Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sharp LC32SA1E (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe overvejet skiftet fra CRT til LCD og i går faldt jeg over en reklame for Sharp LC32SA1E, som lige nu koster 4999,- kr i el-giganten.

Jeg regner med at tage ud og se på det i eftermiddag, men inden jeg tager derud ville det være rart at høre andres erfaringer og eventuelt hvad jeg kunne se på som alternativ i samme prisklasse.

I kan se det omtalte tv her: LC32SA1E
Til top Vis Rappo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rappo

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ingen der har erfaringer med dette lcd-tv?

Jeg havde en snak med en kammerat om det igår og han påpegede at kontrastforholdet på 1200:1 var alt for lavt og at han generelt ikke ville røre sharp med en ildtang, men det ville nu være rart nok at høre andres meninger også!

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Din ven har tilsyneladende ikke megen forstand på Tv, men lad det være ved det.  Sharp betragtes som en af de bedste LCD-TV producenter, og på global basis har de været førende i nogle år nu. Et kontrastforhold på 1200:1 er faktisk _meget_ højt i forhold til fladskærmsmarkedet generelt. At mange LCD-TV eller plasma-TV så har et højere tal på papiret skyldes kreative målinger og systemer, som ofte gør tingene værre i praksis end de gavner.

LCD-TV med kontrastforhold måles ved et dynamisk system, som dæmper lyset i mørke scener og intensiverer det i lyse scener. I praksis er effekten ganske irriterende, og generelt anbefaler jeg, at man slår dynamisk kontrast fra. For plasma Tv gælder det, at man måler kontrastforholdet ved en meget høj peak brightness på ét punkt, og bagefter måler sort på en helt mørk skærm. Det giver det høje kontrastforhold på helt op til 10000:1. De bedste plasma skærme har dog den bedste sort gengivelse blandt fladskærme, og heraf også det bedste kontrastforhold. Men det er ikke generelt gældende for teknologien.

At SA1/SD1 serien så ikke helt leverer en kontrast på 1200:1 og jeg ikke er helt overbevist af serien, er så en anden historie. Jeg vil hellere anbefale dig at kigge på Toshibas WL66 serie.

Du kan eventuelt læse vores anmeldelse af Sharp 37SD1 på Flatpanels her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1170063189

Det er samme Tv, blot i 37 tommer og med digital DVB-T tuner.

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Så blev jeg da lige lidt klogere angående kontrastforhold!

Jeg havde også undret mig en del over at et Samsung i samme prisleje havde et kontrastniveau på hele 5000:1 i forhold til kun 1200:1 på det omtalte sharp. Men at producenterne har deres "egen" måde at udregne kontrastforholdet på forklarer jo en del.

Nu vil jeg læse nogle flere reviews og så vil jeg tage ud og se på forskellige lcd'er i størrelsen 32" og måske 37", men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt 37" er for stort pga af den relativt korte afstand fra vores sofa til tv'et (ca 2m).

Du anbefaler Toshiba WL66, så den vil jeg prøve om jeg kan finde udstillet ved en forhandler her i Odense - det skulle der vel være en chance for?

Ellers nogle forslag til lcd-tv i prisklassen max 8000kr, som jeg skal se nærmere på?

Landsbytosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Sharp GD8 serie er et godt Tv til små 6 - 7.000 kr.
SA serien var deres discount serie ( ligesom samsungs S serie) så jeg ville springe den over grundet et mørkeblåt sort niveau frem for sort.
Til top Vis Landsbytosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Landsbytosse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes