Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Pis Der gik ild i l**tet.. :( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Hey

Købte mig for 2 dage siden nogen brugte dele til et lille setup oppe ovenpå, men der varede kort, jeg satte det til spillede den ene kanal kun, jeg fedtede lidt med signal kablerne, for at få liv i den højre kanal, kort tid efter sagde de "plop" og jeg kunne skimte flammer nede i effekt forstærkeren...

Enheden har 2 transistore pr kanal, den ene er så brændt af for mig, hvorfor hulan røg der ikk en sikring og det må jo ha være en kortslutning et sted?, men hverken ht kabler eller signal kabler så ud til at ha dårlig/forkert kontakt...

Setuppet består/bestod af :

Cambridge CD6.
Cambrigde C500.
Cambrigde P500 <-- Den Døde..
Audio Pro Qube HT'er.
Blanding af Mictor og Kimber signal kabler.
Taralabs HT kabler..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Måske er skulle du have tændt effekttrinnet til sidst. ? Ellers kan den sikkert gå i selvsving. Men hvem hved ?

RIP.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg så heldigvis min 20 mdr gamle søn smide en papirklips i min forstærker...den blev skilt ad og renset ved samme lejlighed. Kunne det være noget i den retning?
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Der sidder nogen Sanken Sap15 transistore i eff forstærkeren, kunne man evt finde nogen erstatninger, hvis den ikk har taget mere med sig i døden...?

Bradman skrev:

Måske er skulle du have tændt effekttrinnet til sidst. ? Ellers kan den sikkert gå i selvsving. Men hvem hved ?

RIP.

Setuppet havde varmet op i et par timer før jeg tilsluttede kabler, og jeg slukkede det hele inden jeg koblede disse til, volumen var sat helt ned, og jeg nåede kun lige skrue lidt op og spille i få minutter før effekt forstærkeren begyndte at overgive sig med de flammer tilfølge..

Jeg pillede signal kablet ud af cd'en og der var stadig lyd i venstre, men så skete ovenstående jo og jeg nåede ikk at redde den..

Martin_Kbh skrev:
Jeg så heldigvis min 20 mdr gamle søn smide en papirklips i min forstærker...den blev skilt ad og renset ved samme lejlighed. Kunne det være noget i den retning?

Hmm ja nu kikkede jeg lige under låget inden jeg koblede det til, der så ganske fint ud indeni, ingen støv og andre objekter indeni, jeg har så også pillet låget af igen, kan kun se en død transistor og lidt svedent print...

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige taget et hurtigt kig på diagrammet ...,

velkommen til resultatet af tåbelige konstruktøres arbejde ...,

der er så meget hul igennem på indgangen, at den er dømt til at dø!

Forstærkeren har et RC filter på indgangen med Fo på ca. 720000Hz -3dB

der er godt nok lavet et meget spædt forsøg at HF stabilisere konstruktionens andet trin, som er spændingsforstærkeren, ligeledes benyttes der HF afkobling på SAP transistorenes basis/kollektor ..., det sidste er simpelthen bare en metode der ikke er ok 

Sanken SAP15N/SAP15P sættet kan ikke erstattes med andre typer af Darlington transistore uden videre .., der er indbygget henholdsvis 1 og 5 serielle dioder til brug for bias trinet i transistorene . 

Beklager sarkasmen .., men det lader til at kunsten/detaljen i at konstruere en konventionel power-amp korrekt, er ved at gå i glemmebogen     

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Jeg har lige taget et hurtigt kig på diagrammet ...,

velkommen til resultatet af tåbelige konstruktøres arbejde ...,

der er så meget hul igennem på indgangen, at den er dømt til at dø!

Forstærkeren har et RC filter på indgangen med Fo på ca. 720000Hz -3dB

der er godt nok lavet et meget spædt forsøg at HF stabilisere konstruktionens andet trin, som er spændingsforstærkeren, ligeledes benyttes der HF afkobling på SAP transistorenes basis/kollektor ..., det sidste er simpelthen bare en metode der ikke er ok 

Sanken SAP15N/SAP15P sættet kan ikke erstattes med andre typer af Darlington transistore uden videre .., der er indbygget henholdsvis 1 og 5 serielle dioder til brug for bias trinet i transistorene . 

Beklager sarkasmen .., men det lader til at kunsten/detaljen i at konstruere en konventionel power-amp korrekt, er ved at gå i glemmebogen   

Trist... Og lidt spildt jeg fik købt den forforstærker også, når nu dens bror afgik ved døden så hurtig af dårlig teknisk konstruktion eller en dum fejl jeg har overset men nuvel, jeg har stadig en gammel denon forforstærkere jeg ligeså godt kunne ha fundet en anden effekt makker til, men så har man lært det med...

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Tjaaa ..altså der skal ikke mange fodfejl til at en konstruktør lave noget hø,

når det er sagt så kan den godt med meget enkelte midler forbedres til at fungere godt.

En sidehistorie er at jeg kender et par engelske brødre, som der begge er HiFi nørder, Dik og John

John skrev en dag i en chat om jeg ville se et billed af en af hans gamle forstærkere som jeg kunne få gratis, men jeg skulle betale portoen til danmark, det viste sig at være en P500 ..., jeg afslog ikke pga. at jeg havde set på diagrammet .., for jeg havde det faktisk ikke på daværende tidspunkt, men pga. at jeg fandt den for hovsa opbygget efter min smag ..., han fortalte så videre at det var en god beslutning/vudering, for den havde stået af den ene gang efter den anden og det enda i garanti perioden, ysedmere skrev han at modelen generelt havde et eledigt ry i engelske HiFi kredse. 

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Hej

Tjaaa ..altså der skal ikke mange fodfejl til at en konstruktør lave noget hø,

når det er sagt så kan den godt med meget enkelte midler forbedres til at fungere godt.

En sidehistorie er at jeg kender et par engelske brødre, som der begge er HiFi nørder, Dik og John

John skrev en dag i en chat om jeg ville se et billed af en af hans gamle forstærkere som jeg kunne få gratis, men jeg skulle betale portoen til danmark, det viste sig at være en P500 ..., jeg afslog ikke pga. at jeg havde set på diagrammet .., for jeg havde det faktisk ikke på daværende tidspunkt, men pga. at jeg fandt den for hovsa opbygget efter min smag ..., han fortalte så videre at det var en god beslutning/vudering, for den havde stået af den ene gang efter den anden og det enda i garanti perioden, ysedmere skrev han at modelen generelt havde et eledigt ry i engelske HiFi kredse. 

Hehe hvorfor vidste jeg ikk det før, men jeg havde jo kun min CD6 som eneste erfaring med Cambridge, og denne spiller har jeg været rigtig glad for, og den har være i min besiddelse i snart 8 år, og virket upåklageligt ligepå nær en løs forbindelse i displayet som blev fikset den første måned jeg havde den, samt den har fået en LC XO Clock monteret sidenhen...

Men igen det har ikk været de dyreste lærepenge, men det blev sku en kort fornøjelse og jeg blev lidt over 1 tusse fattigere...

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Sælg den som defekt, den kan bruges til et "gør det selv projekt"

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Sælg den som defekt, den kan bruges til et "gør det selv projekt"

Ved du hvad hvad hvad , tjekkede netop op på noget igår, men det løber jo også op...

http://www.frequence.dk/sites/ucd.htm

Tænkte på at bruge nogen VCD180 moduler i samt tilhørende UCD forsyning, men mit gør det selv gen er ikk så udviklet til jeg helt tør og gå igang med det, uden og vide præsis hvad jeg beholder af konstruktionen...

Har dog selv monteret min LC Clock i den omtalte spiller, og det gik nu ganske fint..

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

alt undtagen hoved printet kan genbruges

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Skal vi lige se det indre af John's P500 sample  

og hvad han syntes var en passende løsningen på problemmet 

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Thihi...

Jamen du ved du har fået mail ?

Jeg har pillet alle næsten alle indvolde ud af den, og myrdet hovedprintet helt og aldeles, så der kun er trafo og netbrønd og afbryder med print tilbage...

Har sat mine pc speakers til puteren igen oppe på min 1.sal og hvor lyder det dog tamt , og mine audio pro qube står bare og venter på noget effekt, har i flere måneder haft sat min pc til anlægget nede i stuen, man vender sig jo til et ordentlig anlæg når man sidder og surfer efter skidt og kanel...

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Ja ... det er godt nok træls at stå uden en reserve forstærker 

Ps. der er en pm mere vedr. dit projekt "Ny power i dåsen"

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hey

Det øverste billede i Dude's indlæg er symtomatisk, det er netop samme transistor som begjorde selvmord hos mig...

Men nuvel er ved at gøre klar til at købe nogen Hypex Klasse D moduler, så må vi se hvordan disse yder...

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
Hey

Købte mig for 2 dage siden nogen brugte dele til et lille setup oppe ovenpå, men der varede kort, jeg satte det til spillede den ene kanal kun, jeg fedtede lidt med signal kablerne, for at få liv i den højre kanal, kort tid efter sagde de "plop" og jeg kunne skimte flammer nede i effekt forstærkeren...

Jeg lavede engang nøjagtigt det samme nummer, med en (tidligere..) vens Cambridge forstærker.

Kan tydeligt huske det, jeg hørte Alicia Keys over cd'en mens jeg var ved at slutte fjernsynet til en af de andre indgange. Alicia Keys døde lige så stille og, som bamse siger, der lugter røg

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes