| Forfatter |
|
petite_machine Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop køb en ny dvd-afspiller, en DVD89 fra Cambridge Audio. Der er dog opstået et meget underligt problem.
Da jeg fik den ind af døren, tilsluttede jeg den til mit TV (et ældre panasonic CTR), via. scart. Der kom dog kun nogle grønne nyancer på skærmen, og man kan kun lige ane et velkomst billede fra afspilleren. Jeg prøvede med forskellige kabler, men det hjalp ikke.
Her efter prøvede jeg at tilslutte afspilleren til mine forældres TV inde i stuen, med samme kabel som jeg bruge på mit eget TV, og vupti, et fint billede kommer frem.
Dette forstår jeg ikke en pind af, da både min gamle dvd-afspiller og min digitale modtager boks virker fint via. scart på mit eget TV.
Jeg skruede så mit TV fra hinanden, for at se om det var selve scart-stik monteringen på printet den var gal med, men det så fint nok ud. Jeg lagde dog mærke til at 2 af benene ikke var loddet fast, men der går heller ingen baner hen til dem. Så jeg ved ikke om de ikke skal bruges.
se et billede her: http://www.essential.dk/billeder/scart/PICT2924.JPG
Er der nogen der har en forklaring på dette? Er mit TV simpelt hen for gammel, er der kommet en ny scart standart? Eller hvad kan der være galt?
Mvh. Karsten __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at stil din nye dvd til VIDEO - i output. (Hedder nok noget med VIDEOOUTPUT i menuen)
Noget tyder på at den står til RGB og dit tv ikke kan modtage dette signal.
Måske bliver du nød til at gøre det på dine forældres tv, hvis du ikke kan se menuen på dvd´en på dit eget tv.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
- kunne også tyde på at DVD'en er sat til ntsc i stedet for PAL - mener at det netop giver "grønne billeder"
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
|
Prøv at stil din nye dvd til VIDEO - i output. (Hedder nok noget med VIDEOOUTPUT i menuen)
Noget tyder på at den står til RGB og dit tv ikke kan modtage dette signal.
Måske bliver du nød til at gøre det på dine forældres tv, hvis du ikke kan se menuen på dvd´en på dit eget tv.
|
|
|
Så fandt jeg menu'en. Og der kan man under scart vælge mellem RGB eller component, men jeg kan ikke få adgang til at skifte. Nok fordi fjernsynet ikke kan håndtere component. Men det tyder altså på at jeg ikke kan vælge VIDEO, kun RGB. Kan det godt være at et ældre TV ikke kan håndtere dette? __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
- kunne også tyde på at DVD'en er sat til ntsc i stedet for PAL - mener at det netop giver "grønne billeder"
mvh
|
|
|
Den står til PAL. __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |
Standard Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Progressive scan?
Prøv lige at undersøge, om DVD´en sender signalet ud med progressive scan!
Alle fladskærme kan håndtere denne mode, men kun meget få CRT typer kan....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Standard skrev:
|
Progressive scan?
Prøv lige at undersøge, om DVD´en sender signalet ud med progressive scan!
Alle fladskærme kan håndtere denne mode, men kun meget få CRT typer kan....
|
|
|
Ja, det står til Progressiv Scan, under analog output. Her kan jeg vælge Interlace, vil det hjælpe? __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |
Standard Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt, nu virker det :D
Hvad er progressive scan, og hvorfor virker det ikke med den indstilling?
Nu er der også kommet en anden indstilling frem under Scart i menu'en, der hedder YCBCr, men det giver et ringere billede end RBG.. Hvad er dette? __________________ essential.dk
|
| Til top |
|
| |
Standard Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder mig, at det kører for dig
Det er en lidt længere historie. I gammeldags TV, bliver hvert enkelt billede udsendt af 2 omgange med lige- og ulige vandrette linier. Dette kan give et flimret billede og kaldes Interlaced. Fladskærme (og nogle CRT (katodestrålerør)) kan gengive billeder i en enkelt sekvens. Dette giver et bedre billede og kaldes Progressiv scan. Du kan læse mere her: http://filmz.dk/articles/view/973/
YCBCr er en komprimeret version af RGB, som dog tillader at overføre HD video. Læs evt. mere her: http://www.avconnection.dk/?PNo=02-070&PVer=0&ML1=1& amp;ML2=4
PS: Du kan jo altid bruge www.google.dk til at søge efter ny viden. GOOGLE ER DIN VEN!
|
| Til top |
|
| |