ville danne med noget lavet med måleudstyr. Der er jo himmel og hav til forskel.
Det jeg prøver at sige er, at du ikke kommer langt uden måleudstyr, eller et gennemprøvet kit.
" I hvert fald i det teoretiske plan" > Det er desværre FOR teoretisk til at holde i praksis, som du kan se på mit eksempel. Dernæst kommer fasen imellem de to enheder. En snebold af størrere chancer i helvede, end du har for at ramme plet .
Hvis du bor i KBH, så tag ind til www.Danskaudioteknik.dk og se hvad de kan tilbyde. De kan måske også hjælpe med noget filterhaløj. De har måleudstyr og erfaring, noget du kan suge til.
|
Til top |
|
|
tued Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er godt klar over at det stadig bare er et java script og at det ikke giver det samme resultat af et tilpasset filter.
Som jeg skrev tidligere kunne det være rart at se de to forskellige filtre (altså en teknisk tegning). Altså det 'javascript beregnede' filter og det
tilpassede filter. Du nævner også fasen. Det er jo også muligt at korigere for det
Det kunne være fedt at se forskellen i de to filrte.
Jeg vil da klart prøve at kontakte DanskAudioTeknik.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Her kan du se et filter jeg lavede engang til XT25 der er tilpasset. Det beregnede kan du jo selv hurtig lave for det har jeg ikke mere.
- 3. ordens Butterworth akustisk
- 4. ordens filter elektrisk
- 3400Hz delefrekvens
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29296&K W=syncroniq
Så er det bare at beregne det samme for en 4 ohms enhed i din java applet. Så har du det teoretiske filter.
|
Til top |
|
|
Standard Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Mit krav er vel at denne center skal kunne matche mine eksistenrende DIY Comulus horn bestykket med Seas excel bass-mellem tone og Scan- Speak diskant. Og så være stærk i mellemtone området. Det er jo en center.
|
|
|
Hvorfor laver du ikke en centerhøjttaler præcis som dine sidesystemer? Hvis lyden skal hænge godt sammen, er det vigtigt at klangbalancen for de 3 fronthøjttalere er ens
|
Til top |
|
|
tued Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
syncroniq: Nu giver det hele lidt mere mening. Kan godt se at der virkelig er stor forskel. Må nok hellere få målt det hele igennem
Det er virkelig interesant at der kan være så stor forskel.
Standard: Jo jeg har skam overvejet det. Længe.
Men det kommer til at fylde alt for meget at lave en 'horn-center'. Har dog også tænkt på at bruge de samme enheder, men kunne godt tænke mig
at prøve kræfter med ribbons  De er jo efterhånden mange steder.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Tued > Ja det er skræmmende, men faktisk er det den nemme del. Fasen er den svære :S
Synd du bor i KBH, ellers kunne du have kommet forbi. Men prøv DAT. De har vidst måleudstyr. Jeg ved ikke om de tager et symbolsk beløb eller ej.
|
Til top |
|
|